yuran Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Hei, emnetittel er kun begynnelsen på problemene. Jeg kjører Win XP på AMD 64 3500+ på Abit AV8 og har problemer med min nyinnkjøpte harddisk. Jeg har tidligere kjørt to WD 120gb + en S-ATA 320gb, tror dette er 150mb/s for den er et par år gammel. Hentet min ny 500gb WD Caviar SE S-ATA II på fredag og koblet den til. Fikk etterhvert opp disken og begynte å overføre data fra de andre diskene for å gjøre klar for formatering (planen var å erstatte den ene 120gb med denne). Gikk som smurt helt til jeg hadde overført nesten alt, da kræsjet datamaskinen og rebootet uten videre og plutselig hadde begge S-ATA-diskene forsvunnet fra systemet. Siden har 500gb vært borte permanent mens 320gb har dukket opp av og til, den var der igjen etter en stund da jeg koblet fra den nye fullstendig. Jeg har reinstallert XP og lagt inn drivere, trikset fram og tilbake i BIOS, men diskene nekter å dukke opp. Den på 320GB dukket opp en stakket stund da jeg fjernet SCSI RAID Controllers fra device manager, men forsvant så igjen. Jeg får feilmelding på disse (This device could not start properly (error code 10) - noe sånt. Jeg har forsøkt å oppdatere BIOS, men det stopper opp idet jeg kjører bootcd som emulerer a:\ ettersom mitt usb-tastatur slutter å fungere til tross for at jeg har stilt inn at legacy usb skal være enabled i BIOS. Da jeg installerte XP trykket jeg ikke F6 for å installere RAID-drivere, kan dette kanskje hjelpe? Eventuelt kan jeg kanskje installere drivere til WD-disken, men da må jeg inn i dos og da fungerer ikke tastaturet. Kan det være en idé å endre hd'en så den kun kan overføre 150mb/s? Hovedkortet støtter ikke mer enn 150mb/s, men i og med at jeg hadde den nye disken oppe en stund så vet jeg ikke om dette har noe å si. Alle forslag mottas med takk - jeg finner ikke ut av dette selv. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Det er vanlig å få problemer med å finne disken om disken er stillt inn på 300 MB/s SATA, når hovedkortet bare takler 150 MB/s SATA. Sett jumperen på harddisken til 150 MB/s SATA så er du trolig ett steg på veien mot å løse problemene. Det virker som noe ble skadet da maskina kræsjet. Kanskje PSU, hovedkort eller diskene? Hvis du har en annen PSU du kan teste med så prøv det. Helst med bare en disk av gangen. PS. La du inn drivere til hovedkortet og SATA-kontrolleren etter at du reinnstallerte Windows? Lenke til kommentar
yuran Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Vel, diskene lager ingen ulyder og jeg har jo fått opp den ene igjen i etterkant, men tenkte det kunne oppstå en konflikt i og med at jeg kjører en disk på 150 og en på 300. Jeg forsøker å kjøre begge på 150 i kveld. Hvorvidt noe ble skadet er vanskelig å si foreløpig, men det er forsåvidt ikke noe nytt at maskinen rebooter av og til. Jeg la inn SATA-drivere fra abit-siden, men ingenting utover det - jeg prøvde å oppdatere BIOS gjennom en bootcd fra nero, men det gikk ikke ettersom tastaturet nektet å fungere i "dos". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 ... men det er forsåvidt ikke noe nytt at maskinen rebooter av og til. Det kan bety at strømforsyninga er i svakeste laget. ... , men det gikk ikke ettersom tastaturet nektet å fungere i "dos".7928147[/snapback] Det skal man kunne fikse i bios. Ett eller annet sted skal man kunne velge detect USB keyboard at startup eller noe sånt. Det dumme er at man må ha et PS2 tastatur for å få byttet på det valget. Lenke til kommentar
yuran Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Trodde en MIST 500w skulle holde, men kan koble fra en unødvendig vifte og se om det blir endring - systemet er stort sett relativt stabilt. Forresten, WD-hd'en har både SATA strøminngang og tradisjonell inngang, jeg trenger vel bare bruke en av dem? Når det gjelder usb i dos så trodde jeg det var USB Legacy-saken som det nevnes i en del tråder. Jeg tror muligens ps2-porten min er toast, men skal prøve med et annet tastatur etterpå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Trodde en MIST 500w skulle holde, men kan koble fra en unødvendig vifte og se om det blir endring - systemet er stort sett relativt stabilt. Mist 500W holder sikkert bra. Da er det mindre sansynlig den som er problemet. (Med mindre den er defekt) Forresten, WD-hd'en har både SATA strøminngang og tradisjonell inngang, jeg trenger vel bare bruke en av dem? Man skal ikke bruke begge strøminngangene på en gang. Det sies at harddiskens strømstyringssystem kan bli ødelagt hvis man har det. Når det gjelder usb i dos så trodde jeg det var USB Legacy-saken som det nevnes i en del tråder. Jeg tror muligens ps2-porten min er toast, men skal prøve med et annet tastatur etterpå.7928352[/snapback] Aha.. Det kan godt stemme. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Jeg har hatt Abit AV8. Når jeg flashet bios på det brukte jeg abit FlashMenu. Da flasher du bios i Windows. Da jeg installerte XP trykket jeg ikke F6 for å installere RAID-drivere Har du Windows på en IDE disk? Jeg måtte alltid trykke F6 og installere SATA-driver for å installere Windows på en SATA-disk. Ellers fant ikke Windows disken. Edit:Jeg hadde problemer med en disk når jeg hadde AV8. Da viste det seg at SATA-kabelen var defekt,men det gjelder nok ikke i ditt tilfelle siden du har samme problem med 2 disker. Du sier at maskinen rebooter av og til. Jeg lurer derfor på om hvilken ram du har? Endret 13. februar 2007 av Morten K Lenke til kommentar
yuran Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Takk for alle tips! Løsningen var rett og slett å endre hd'en til 150mb/s...jeg forstår egentlig ikke hvorfor den forsvant til å begynne med, eller hvorfor systemet først fant den før den forsvant inn i det totale mørket før den nå kom tilbake. Jeg skal forsøke flashmenu for det kan være greit med en BIOSoppdatering i alle fall. Jeg kjører win xp på en IDE-disk og har 320gb + 500gb satadisker som fungerer som tanker. Husker ikke ram i farta, men det er dual 512mb..tror denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302393 Nå er i alle fall alt i orden, takk igjen for all hjelp - nesten synd løsningen var så banal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå