Gå til innhold

Priser på linjer fra 1 Gb/s og oppover

Saapass

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med linjer i størrelsesorden 1-10 Gb/s og hvordan disse prises henholdvis innenlands og utenlands fra Norge? Hvilke forretningsmodeller er vanlige i denne sammenhengen (jeg tenker på faktorer som innland/utland, dedikerte kontra delte linjer, redundans og pris med og uten serverhosting)?

Alle tips og innspill tas i mot med takk.

Endret av Saapass
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal du ha noe i den kapasitetsstørrelsen så er det vel strengt tatt bare et par tre fiberringer som klarer å levere?

7930065[/snapback]

Så når man kontinuerlig skal overføre enorme mengder private forskningsdata fra A til B, eller helt enkelt drive et stort nettsted, så har man ytterst få alternativer? Det høres jo slett ikke billig ut. Slett ikke.

Hvor går vg.no når de skal reforhandle linjene sine?

Lenke til kommentar

Jeg tviler i aller sterkeste grad på at VG har noe i nærheten av den linjekapasiteten du etterspør :) Enten så har du bisarre krav eller urealistiske beregninger av kapasitet. Men er det forskning så er du kanskje tilknyttet et universitet? En av de største fiberringene i norden går mellom en del universiteter.

For å utdype litt. Hardware-nettverket med sine sider begynner totalt å nærme seg antall visninger som de aller største avisens kan skilte med. Nettverkets servere står i en hall og har dedikert 100 mbit/s linje mener jeg å huske. Så vidt meg bekjent har foreløpig ikke kapasiteten på linken vært noe problem - det er som regel serverene som ikke takler pågangen når sidene er trege :)

Endret av enden
Lenke til kommentar

Hei Saapass,

Å skalere nettverk over 1 Gbit er ikke noe man gjør slik uten videre. Sist vi undersøkte er ingen av de store transitt leverandørene interessert i levere over 1 Gbit i Norge uten at du betaler en liten oljeplatform. Slik at har du behov for 10 Gbit transitt til utlandet må du nok leie egen fiberkabel til London eller Amsterdam. Dette er betydelig billigere en å bruke Norske transitt leverandører. I Norge kan man selvsagt koble seg til NIX med 10 Gbit, men hvem skal du få trafikken fra ? Det er ikke alt for mange i Norge som kan levere såpass mye data.

10 Gbit blir også ekstra utfordrende når man skal ha redundans i nettverket, det er sansynligvis lite ønskelig med 1 Gbit redundant linje, dersom det effektivt benyttes mer en 1 Gbit dataoverføring.

Personlig ville jeg plassert det i London eller Amsterdam og tilkoble dere LINX hvor båndbredde er mye rimeligere dersom dere har mer en 30% transitt trafikk. Da slipper dere å betale for at Norge er litt avsidesliggende på infrastruktur kartet.

Som du sikker skjønner er ikke 10 Gbit noe man priser basert på et forum innlegg, men ta gjerne kontakt med meg på [email protected].

mvh

Egil Fujikawa Nes

Lenke til kommentar
Skal du ha noe i den kapasitetsstørrelsen så er det vel strengt tatt bare et par tre fiberringer som klarer å levere?

7930065[/snapback]

Så når man kontinuerlig skal overføre enorme mengder private forskningsdata fra A til B, eller helt enkelt drive et stort nettsted, så har man ytterst få alternativer? Det høres jo slett ikke billig ut. Slett ikke.

Hvor går vg.no når de skal reforhandle linjene sine?

7930403[/snapback]

Skal du bare overføre trafikk fra A til B så leier du et svartfiberpar og putter ditt utstyr i hver ende.

Skal du drive en stor nettside, så vil du vel neppe trenge mer enn 1Gbit til norske brukere uansett....

Lenke til kommentar

Takk for nyttige innspill, folkens.

Årsaken til at jeg er såpass vag i beskrivelsene mine, er at jeg snakker på vegne av andre enn meg selv og at disse kort og godt har pålagt meg å signere en taushetserklæring i tilknytning til prosjektet. Derfor tripper jeg altså rundt grøten her, beklager det.

En realistisk vurdering av behovet sies å være 1 Gb/s til å begynne med, men da er man avhengig av at leverandøren forplikter seg til umiddelbar hastighetsoppgradering dersom behovet for dette melder seg. Jeg kan ikke gå god for markedsvurderingen, men jeg kan gå god for tallene knyttet til datatrafikken som er skissert for meg.

Jeg noterer meg navnet ditt, Nes, og formidler adressen din videre til rette vedkommende.

Takk igjen!

Lenke til kommentar

En ting er å tilby 1 Gb, men svært få ISP'er klarer å levere noe særlig større enn det. 1 Gb går for det meste på standardiserte fiber interface, men over det må du enten bundle eller gå over til mer avansert fiberustyr som WDM.

Hos oss er det kun 1 kunde som har mer enn 1 Gb, resten klarer seg fint med 1 Gb (også store statlige foretak), som vi leverer linjer til. Men vi har ikke noe problemer med å levere opptil 40 Gb om du vil, da vi har utstyr for dette allerede.

Lenke til kommentar
En ting er å tilby 1 Gb, men svært få ISP'er klarer å levere noe særlig større enn det. 1 Gb går for det meste på standardiserte fiber interface, men over det må du enten bundle eller gå over til mer avansert fiberustyr som WDM.

Hos oss er det kun 1 kunde som har mer enn 1 Gb, resten klarer seg fint med 1 Gb (også store statlige foretak), som vi leverer linjer til. Men vi har ikke noe problemer med å levere opptil 40 Gb om du vil, da vi har utstyr for dette allerede.

7987444[/snapback]

Ren spekulasjon:

For å ha behov for en linje i denne størrelsesordenen i norge, snakker vi ikke om en vanlig nettside, så mitt tips er noen som ønsker å prøve en norsk variant av youtube :tease:

Lenke til kommentar

Mange uklarheter her ja.

Det enkleste er jo såklart hvis det er snakk om kapasitet mellom to lokasjoner i f.eks Oslo -> lei mørk fiber punkt til punkt. Som regel ikke ublu kost på dette, og en MF holder jo fint til 10Ge uten for store investeringer på utstyrssiden.

Snakker vi om kapasitet mellom byer i Norge (eller for den saks skyld transport av internett-kapasitet ned til Oslo hvor man deretter kan koble seg på NIX, andre private peers, og transit til utlandet), begynner det å bli værre. Da har man noen få aktører å velge blandt, og prisen vil selvsagt avhenge av avstand. Men vi snakker jo uansett om et helt annet prisbilde enn en fiberstubb innad i en by.

Men hvis det er snakk om Internett-kapasitet begynner bildet å bli virkelig komplisert. Gitt at dette er rettet mot det Norske marketet, "må" man ha tilkobling til NIX1/NIX2 og gjerne noen private peers for å "kvitte" seg med "all" innenlands trafikk. Deretter må man ha en (helst flere) transit-kapasiteter ut av landet for resten. Disse prises typisk på mbit/mnd, og som Nes sier så er dette noe dyrere fra Norge enn hvis man er "bedre geografisk plassert". Men da får du "motsatt" problem hvis mye av trafikken skal til Norge.

Konklusjonen min på internett-kapasitet er at løsningene finnes - men du må finne ut hva som er lurt/lønnsomt for det behovet du har. Og du gir nok alt for lite informasjon til at noen her kan hjelpe deg på et fornuftig vis :)

|2mmy|

Lenke til kommentar

VG leier hosting hjå basefarm, kven dei leier av blir litt irrelevant, då det er ein serverhall og dermed "hefitige" linjer inn i bygget uansett

Det var det eg meinte med at VG har heftige linjer.

I tillegg ville ein youtube-løysning berre gått inn i den eksisterande avtalen og ei opgradering av tilgangpunktet. Det var derfor eg ikkje trudde på at dette ville ha vore VG sin metode for å sjekke markedet.

Men at Catch/Ventelo har heftige linjer er jo sant det, saman med TDC Song , BaneTele, Telenor og ein del kraftselskap, så er det ein del Gigabitslinjer som ligger utover landet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...