tjuetotrettini Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Hei, Jeg lager en modell av en "hovercraft", som etter min oppfatning er en av tidenes mest meningsløse oppfinnelser, til bruk for simulering før jeg bygger en større utgave der jeg og alle mine venner kan sitte. Heldigvis har jeg ikke flere venner enn at dette kan la seg gjennomføre, men tviler alikevel på at jeg noen gang gjennomfører dette prosjektet. Nok om det. Jeg skal altså bygge en liten modell. Denne baserer seg på en Delta Vifte , og data til denne kan bli funnet på microplex' side. Så, etter formelen nedenfor kan jeg beregne hvor stort trykk legemet behøver for å løftes, men spørsmålet er om viften klarer å levere stort nok trykk P = Trykk F = Kraft (massen av legemet som skal løftes x 9,81) A = Areal, i dette tilfellet kontaktflaten til legemet som skal løftes av lufttrykket P = F/A Ja, jeg er klar over at dette har med aerodynamikk å gjøre, og at utformingen av legemet er essensielt, men er det noen som har noen idé om hvordan jeg kan beregne hvor stor kraft/lufttrykk en deltavifte klarer å oppnå? Og en ting til, hvordan forholder en sånn vifte seg til litt høyere spenning (for å få opp turtallet)? Dersom du har lest igjennom dette, og tror du forsto noe av min klønete fremstilling av problemet er jeg takknemlig Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Det vanskeligste vil være å få balansert det hele. Du må jo ha 4 vifter, en til hvert hjørne. Om du skjønner, ellers blir den jo ikke stabil og vil tippe. Lenke til kommentar
tjuetotrettini Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Ja, dersom det skal kunne stå stille/stabilt, er det én mulighet. Men jeg lurer fortsatt på hvor mye kraft jeg behøver/hvor tungt legemet kan være Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 hvis jeg ikke husker feil så har en hovercraft et skjørt rundt kanten på undersiden slik at den danner seg en boble som støtter hele craften. Og da trenger han bare en vifte Lenke til kommentar
Loerand Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Mythbusters hadde compo om å lage en hovercraft en gang. Det funka fett som bare juling, hvis du bare skal ha den til å stå stille Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 stememr det. skulle tru at en liten modell kun trenger en pc vifte Lenke til kommentar
Uberme Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Hvis hovercraften baserer seg på bruk av "luftputer" vil det holde med bare en motor vil jeg tro... den kommer i hverfal ikke til å ryke pga. ubalangse... Lenke til kommentar
Error Lars Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 En vifte skal holde, så lenge den lager stort nok trykk. Så sørger du for og ha et form for "skjørt" Tynne plater eller kansje et "ekte" et av myk gummi. Bruker du plater kan du borre noen hull bak for og lage framdrift. Et mykt skjørt trengs vis den skal kunne kjøre over hindringer høyere en 1mm. Lykke til, får håpe du får det til Da vil jeg se noen bilder/filmer Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Det vanskeligste vil være å få balansert det hele. Du må jo ha 4 vifter, en til hvert hjørne. Om du skjønner, ellers blir den jo ikke stabil og vil tippe. 7930564[/snapback] Triangler, eller trekanter, er mer stabile enn kvadrater, og er en mindre vifte som også vil gjøre det teknisk enklere å bygge en slikt kjøretøy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå