lugah Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Hei, kan noen fortelle meg hva reg.reim et nytte for?! har ikke helt skjønt det se.. Hva skjer hvis den ryker?! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Er litt forskjellige løsninger ute og går, på noen biler så blir ventilene skjeve mens på andre biler går det bra om den ryker. Det beste er selvfølgelig at den ikke ryker uansett da, kan alltids være noe som går istykker. Men denne reima går altså fra veivakselen og opp til kamakselen som igjen driver ventilene. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Registerreima kobler sammen akslingen fra sylindrene (hva heter denne?) mot kamakselen (rett?). På engelsk kalles den timing belt, noe som kanskje forklarer noe. Denne brukes altså til å styre når ventilene over sylindrene skal åpnes og lukkes. Det er ofte ikke plass til at både en ventil er åpen, og at stemplet er øverst. Dersom reima ryker, ryker også denne timingen, og sjansen er stor for at stemplet kolliderer mot ventilene, og dermed ødelegger disse. Denne timingen må gjøres veldig nøyaktig, noe som er grunnen til at dette gjøres mekanisk. Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Trodde alle visste dette jeg.. Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Trodde alle visste dette jeg.. 7928731[/snapback] Geniet Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Nei, har ikke sagt det.. Kan egentlig lite om bil, selv om jeg er glad i dem! Men det er kanskje ikke slik alle går å veit om! Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Nei, har ikke sagt det.. Kan egentlig lite om bil, selv om jeg er glad i dem! Men det er kanskje ikke slik alle går å veit om! 7930120[/snapback] Alle har vært ferske i faget. Jeg blir nok aldri utlært Lenke til kommentar
lugah Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Hva vil det koste og bytte den på en 240 a? Lenke til kommentar
Reime Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 verksted ca 1000-1500 med reim er enkel og bytte kan gjøre det selv (eller få en kompis til og gjøre det) reima variere veldig på pris allt etter hvor du kjøper den sef. lykke til! Lenke til kommentar
lugah Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 hvis den ryker a? hva vil det koste i værstefall? Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Det kan bli dyrt ja, siden det er stor sjanse for at innmaten i toppen din går til helsike! Kommer jo selvfølgelig ann på hva slags motor du har.. 8-ventilern til opel for eksempel (usikker på motorbetegnelse) tåler om reima ryker, da stemplene ikke berører ventilene selv om stempelet er i toppstilling samt ventilene har stoppa opp.. Endret 13. februar 2007 av Keltern Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 hvis den ryker a? hva vil det koste i værstefall? 7937629[/snapback] Det kan variere alt fra prisen på reimbytte til 20000-40000 i hverstefall. Vet om mange som har betalt rundt 20000 på verksted etter et registerreimhavari hvor de har måttet bytte ventiler, kamaksling og kanskje etpar råder. Noen må til og med finne seg en ny/brukt topp. En kamerat av meg hadde kjørt rundt en ukes tid med ny registerreim liggende i baksetet i påvente av at jeg skulle få tid til å bytte den for han, og så ryker reima dagen før den skulle byttes. Det ble 3500 for en brukt topp + arbeid typisk. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Registerreima kobler sammen akslingen fra sylindrene (hva heter denne?) mot kamakselen (rett?). På engelsk kalles den timing belt, noe som kanskje forklarer noe. Denne brukes altså til å styre når ventilene over sylindrene skal åpnes og lukkes. Det er ofte ikke plass til at både en ventil er åpen, og at stemplet er øverst. Dersom reima ryker, ryker også denne timingen, og sjansen er stor for at stemplet kolliderer mot ventilene, og dermed ødelegger disse. Denne timingen må gjøres veldig nøyaktig, noe som er grunnen til at dette gjøres mekanisk. 7928414[/snapback] Som han over deg skrev, så heter den akslingen veivaksling.. Kan jo tilføye at det på alle (korriger meg om jeg tar feil her) dieselmotorer vil føre til motorhavari om reima ryker, mens enkelte (absolutt ikke alle!) bensinmotorer er slik konstruert at stempelet i øvre stilling går klar av en åpen ventil. Dette er fordi dieselmotorer har mye større kompresjonsforhold, og derfor mindre "tomrom" (for å bruke et lettforståelig begrep) over stempelet enn bensinmotorer. Endret 16. februar 2007 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Buxa Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Da reima røyk på en Audi A4 1.8 fra 1998 som vi hadde gikk den keramiske toppen og resten av røklet. 24,000,- på verksted med deler importert fra Sverige Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå