Gå til innhold

Oppløsning på LCD vs CRT

Pantheon

Anbefalte innlegg

Ser at de fleste 19" LCD kjører 1280x1024 som standard. Men blir ikke den oppløsningen litt feil med tanke på forhold høyde og bredde? 800x600 er jo 1:1,33. 1024x768 er også 1:1,33. Men 1280x1024 er 1:1,25, så dermed vil jo bildet blir mer presset i vertikalen. Skal man ha 1280 oppløsning, og på samme tid bevare det vanlige forholdet 1:1,33, så blir oppløsningen 1280x960, noe jeg kjører i dag på min 17" CRT.

Noen formeninger om hvorfor LCD skjermene er konstruert med en sånn "ugunstig" oppløsning? Og blir ikke 1280 seende litt stort ut på en 19"?? Burde vel heller ha vært 1600!?? Ser Eizo kjører det..

Pantheon

Jeg lukker et øye og ser halvt,

Jeg lukker begge og ser alt.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Pantheon på 2002-12-04 10:45 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Pantheon på 2002-12-04 10:45 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-04 13:00, skrev mad_arab:

Pantheon: Det er det som er så fint med LCD skjermer. Mens 1280x1024 ser "feil" og "strukket" ut på en CRT, så er en LCD skjerm med 1280x1024 laget med riktig aspect ratio. Det vil si at 1280x1024 LCD skjermen er 5:4 slikt at alt vil se riktig ut.

Jøss, stemmer dette så er det jo ikke noe problem :smile: Men som andre nevner, hvorfor blir det mer kvadratisk, når det er widescreen som er i skuddet!?

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, jeg har aldri skjønt hvorfor 1280x1024 i de hele tatt ble introdusert, den skiller seg fra alle de andre oppløsningene som er 4:3... Widescreen er jo fremtiden, og en bred desktop der man kan ha oppe flere IE vinduer ved siden av hverandre på en stor LCD skjerm... det er tingen :grin:

Lenke til kommentar

En dyptgående analyse eller filosofisk diskusjon er egentlig ikke så interessant for meg. Det jeg observerer er bare at flere og flere tv-kanaler begynner å sende i bredformat, og det er også krav om at flere sendinger skal være i dette formatet. Nordmenn og utlendinger konverterer sakte men sikkert til å kjøpe tv'er i dette formatet, bare de siste årene har det vært en enorm økning i salget av bredformat tv'er. Og på en dataskjerm har de sine klare fordeler, med tanke på å ha flere applikasjoner og dokumenter oppe ved siden av hverandre. Og da har jeg ikke engang begynt å snakke om hva dette formatet vil gjøre for dataspill, eller de som vil jobbe med video/tv på PC'en. Jeg ser en veldig klar trend, og for min del så er det bedre jo før jo heller bredformatet blir vanlig for PC skjermer. Så snart jeg har råd, kommer jeg til å kjøpe en slik skjerm. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-04 10:28, skrev Pantheon:

Noen formeninger om hvorfor LCD skjermene er konstruert med en sånn "ugunstig" oppløsning? Og blir ikke 1280 seende litt stort ut på en 19"?? Burde vel heller ha vært 1600!?? Ser Eizo kjører det..

Du er ikke den eneste som har lurt på det. Det ser ikke ut til at noen har noe svar.

Det kunne naturligvis tenkes at produsentene tenkte at siden LCD-skjermer funker optimalt i bare én oppløsning, burde de ikke ta for hardt i, siden noen kunder kanskje ville mene at 1600*1200 ble for smått. Men de ser jo ikke ut til å tenke sånn når det gjelder laptoper, som kommer med 1400*1050 og 1600*1200 på 14" og 15" skjermer.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-04 16:15, skrev mad_arab:

En dyptgående analyse eller filosofisk diskusjon er egentlig ikke så interessant for meg. Det jeg observerer er bare at flere og flere tv-kanaler begynner å sende i bredformat, og det er også krav om at flere sendinger skal være i dette formatet.

det er nettopp deler av den boka tar opp, kampen mellom formatene (og interessemotsetninger i idnustrien), feilinvesteringer osv. absolut verdt lesing, veldig lettlest er den også hvis man vil skumme over den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...