MG10 Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Hei,hei. Skal oppgradere den gamle pcen min og trenger en del hjelp/tips. Har egentlig ikke så veldig peiling på det så dere får unskylde hvis jeg spør litt dumt.. Tvinger ingen til å lese dette men det hadde jo vært kjekt å fått litt hjelp av dere som kan dette. komponentene jeg har nå.. Intel P4 2,66 Msi 478 hovedkort 2 stk 3.5" IDE ultra ata 100 harddisker IDE Dvd-r/rw brenner 128mb agp 8x skjermkort Ram 1,5gb pc2700 lydkort minnekortleser strømforsyning 500w (helt ny) diskettstasjon nettverkskort Kabinett Skal ha nytt hovedkort,intel E6600,2gb Ram PC2-6400 og kanskje skjermkort? For å gjøre det lettest for lommeboken hadde jeg håpet å få ta litt om gangen.. I første omgang hovedkort og ram. Men det kommer litt ann på hva jeg kan bruke av det jeg har fra før.. ? Finnes det brukebare hovedkort med skjermkort/skjerm utgang siden jeg ikke kan bruke agp? Finnes det hovedkort som støtter både PC2700 og PC2-6400 ram brikker ? Har ikke sett noen selv så jeg regner med å kjøpe en ny 1 gb PC2-6400 brikke sammen med det nye hovedkortet så tar jeg å kjøper 1 gb til neste lønning.. Hvordan vil det gå med harddiskene mine med installerte program ? Har brukt den ene til winxp og til alle program (denne disken fulgte med maskinen når jeg kjøpte den) den andre er fylt opp med film,musikk og en del programmer. Kan jeg bruke de som de er? Vil ikke formatere disse.Hvordan gjør jeg det da for å beholde filene mine? Hvis jeg må kjøpe en ny harddisk for å installere opperativsystem og programmer kan jeg da sette jumperen på de andre diskene på slave eller cable select ? Er vel egentlig hovedkortet (LGA775 Socket) jeg trenger mest hjelp med..Hvilke skal jeg kjøpe ? Vil ha som jeg kan bruke intel p4 2,66 på mens jeg venter på E6600. Støtte PC2-6400 ram brikker eller raskere (min 4 gb),6 usb,nettverk,og ellers vanlige ting.Vil helst at det varer en stund.. Er det ting jeg har glemt? Prisen ? Lav.. Max Kr 1800,- for hovedkort,Kr 500,- for skjermkort.. Asus P5B, P965, Socket-775 ?? MSI 975X Platinum PowerUP Ed ? Asus P5B-VM, G965, ? Hvordan får du 8 gb ram nå det ikke selges større brikker enn 1 gb (eller? ) og det som regel ikke er mer enn plass til 4 ram brikker i hovedkortene (selv om de støtter 8gb) ? Ok..Sorry ble litt mer mas enn jeg hadde regnet med,men jeg hadde blitt veldig glad hvis noen her kunne hjelpe meg med noen eller alle disse tingene.. Takk,takk. Endret 13. februar 2007 av Gjermundsen Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 du bør formatere windows hd, den andre kan være backupp. hovedkort asus 650 sli eller pb5 eller msi, kommer annpå hvis du skal overklokke. vel skjermkort, hmm 500kr kjøp brukt . kjøp og rigg sammen. way to go. Lenke til kommentar
MG10 Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Takk for svar. 500 kroner er sikkert ikke mye for skjermkort,men jeg skal heller ikke bruke pcen til spill med det første.. Skal bruke pcen til å lage musikk så jeg hadde regnet med at et 64mb kort hadde vært nok..Så kanskje det alt kan finnes i hovedkortet ? Vil heller spare opp litt til et skikkelig skjermkort enn å kjøpe et halv dårlig til under 1000 kr. Forstår egentlig at OEM disken bør formateres men da mister jeg sinnsykt mange års arbeid.. Får heller ikke tatt back up siden maskinen jeg skal skifte delene på ikke funker..Får ikke bilde (ser ut som det er skjermkortet) Det er heller ikke plass til å overføre fiene fra den ene til den andre siden de er like små (120 gb) og nesten fulle. Etter å kikket litt nærmere på minnekort ser det ut som om det er forskjellige PC2-6400 brikker også ? stemmer det ? Hvordan funker de ? Må ha noe som er litt raskt.. Bruker en del ram ( over 1gb ) per sang på div plug ins,samples osv.. Så kommer audio spor utenom.. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 bare for å drepe problemet med "tapt" arbeid.. du kan laste ned en "live" linux som støtter lesing av ntsc filsystemet.. eksempler er knoppix/slax eller lignene.. husker ikke om ubuntu støtter ntsc som defult ved live cd.. og så bare brenne eller legge filene over på en mp3 spiller eller noe.. (hvis det ikke skulle funke å bare starte windows å ta backup av de for å senere reinstalere) Lenke til kommentar
MG10 Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Takk for tipset.Skal se nærmere på det hvis disken ikke funker når jeg har lagt til de nye komponentene.Litt kjipt hvis jeg må brenne 20 dvd plater,men bedre enn å miste ting. For at xp cden skal funke må jeg bruke samme harddisk eller kan jeg bruke en annen? har aldri testet den etter som xp var lagt inn på maskinen når jeg kjøpte den.. Tenkte om jeg kunne lagt det inn på en ny harddisk som jeg evt kjøper. Hvis ikke så trenger jeg en til denne pcen jeg skriver på nå og.. (en ibm p3-500mhz,12gb hdd,128 ram ) Damn..Ser at jeg sikkert ikke kommer langt med prossesoren min i det nye hovedkortet..funker nok dårlig med en intel 478 her.. Alt må jo skiftes nesten.ja,ja har i hvertfall lydkort og strømforsyningen i orden. Endret 13. februar 2007 av Gjermundsen Lenke til kommentar
MG10 Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Sorry..Skulle nok heller redigert min forrige post,men når jeg poster før jeg tenker å blir det desverre sånn. Ble litt forvirret nå.. Skal bestille i morgen hadde jeg tenkt. Er bare E6600 jeg er sikker på. Ser det er forskjellige typer PC2-6400 ram brikker (CL4/CL5) hva bør jeg velge ? Vil ha det som er raskest.. Blir nok et Asus hovedkort siden prisen så grei ut.. Ville hatt et med vga utgang siden et nytt skjermkort kan vente til senere..Skal også bruke pcen på Lcd skjermen min så oppløsningen kan ikke bli høyere enn 1280x768 Hvilke bør jeg velge?? Vil jeg trenge en SATA til IDE konverter for å bruke harddiskene mine på et nytt hovedkort ? Takk for svar. Endret 13. februar 2007 av Gjermundsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå