Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reg.reim Hva er det godt for?


lugah

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt forskjellige løsninger ute og går, på noen biler så blir ventilene skjeve mens på andre biler går det bra om den ryker.

Det beste er selvfølgelig at den ikke ryker uansett da, kan alltids være noe som går istykker.

Men denne reima går altså fra veivakselen og opp til kamakselen som igjen driver ventilene.

 

engine-cam.gif

Lenke til kommentar

Registerreima kobler sammen akslingen fra sylindrene (hva heter denne?) mot kamakselen (rett?). På engelsk kalles den timing belt, noe som kanskje forklarer noe. Denne brukes altså til å styre når ventilene over sylindrene skal åpnes og lukkes. Det er ofte ikke plass til at både en ventil er åpen, og at stemplet er øverst. Dersom reima ryker, ryker også denne timingen, og sjansen er stor for at stemplet kolliderer mot ventilene, og dermed ødelegger disse. Denne timingen må gjøres veldig nøyaktig, noe som er grunnen til at dette gjøres mekanisk.

Lenke til kommentar

Det kan bli dyrt ja, siden det er stor sjanse for at innmaten i toppen din går til helsike! :ermm: Kommer jo selvfølgelig ann på hva slags motor du har..

 

8-ventilern til opel for eksempel (usikker på motorbetegnelse) tåler om reima ryker, da stemplene ikke berører ventilene selv om stempelet er i toppstilling samt ventilene har stoppa opp.. :)

Endret av Keltern
Lenke til kommentar
hvis den ryker a? hva vil det koste i værstefall?

7937629[/snapback]

 

Det kan variere alt fra prisen på reimbytte til 20000-40000 i hverstefall.

Vet om mange som har betalt rundt 20000 på verksted etter et registerreimhavari hvor de har måttet bytte ventiler, kamaksling og kanskje etpar råder. Noen må til og med finne seg en ny/brukt topp.

 

En kamerat av meg hadde kjørt rundt en ukes tid med ny registerreim liggende i baksetet i påvente av at jeg skulle få tid til å bytte den for han, og så ryker reima dagen før den skulle byttes. Det ble 3500 for en brukt topp + arbeid :) typisk.

Lenke til kommentar
Registerreima kobler sammen akslingen fra sylindrene (hva heter denne?) mot kamakselen (rett?). På engelsk kalles den timing belt, noe som kanskje forklarer noe. Denne brukes altså til å styre når ventilene over sylindrene skal åpnes og lukkes. Det er ofte ikke plass til at både en ventil er åpen, og at stemplet er øverst. Dersom reima ryker, ryker også denne timingen, og sjansen er stor for at stemplet kolliderer mot ventilene, og dermed ødelegger disse. Denne timingen må gjøres veldig nøyaktig, noe som er grunnen til at dette gjøres mekanisk.

7928414[/snapback]

 

Som han over deg skrev, så heter den akslingen veivaksling.. :innocent:

 

Kan jo tilføye at det på alle (korriger meg om jeg tar feil her) dieselmotorer vil føre til motorhavari om reima ryker, mens enkelte (absolutt ikke alle!) bensinmotorer er slik konstruert at stempelet i øvre stilling går klar av en åpen ventil. Dette er fordi dieselmotorer har mye større kompresjonsforhold, og derfor mindre "tomrom" (for å bruke et lettforståelig begrep) over stempelet enn bensinmotorer.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...