Gå til innhold

Ny pc skal endelig bestilles, litt hjelp - Intel

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå omsider bestille meg deler til en ny pc. Jeg har nå hatt den samme pcen i 3 år, og det trengs virkelig en utskiftning.

Jeg har i grunn ikke fulgt med på hva som passer sammen, hva som er bra osv på lang tid, og jeg trenger derfor hjelp til å velge ut deler.

Jeg har fått med meg så pass at det er core2duo som er verdt å gå for, og da tener jeg det blir E6300 eller E6400 for å få budsjettet til å gå opp.

Så da har jeg valgt cpu, men trenger fortsatt hjelp her til et hovedkort og til minne. Systemet vil bli noe klokket, men ikke mye.

Budsjettet er ikke allverden, men ser for meg max 1200 på hovedkort og rundt 800 for 1GB Ram, eventuelt rundt 1600 for 2 GB Ram.

Trenger også et skjermkort. Blir lite spilling, og når det blir satt på et spill blir dette med en beskjeden oppløsning da pcen kun skal tilkobles et HD-klart TV.

Totalt sett er billigere bedre, dette gjelder på alle områder:)

Kriteriet blir her at hovedkortet er mATX.

Så om noen her kan bruke 3 min av tiden sin til å gi meg et bra tips så er jeg enda et steg nærmere nye deler til pcen min:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen kunnskap om mATX, men googla litt og ser folk som anbefaler dette hovedkortet for C2D og klokking.

Asus P5L-VM 1394 . Det koster 770kr på komplett og støtter FSB på 450. (dvs din E6400 kan klokkes til 3,6ghz (i teorien, praksis er noe helt annet).

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB vil funke bra for ditt bruk. Prisen her er 1550kr.

Når det gjelder skjermkort finnes det et hav å velge blandt. Vil du ha et billig og greit kort kan du ta en titt på PowerColor Radeon X1650PRO 256MB til 1000kr. (JEg vet ikke hvor mye du har planer om å legge i dette, du kan finne billigere kort om det trengs).

Endret av SG_Discoking
Lenke til kommentar
Jeg skal nå omsider bestille meg deler til en ny pc. Jeg har nå hatt den samme pcen i 3 år, og det trengs virkelig en utskiftning.

Jeg har i grunn ikke fulgt med på hva som passer sammen, hva som er bra osv på lang tid, og jeg trenger derfor hjelp til å velge ut deler.

Jeg har fått med meg så pass at det er core2duo som er verdt å gå for, og da tener jeg det blir E6300 eller E6400 for å få budsjettet til å gå opp.

Så da har jeg valgt cpu, men trenger fortsatt hjelp her til et hovedkort og til minne. Systemet vil bli noe klokket, men ikke mye.

Budsjettet er ikke allverden, men ser for meg max 1200 på hovedkort og rundt 800 for 1GB Ram, eventuelt rundt 1600 for 2 GB Ram.

Trenger også et skjermkort. Blir lite spilling, og når det blir satt på et spill blir dette med en beskjeden oppløsning da pcen kun skal tilkobles et HD-klart TV.

Totalt sett er billigere bedre, dette gjelder på alle områder:)

Kriteriet blir her at hovedkortet er mATX.

Så om noen her kan bruke 3 min av tiden sin til å gi meg et bra tips så er jeg enda et steg nærmere nye deler til pcen min:)

7928559[/snapback]

Hei !

Tar sjansen på å foreslå:

Asus Radeon X1650PRO 256MB

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=330112

Asus P5B-VM, G965

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324427

(Vet ikke om dette minnet er kompatibelt med hovedkortet)

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312023

Dette håper jeg kan hjelpe deg noe på vei.

M.v.h. Jan

Har valgt alt fra en webshop for enkelhets skyld.

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar.

Det siste forslaget angående hovedkort virker bra, får også utgang for eSata på hovedkortet, noe som passer meg kjempe bra:)

Angående skjermkort så ender jeg vel på kortet dere foreslår her, så får jeg heller oppgradere denne delen på et senere tidspunkt om det er nødvendig.

Ser dere foreslår forskjellig minne. Er begge disse kompatibel, og hvilken vil være å anbefale av de?

Lenke til kommentar

Hovedkortet du har valgt støtter ikke den rammen som Jan anbefaler (opp til 5300/667mhz) men jeg tror ikke det har noe å si at den rammen er 5400/675mhz. Det virker vertfall ikke slik på komplett som har de to forskjellige typene isamme kategori.

Men, for å være på den sikre siden er det kanskje best å kjøpe DDR2-5300 siden forskjellen er så liten du aldri vil merke forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...