Gå til innhold

Hvordan kalibrere skjerm til CMYK?

theDurkan

Anbefalte innlegg

Begynt med endel design hjemme for tiden, (ettersom det er for liten tid på skolen), men vi jobber da stort sett i CMYK. Problemet er at skjermene på skolen ikke er kalibrert etter CMYK, så fargene ser jo helt annerledes ut når de blir kjørt ut på CMYK-printer.

Tenkte jeg kunne kalibrere hjemmeskjermen min, slik at jeg kunne se hvordan fargene faktisk ville bli før de ble kjørt ut på skolen, pluss at jeg mer effektivt kunne jobbe med skoleoppgaver hjemme.

Alt jeg fant var fysiske enheter man måtte bruke. Finnes det ikke noe program som kan kalibrere skjermen til CMYK, eller tilnærmet? 100% korrekt er ikke så viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, tilnærmet er ordet. For en skjerm viser jo farger i RGB spektre. CMYK har en mye større farge "spekter" som er umulig å gjennskape på skjerm. Så man kan komme så nærme som mulig.

For det trenger man ett måle instrument.

Les litt her:

http://desktoppub.about.com/cs/colorcalibr...cal_monitor.htm

Eller google "Color calibration monitor" og se hva du finner.

Og se over denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=715365

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar
Vel, tilnærmet er ordet. For en skjerm viser jo farger i RGB spektre. CMYK har en mye større farge "spekter" som er umulig å gjennskape på skjerm. Så man kan komme så nærme som mulig.

Dette er vel feil. RGB har et større fargerom enn CMYK. I et optimalisert system vil skriveren være det svakeste leddet.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom RGB og CMYK er at RGB lager seg ulike farger ved å legge forskjellige fargefiltere oppå hverandre (på en måte), mens CMYK blander blekkfarger.

Altså en skjerm baserer seg på at lys skal lyse gjennom skjermen og skape en farge på andre siden. Et utskrevet bilde må reflektere fargene tilbake fra arket.

Ville dra tro at begge skulle gi like mange farger teoretisk. Men er jo teknisk sett vanskeligere å få en printer til å blande dråper, enn en fotonkanon til å stråle.

I prisguiden finner du en fin oversikt over fargekalibreringsutstyr. Men mye avhenger av en god skjerm for å få et godt resultat.

Endret av F-r-e-d-r-i-k
Lenke til kommentar

Har endel erfaring med denne problemstillingen. Er riktig at RGB-fargerommet er "større" enn CMYK, og så og si alle dataskjermer (også LCD) vil kunne gjengi flere farger enn en CMYK-utskrift. En fysisk fargekalibrator som kan kalibrere både skjerm og printer anbefales. Da feks photoshop kan bruke profilene laget med denne for å simulere utskriften på skjerm.

Vet at gretagmacbethhar endel bra kalibratorer, men de billigste tar ikke for seg printerkalibrering så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Problemet blir vel at det ikke er jeg som står for printerprofilene, så en kombinert kalibrerer er vel liten vits.

Men vil det være veldig stor forskjell på CMYK-profilen jeg eventuelt lager selv, og en hvilken som helst CMYK-profil? Siden jeg ikke vet hva printeren på skolen bruker.

Lenke til kommentar

CMYK-profil er vel ikke helt riktig betegnelse, vil heller kalle det ut-profil. Denne brukes i feks photoshop for å kunne se hvordan utskriften blir seende ut. Bruker du en tilfeldig ut-profil vil resultatet bli tilfeldig. Da er det bedre å bare bruke skjerm-profil, slik at du i alle fall kan sørge for at skjermen viser riktig i forhold til et gitt RGB-fargerom.

Har du likevel penger til en kombinert fargekalibrator (skjerm og printer osv) kan du bruke utskrifter tatt et annet sted for å lage profiler som vil kunne brukes hjemme for å simulere utskriften du kommer til å gjøre et annet sted (veldig knotete forklart kanskje...).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...