Gå til innhold

Denon Surroundrecever og B&W høytalere... bra?

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-12-04 17:33, skrev hce:

second that. Digital lyd er 1 og 0'ere, ikke så vanskelig å gjøre feil.

Hvis man overfører på optisk kabel (fiber) vil du uansett få NULL støy pga kabelen, men kan være greit å legge noen 100lapper inn for å få gode plugger.

Skal du bruke coax må du kjøpe en kabel av god kvalitet (god kobber) som er godt skjermet. Coaxkabel og plugger får du på Clas Olhson, evt. andre elektronikkbutikker. Kabelen skal ha 75ohm "motstand", er 75 ohm for lyd og bilde og 50 ohm for data (type nettverk).

Kremt kremt..."Digital lyd er 1 og 0'ere, ikke så vanskelig å gjøre feil."

Det er svært vanskelig, og det skal gjøres uhyggelig fort. Feil vil ikke bli rettet opp, det vil bare høres som dårlig lyd. Tenk på at ingen cd-spillere klarer å lese plata helt korrekt uansett, selv om vi snakker hundretusenkroners-klassen, det samme gjelder selvsagt digitalkabler.

Støy er ikke noe problem i koaksiale kabler, så lenge ikke strekket er veldig langt, f.eks over 5 meter. Bruker man optiske kabler får man utrolig mye jitter-feil, og dette alternativet er ikke noe tess egentlig, før man kommer opp i astronomiske prisklasser.

Det siste du skriver har du rett i, og det er svært viktig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har NAD T751 som driver 2 Dali 8008 høyttalere. Når jeg kjøpte annlegget så hadde jeg sett på en Denon surround forsterker med 5x80 watt, men jeg ble ganske raskt vist av mannen i butikken, en NAD med 5x60 watt. Grunnen til dette var at NAD har en større strømforsyning og kan derfor gi mer strøm til høyttalerene. Dette var noe jeg trengte i mitt tilfelle. Jeg prøvde også å løfte begge for å kjenne etter tyngdeforsjellen, og NADen var en del tyngre en Denon.

Jeg bruker også Tara Labs Omni og er fornøyd med det.

Har også en 15" Cerwin Vega sub.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg valg et par forsterkere i samme prisklasse og hørt på de i butikken med de høyttalerene du kan tenke deg å ha.

Annbefaller NAD på det varmeste.

Lenke til kommentar

heisann, det anlegget der låter bra det, men du får bedre anlegg til 20000 kroner. B&W 600 serien har som sagt tidligere fått en del kritikk for bassen som er upresis og direkte dårlig etter noens meing. Høytalerkassene er bygget i laminert sponplate som ikke er kjent som det beste byggemateriale i henhold til ressonanser. Diskanten derimot er meget bra.

Mitt råd ville vært å bytte ut høytalerene til disse:

Blue Diamond

Med en solid kasse konstruksjon, gode høytalerelementer og innebygget subwoofer vil disse høtalerene være et bedre valg enn B&W høtalerene.

Jeg ville også byttet ut forsterkeren men en Harman Kardon AVR 5500. AVR 5500 Som er meget ressurssterk og låter meget bra. Men det er meg. :smile:

Anbefaler deg uansett til å lytte på forskjellige alternativer før du bestemmer deg.

Edit: Har fikset linken.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: corcky på 2002-12-04 23:24 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: corcky på 2002-12-05 09:31 ]

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at AVR-5500 er konge. Har vært med å sette opp anlegg med både den og AVR-7000 og begge er bra.

Er det ikke Onkyo som topper lyd&bildes liste over 10k gruppen nå?

Ellers så får jo alltid Rotel skryt i klassen rett over 10k, og Yamaha har jo alltid en del kjempegode forsterkere i prisklassen 3k til 10k.

Skal jo ikke helt utelukke NAD heller.

Denon klinger ikke helt godt i mine ører, men det er vel heller av ren uvitenhet enn av erfaring... Har ikke særlig peil på denon.

Nå er det et par år siden jeg var på hugget etter høytalere, men da landet (strandet?) jeg med B&W 603S2. Har også hørt 603s3. Jeg er forsåvidt fornøyd med mine 603s2, men vet at de mangler noe dybde til hjemmekino, selv med NAD218THX som forsterker...

Dr3

Lenke til kommentar

Det viktigste med annlegget er at det fungerer som et system. Det finnes ikke noen verdens beste forsterker/høytaler/osv. Det finnes derimot gode kombinasjoner. Går du til en butikk som har godt renome vil du få god hjelp, da de annsatte vil ha ærfaring med hvilke KOMBINASJONER som fungerer innenfor sin produktrekke. Det viktigste er å finne en selger som du føler forstår dine behov best, og ikke minst kan demonstrere forskjeller. Teknisk bedre lyder ikke nødvendighvis bedre! Kabel oppsettet jeg satt opp var et forslag for PRISFORHOLD mellom de forskjellige kablene. OG JA det er forskjell på digitalkabler, spesielt Coax da ikke alle produsenter klarer å holde 75ohm i kontaktene. Det finnes ikke værre støy enn digital støy. Det vil gi en ekstremt hard lyd, som ikke vil høres naturlig ut i det hele tatt (syl i øra). Min ærfaring er at det er lurt å ha vanlige analoge signalkabeler som et supplement til digitalkabler da lydkvaliteten på DVD/SPILL er litt mykere enn ganske mange innspillinger på CD. Om du velger rimeligere signalkabler på Analog siden kan det allikevel gi bedre resultat på CD avspilling. Mens det kan være for ullete ved DVD/SPILL.

Lenke til kommentar

Høres ut som en god platform du sikter til!

Når det gjelder Høytalere tror jeg at 603 S3 vil være et bedre valg med en god sub ved siden!

Jeg kjører selv Denon AVC A10Se og er meget fornøyd med den forsterkeren. Den masse kraft til høytalerne, og det tror jeg også en modell litt under kan klare!

Når det gjelder spm. trenger jeg sub??? Svaret her er JA! Uten tvil, sub har alt å si i en god film! Den skaper vibrasjoner du ikke klarer å etterligne selv om du har noen klatrekasser av noen Cervin Wega tull stående i stuen!

Gå for mer stilrent og vakkert design med masse av lyd! DM 603 S3, medfølgende største DM center og DM 603 S2,5 bak!

Du trenger litt plass i stua for å gjøre det til et idealt oppsett!

Også DTS ES systemene osv ville jeg ikke satse på å utvide til i nærmeste framtid, kjøpte en dual mono block og 2 ekstra DM 603 S2,5 endte opp med å bli en gedigen skuffelse!

Også valg av dvd-spiller er viktig! Veldig viktig! Bruk heller litt mer penger på å få en heftig spiller med flere "støy kammre" og bedre leserhoder! Jeg gikk for DV-2800 til Denon, knall fornøyd! Kan ikke høre spillern selv om du setter øret intill! Dyr spiller er viktig..

Sist men ikke minst sub!

Anbefaling:

Junior sunFire :smile: eller senior for den saken skyld!

Jeg plukket med meg en Senior, angrer ikke, men heller ikke nødvendig! Lillebror har bass i massevis! størrelsen tilsvarer en Gamecube, derfor lett å gjemme bort!

Lenke til kommentar

Påminnelse om lydkort no lydkort greier:

Du burde forsikre deg om at lydkortet virkelig kan sende surround (AC3) på digital-utgangen. Noen lydkort skryter av at de kan dette selv om det eneste de kan er å "route" et AC3 signal direkte fra DVD-spilleren. Dvs. at på f.eks. spill så vil du kun få stereo hvis du bruker digital-utgangen. Jeg gikk selv i den fella en gang. :sad:

Lenke til kommentar

Har Denon 3801 forsterker og bruker lillebroren til 604, altså denne som fronthøyttalere og disse som sorround. Dette låter helt greit i forhold til prisen. Blir ikke så voldsomt trøkk men det er bra nok. TRor jeg vill droppet 604. Da jeg kjøte anlegget og hørte på forskjellige alternativer var bassen i 604 noe "ullen" med denne forsterkeren. Hvis du skal bruke anlegget primært til stereo ville jeg kanskje gått for disse i stedet. Lykke til med kjøpet ditt :smile:

F.

Lenke til kommentar

Jau... såg bra ut den der ja!

Trur eg velge de no... Sub kan eg kjøpe seinere vis eg meine eg trenge det!

DALI AXS10K høyttaler

Er du på jakt etter en høyttaler som kan spille høyt, har god powerhandling og bass som føles like mye som den høres?

DALI AXS10K er alternativet du leter etter!

Da DALIs Blå-serie ble oppdatert for en tid tilbake, var det nok en del som ble skuffet over at det aldri kom en erstatter for toppmodellen 909. Til alle dere har vi en meget god nyhet: her er den fullgode erstatteren, og mer til!

Allsidig rockehøyttaler

DALI AXS10K er en høyttaler laget for alle som liker å spille musikk høyt. Denne gigantiske høyttaleren har en gjengivelse som preges av bass, dynamikk og ekstrem trøkk. Dette er for så vidt ikke unike egenskaper ved en høyttaler. Det finnes mange alternativer på markedet som gjør det samme, men derimot ingen som også har skikkelige hi-fi egenskaper. I motsetning til disse er AXS10K en allsidig høyttaler, som også låter korrekt på annet enn sinnsykt høye nivåer og techno-musikk. Å lage en høyttaler som kun gjorde det, ville aldri vært nok for en kvalitetsbevisst produsent som DALI!

Ekte treveis konstruksjon

For å gi AXS10K de ønskede lydmessige egenskapene, var en ekte treveis konstruksjon det eneste alternativet for DALI. Treveis betyr at det er tre sett elementer, som hver gjengir sin avgrensede del av frekvensområdet. I AXS10K’s tilfelle betyr dette to 10-tommers basselementer til de dypeste frekvensene, en 6 ½-tommer for mellomtone og et diskantelement plassert i horn for de aller lyseste tonene.

Lett å drive

Med AXS10K har DALI ønsket å lage en høyttaler som kan spille skikkelig høyt, men samtidig er i stand til å gjøre dette uten en forsterker på størrelse med et kraftverk. AXS10K har en følsomhet på over 92 dB. I praksis betyr dette at man absolutt kan få denne store høyttaleren til å spille riktig så høyt, selv med en rekke middels store forsterkere. I små rom kan man kanskje klare seg med 60-80 watt per kanal (reelle watt - ikke DIN-skrytewatt i 4 ohm!). Skal man derimot bruke høyttaleren i store rom, eller spille mye høyt, anbefales det å bruke så kraftig forsterker som mulig – gjerne godt over 100 watt. En perfekt partner til AXS10K er den råkraftige NAD C370. Den yter 2 x 125 watt, og vil sørge for at man virkelig får liv i høyttaleren. Har man budsjett som tilsier at man kan spandere enda mer på forsterker – ikke noe problem. DALI AXS10K vil bare takke ja, og gi deg enda mer og bedre lyd igjen!

Pass på - mange fusker i faget!

Å lage en høyttaler av denne typen setter store krav til elementer, og ikke minst delefilteret, hvis oppgave er å sørge for at basselement kun spiller bass, og at de andre elementene kun det frekvensområdet de skal dekke.

Delefilter er et område hvor mange høyttalerprodusenter ”fusker i faget”, og tar billige snarveier. Det finnes høyttalere på markedet som koster godt under 5.000 kroner for paret, men samtidig skal være tre eller fireveis konstruksjoner med flere store basselementer. Hvis du noen gang har mulighet, ta en titt innvendig i en av disse. Ikke bli overrasket hvis det produsenten kaller ”delefilter” bare er to-tre komponenter koblet sammen med tynne ledninger. Ta også en titt på resten av konstruksjonen, og du forstår hvorfor de er så billig. Ikke glem at lydkvalitet og komponentkvalitet alltid henger sammen!

Hard-wire delefilter

I DALI AXS10K er delefilteret utelukkende satt sammen av kvalitetsspoler og kondensatorer. (Alle spoler produseres faktisk hos DALI. På den måten kan man sikre at kvaliteten er den aller beste). Det komplekse delefilteret er av såkalt ”hard-wire” type, det vil si at hver enkelt komponent i er loddet direkte i hverandre. Ved å konstruere delefilteret på denne kostbare og komplekse måten, oppnås det minimal forringelse av lydkvaliteten i denne kritiske delen av høyttalerkonstruksjonen. Et godt konstruert delefilter – som det i AXS10K – gjør også jobben for hvert element lettere. I praksis betyr dette sterkt forbedret lydkvalitet (blant annet på grunn av mindre forvrengning), samtidig som at et godt konstruert delefilter gjør at høyttaleren tåler mer.

Kvalitetselementer

Delefilteret i en høyttaler kan være så godt som det er, men hvis ikke kvaliteten på resten av høyttaleren står i stil, er man like langt. I DALI AXS10K er hvert element av høy kvalitet. De to bassene i hver høyttaler, er kraftige konstruksjoner med aluminiums chassis (ikke bli forbauset hvis du finner plastelementer i de mange billighøyttalerne som selges). Magnet og spole er meget kraftig dimensjonerte, noe som betyr at de tåler høy effekt, samtidig som gjengivelsen er dynamisk og presis.

Den 6 ½-tommer store mellomtonen holder samme høye standard. I tillegg er dette elementet plassert i et eget innvendig kammer. Man garanterer på den måten at mellomtonen ikke blir påvirket av basselementene, og de trykkforandringene som skapes inne i høyttalere ved spilling (jo høyere man spiller – jo større trykk).

Diskantelementet i DALI AXS10K er et kapittel for seg selv. Det første man legger merke til, er at VIFA-elementet er plassert inne i en trakt som smalner inn. På fagspråket kalles dette en horndiskant. Denne typen er brukt av hovedsakelig en årsak – den gjør at elementets følsomhet øker, og dermed kan spille høyere. I en høyttaler som AXS10K er dette absolutt nødvendig, da den lille 1-tommeren tross alt skal holde følge med to meget effektive 10-tommers basser!

Eneste ulempe ved å bruke horndiskant i en høyttaleren, er at den er mer retningsbestemt enn vanlige elementer. Praksis betyr dette kun, at man må vinkle høyttalerne litt inn mot lytteposisjonen, for best mulig gjengivelse av de høyeste frekvensen. (På de fleste andre DALI høyttalere er det anbefalt at man ikke vinkler høyttalerne. Unntak er hvis man sitter svært nært dem).

Man får det man betaler for!

AXS10K er konstruert etter akkurat de samme kvalitetskrav og prinsipper som andre DALI høyttalere. Dette betyr blant som tidligere nevnt delefiltre og elementer av høy kvalitet. I tillegg er kabinettene godt konstruert, med skikkelige avstivere og innvendig dempning. Ta en god titt på denne høyttaleren, og en forstår hvorfor det ikke går an å lage store høyttalere til 4-5.000 kroner, som både spiller høyt og godt.

DALI AXS10K gjør nettopp det, ene og alene fordi den er en kvalitetshøyttaler på alle områder. Synes du dette høres fornuftig ut? Lån da ett øre eller to til denne gedigne og råtøffe rockehøyttaleren!

1” horndiskant

5 ½” mellomtone

2 x 10” basselementer

Frekvensgang: 34-21.000 Hz

Impedans: 4 ohm

Følsomhet: 92,5 dB

Delefrekvenser: 560 og 4.000 Hz

Dobbel bassrefleksport i front

Størrelse: 111x30x39,7 cm (HxBxD)

Vekt per stykk: 28,9 kg

Lenke til kommentar

Ok, Vil ha den forsterkern eg fant!... ( den har så fin farge ... doh) nok om det... men høgtalerer...

B&W DM603 S3 høyttaler + sub

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...oduct=bwdm603s3

B&W DM604 S3 høyttaler

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...oduct=bwdm604s3

DALI AXS10K høyttaler + sub kanskje?

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...duct=daliaxs10k

Blir ein av disse alternativa... som eg skal hookes opp på ein Denon 3802 forsterker.

Vis sub... kva sub bør eg velge?

Og no har eg ein Cristiandsands lydfrabrikk forsterker på 2x100 watt i 8 ohm... kan eg brukople den til subben? Det må da bli juvli bra lyd?!?

[ Denne Melding var redigert av: Cornel på 2002-12-05 10:33 ]

Lenke til kommentar

Eg ville nok godt for 604 uten sub. og så kjøpt suben når heile surround anlegget kjem i hus.

Hadde dali blå serie 606 før i lag med ein paradigm 10" sub,som har heilt ok, men den var ikkje så mykje tess i lag med DM605 når dei kom i hus.

Ein viktig ting med subber, kjøp ein aktiv sub og ikkje ein passiv. B&W har nokre gode subbar som passer til DM serien.

mvh

janEirik

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

Har bl a Denon 3801 og B&W 603 S3

(Se http://www.stud.ntnu.no/~thomho/moro/ANLEGG.JPG )

Er meget fornøyd med anlegget.

Sub er viktig for film, men jeg synes personlig at det kan "ødelegge" noe musikk, fordi man må ha en dyr sub med kraftig forsterker i suben for at den skal klare å henge med..

Er som sagt veldig fornøyd med kombinasjonen, og tror også 604 er et godt alternativ. Spesielt hvis man liker litt trøkk i bassen (og ikke vil kjøpe en dyr sub, eller ha en dårligere filmsub).

Men: prøv gjerne anlegget hjemme og vurder å prøve andre.

Mitt anlegg låter mye bedre på hifiklubben, pga rommets akkustikk.

Forsterkere:

Denon = Best på kombinasjonen hjemmekino/musikk

NAD = Best på musikk og trøkk (=strøm)

Kjøpte anlegg på hifiklubben, men kjøpte Nordost 4 Flat høyttalerkabel på hifi-center-kjeden, fordi denne kan legges under teppe uten at det merkes, og den låt faktisk bra.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

vil nok gi veldig god lyd ja.... TIL musikk...

dissa høytalerne har veldig klar og fin lyd men mangler trøkk til å bruke dem til filmtitting...

det gjør egentlig de fleste høytalere så skal du ha SKIKKELIG trøkk så kommer du nok ikke unna å kjøpe sub (vil ikke anbefale store sub'er til musikk for de som oftest har problemer med å henge etter)

skal du se film og vil bruke litt penger så anbefaler jeg deg velodyne 12" til 6000 kr på hifi centeret

du finner test på www.nebyhifi.no

DENNE SUB'EN GÅR SÅ UTROLIG DYPT AT DET KJENNES UT SOM HUSET FLYTTER SEG, lånte meg veg velodyne 12" og 15" hjem ei helg, fikk klar beskjed fra faddern... enten flytter du eller så klipper jeg signalkabelen hver dag (den koster ca 1500kr...) så nå har jeg flytta :D

ikke kjøp lukket sub til film... bassen blir mer presis men når ikke spesielt dypt....

Lenke til kommentar
Hva med å bygge sub fra dynabel da.... Mye bang for the buck for å si det sånn.

DrErling.

hehe men er man ikke flink til å bygge og snekre så blir det lite pent :)

tenkte på dinna pakken selv... spesielt etter anmeldelsen fra lyd å bilde bladet.... men fingerferdighetene mine tilsier at det ikke er lurt :grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...