Gå til innhold

riktige verdier?/EDIT: vcore på a8n32

Anbefalte innlegg

takk for at du hjelper meg foresten;) jeg får samme spenning uansett hvor mye jeg skrur på pometeret, det var 3 steder jeg hadde mulig het til å lodde på kabler på det, 2 av dem var ved siden av hverandre og en på den andre siden av pometeret.. jeg brukte da bare de to som var ved siden av hverandre..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
antilope118 Postet i dag, 18:18

takk for at du hjelper meg foresten;) jeg får samme spenning uansett hvor mye jeg skrur på pometeret, det var 3 steder jeg hadde mulig het til å lodde på kabler på det, 2 av dem var ved siden av hverandre og en på den andre siden av pometeret.. jeg brukte da bare de to som var ved siden av hverandre..

Bare hyggelig det.

Der har du muligens feilen også, det rimer relativt godt med de resultatene du har postet. Du har altså ca 1,35V med potmeter på laveste, og ca 1,55V med potmeter på halv (siden dette var hva du fikk med 10K vs 20K motstand)

Uten at jeg har sett ditt potmeter skikkelig er det som regel slik at de 2 som er sammen er "hver sin ende" av motstanden, mens den siste er der du kan ta ut variabel motstand ifht en av sidepinnene.

Siden du nå har et Ohm meter kan du også måle deg frem til dette. Sett måleapp på Ohm området (det som er nærmest 20K) Forsøk å måle mellom de forskjellige pinnene mens du skrur. Da skal det være 20K ohm mellom 2 av pinnene hele tiden (de jeg tror du har brukt), og mellom hver av dem og midtpinne skal det variere fra 0 - 20 ohm avhengig av hvor skruen står.

De 2 i hver ende av potmeterets motstand er det egentlig ett fett hvem av du bruker. Men den ene gir full motstand når poten er vridd helt til høyre, mens den andre er omvendt. Så med andre ord, kan det hvis du kobler "feil" bli slik at du får høyere spenning jo lavere du setter potmeter.

Edit: Når du skal måle potmeter for å sjekke om du har brukt riktig pinne, må du koble vekk den ene ledningen fra HK først

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

har nå prøvd å koble skil at jeg bruker et av de punktene som er ved siden av hverandre og det ene som er alene, om du skjønner hva jeg mener (se bilde ilustrasjon nedenfor), og uansett hvor mye jeg skrur på pometeret både til høyre får jeg samme veridi som nå er 1,56-1,58v skjønner ikke hva som er feil nå:s:s alt annet virker som bare det,, nå får jeg samme vcore verdi i bios, multimeter, cpuz og asus probe...

20398.jpg

Lenke til kommentar

Ja slik som du har tegnet det nå (he he, du tegner vesentlig bedre enn du fotograferer :p ), er det rett koblet ut fra hva som er mest vanlig for potmetere. Men syns du skal ta å måle motstanden mellom de pinnene for sikkerhets skyld. Jeg sier bare hva som er vanlig, men ingen regler uten unntak vet du ;)

Jeg aner jo ikke noe om selve den mod'en du følger, men siden du fikk høyere spenning da du byttet til et potmeter med lavere motstand virker det jo som du har koblet deg på rett sted, og at mod'en i seg selv fungerer.

Har du potmeter som går mer enn en runde må du skru ganske mye for at det skal komme seg fra ene til andre enden, men det har du sikker uansett prøvd allerede, enten du har en eller fler runder's pot.

Når du føler deg sikker på at tilkobling er på rett pinne, og alt i orden må du nok prøve å søke hjelp der du fant mod'en. Kanskje du må ha V-core i bios på en bestemt innstilling eller noe?

Virker jo ikke som det vrimler av folk som har forsøkt den her i alle fall :p

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

er så vanskelig å få målt mellom pinnene fordi pometeret er såååå lite også er det så vanskelig å komme til i datan der det er montert..

også er det vanskelig å skru på pometeret også har ingen skrutrekkere som er små nokk så jeg bruker spissen på en kniv og har skrud og skrudd uten at noe endrer seg.. hmm

(kamerat mitt er på rep så måtte bruke et 6 år gamelt ixus kamera - dårlig derfor dårlig kvalitet ;) )

Endret av antilope118
Lenke til kommentar

Skjønner det med kamera, hadde du vært så ustø på hånden hadde du ikke klart å lodde dette :D

Men ut fra det du sier får jeg inntrykk av at du har potmeter som går mange runder?

I så fall VET du at du har vært helt i begge ender? (ikke alltid så lett å kjenne, da ikke alle stopper i enden)

Uansett, du burde få litt hjelp, slik at du får målt. Lån deg et verktøy, eller lag deg noe å skru med. Også lodder du av den ledningsenden som er festet i skruehull på hk. Den er jo lettest å lodde fast igjen.

Så måler du mellom enden av den ledningstumpen og det loddepunktet du har den andre ledningen på hk. Det holder altså å ta løs den ene ledningen, og du trenger ikke gjøre det på selve pot. Med litt hjelp kan en skru, og en holde ledninger fra måleapp på plass. Evt om du må gjøre det på egen hånd måler du, skrur og måler igjen, og merker deg hva du får av resultater.

Lenke til kommentar
ok, skal teste dette, men nå har jeg ryddet bort verktøy og datan, skal teste det i løpet av noen dager,, hjærtlig takk for all hjelp ;) du har lært meg mye :D

8110978[/snapback]

Bare hyggelig det, jeg syns det er litt gøy at noen tør å hive seg ut i slike ting, selv om de ikke har allverdens erfaring med det. Er jo desuten ikke sååå lett å lodde osv på små hk punkter, så vil jo gjerne se at du får det til :thumbup:

Du får komme tilbake til resultatet når du får sett mer på det da vet du.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på.

Trenger CPUen din mer enn 1,7625V? :ermm:

Det burde være mer en nok :p

Men, husker ikke jeg om du har fortalt åssen kjøler du har?

EDIT: Fant kjøleren din. Men, jeg hadde fortsatt ikke turt og gjøre noe mer enn og sette på Overclock CPU Voltage VCore (eller hva det nå heter), og satt volten på max. Da skal du få 1,7625V ;)

For, når du har "enabla" den, og satt VCore på max, så får du det.

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar
har gjort akuratt det, men får ikke ikke mer volt enn 1,56v har målt direkte med voltmeter på hovedkortet og det er kun 1,56v selv om jeg har gjort som du sa, og med den volt modden fikk jeg ikke 1,7v det sto bare feil i biosen...

8133342[/snapback]

Prøvd i CPUz da?

Eller noe annet program?

Lenke til kommentar
ok, da har jeg fått meg samme hovedkort, men jeg sliter som F får at PCen skal boote hvis jeg gjør noe som helst. noen råd, anti? wheel?

8210728[/snapback]

skjønte ikke helt hva du mente.. du får ikke bote når du har gjort hva?

8246473[/snapback]

Problemet var at PCen ikke bootet hvis jeg satte CPU freqvens over 200 som er normalt, men så tok jeg en Clear CMOS og nå starter PCen.

Endret av pink panther
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...