Gissan Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Hei! Noen her som har noen erfaringer med S5600? Kom med alt dere har. Koster 2000 på komplett nå, og vurderer å kjøpe det. Er det en ring for fokus, og en ring for zoom, eller hvordan fungerer det? Takk på forhånd.. EDIT: Siden zooming er manuelt med knapper bakpå kameraet (W og T), antar jeg at fokus justeres med ringen? Endret 12. februar 2007 av Valeur Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Hei! Noen her som har noen erfaringer med S5600? Kom med alt dere har. Koster 2000 på komplett nå, og vurderer å kjøpe det. Er det en ring for fokus, og en ring for zoom, eller hvordan fungerer det? Takk på forhånd.. EDIT: Siden zooming er manuelt med knapper bakpå kameraet (W og T), antar jeg at fokus justeres med ringen? 7927345[/snapback] Jeg har sett litt på dette kameraet, men fant ut at jeg heller ville slenge i en tusenlapp til, så man slipper motorzoom og heller får zoom ring på linsa, det er gull verdt har jeg skjønt! Og forresten, jeg tror ikke det er manuell zoom ring på linsa heller. Så jeg har sett på S6500 bl.a. synes dette virker som et mer ordentlig kamera. Jeg har "klådd" på begge to og synes 5600 var ganske lite og lett i forhold til det jeg trodde, men jeg ble skuffet når jeg fant ut at det ikke var zoom/fokus ring på det. Jeg var i butikken og tok en titt på Canon S3is i dag også, for jeg har canon nå og liker vippeskjerm muligheten. Dessuten tenkte jeg kanskje jeg klarte meg uten zoomring ettersom canon ikke har digitale zoom knapper som på s5600, men heller en gradvis zooming, men virket som om dette heller ikke var helt like godt å bruke som zoomringen som på S6500. Du kan jo se på spørsmålet jeg slang ut for litt siden også: Superzoom kamera, hvilket skal jeg velge? Uansett hva du bestemmer deg for så post meninger her! Edit: Enda en tråd jeg har laget, Super zoom kamera med linse man vrir på!? Endret 13. februar 2007 av fredstian Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg har bestemt meg for speilrefleks. Må bare ha penger først.. Lenke til kommentar
dags Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 La meg få lov til å sitere fra "digit.no" vedrørende speilreflekse versus kompaktkamera med super-zoom, i dette tilfellet Fujifilm: "Siden altfor mange som kjøper et speilrefleks ikke benytter seg av muligheten til å supplere med ekstra optikk, ville de fleste av dem fått mer ut av fotohobbyen ved å velge et "megazoom"-kamera. FinePix S6500fd er et av de mest prisgunstige alternativene, ikke minst takket være 28 mm vidvinkel og 600 mm tele (med digital zoom), 1 cm makro og fremragende bildekvalitet (spesielt med RAW). At det "bare" har 6 Mp oppløsning, er faktisk av underordnet betydning, ikke minst siden det leverer 12 Mp RAW-filer. Minussiden er at S6500fd har en "syntetisk" speilreflekssøker som dessverre gjengir detaljer vesentlig dårligere enn enhver speilreflekssøker. Fordelen er at søkeren gir samme informasjon som på LCD-skjermen, samt at den store skjermen også gir levende opptaksbilde og derfor kan brukes i stedet for søkeren. Prismessig er det ikke lenger så mye dyrere å kjøpe et speilreflekskamera, men da skal man ta i betraktning at standardzoomen som følger med har vesentlig mindre zoomområde og dårligere lysstyrke, gjerne også dårligere makroegenskaper. Videoopptak får man heller ikke mulighet til. Jeg vil ikke si at FinePix S6500fd er det ideelle kamera for alle, men jeg er overbevist om at svært mange amatører med moderate krav og behov vil bli mer tilfreds med et Finepix S6500fd enn med et speilreflekskamera. Kameraet vil dessuten dekke et større bruksområde med sin 10,7x zoom, ansiktsgjenkjenning, levende skjermbilde, videoopptak og de andre fordelene som de fleste speilreflekser mangler." Se lenke: http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=10...compare_to=&p=2 Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Takk for fint resonnement (?), dags. Nå har det seg sånn at jeg er fast bestemt på speilrefleks av to grunner. Det blir nesten billigere for meg å kjøpe 350D enn et ganske godt digital-kamera (ikke SLR), enkelt og greit fordi jeg har optikken fra før av. Optikken jeg har en veldig bra (sies det), og passer til 350D. Jeg har løpt rundt i huset med EOS 650 (kom i 1987, sjekk wikipedia), et film-basert kamera. Ikke digitalt. Jeg har ikke hatt filmer tilgjengelig, så jeg har klipset bilder uten at de har blitt lagret. Jeg droppet matpakken, kastet den ut vinduet - for å lokke fuglene til meg. Jeg skjøv på plass "stresslessen", og har sittet i den nesten konstant siden 12 i dag. Når jeg kan få et såpass gode objektiver til å passe på ett SLR som er digitalt, gir det meg uendelig med muligheter. Optikken er veldig god, og kameraet er digitalt. Optikken jeg kommer til å bruke på EOS 350D er: 1 stk. EF-S 18-55mm (kit) 1 stk. EF 35-70mm/3.5-4.5 1 stk. EF 70-210mm/4.0 Det sier vel seg selv at det gir både større muligheter og et generelt sett bedre kamera enn et monsterzoom-kamera til 4000 kroner.. Eller? Lenke til kommentar
dags Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg tror du kommer til å bli bra fornøyd med enten Canon 350D eller 400D. Litt "hypet" av reklamen, men de fotografiske egenskapene og kvalitetene er det likevel ikke noe å si på. Du har et bra utgangspunkt med objektivene dine. Brennvidden vil med disse spenne fra ca. 27-315mm (1,5x kropp faktor). Dersom du får problemer med de gamle EOS objektivene dine, kan du få dem ombygget for ca. kr. 300,- pr. stykk. Sigma har også mye fint på lager... :-) Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Dersom du får problemer med de gamle EOS objektivene dine, kan du få dem ombygget for ca. kr. 300,- pr. stykk. 7936608[/snapback] Hva mener du med det? Lenke til kommentar
dags Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Enkelte av Canons "analoge" objektiv går litt for langt bakover og inn i selve kamerahuset. Derfor bør du sjekke om dine passer før du bestemmer deg. En annen ting du bør tenke nøye over før du bestemmer deg er om objektivene dine holder høy nok oppløsningsevne i forhold til et digitalt format som krever mer av optikken en film gjorde. Mao. Holder de god nok kvalitet for en god CCD brikke med 8 mill. punkter, eller vil du bli skuffet? Kanskje ikke så dumt å adressere problemstillingen for et Canon-forum? Lenke til kommentar
buestad Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Jeg har S6500FD, og mener dette er vel så bra for meg som er amatørfotograf. Koster en brøkdel av et speilrefleks kamera med samme kvalitet på optikken. Skulle jeg hatt samme kvalitet og brennvidder (zoom) med et speilkamera måtte jeg hatt to linser (linsene som føger med i de billigste kitene kan du bare glemme) og da nermer prislappen seg fort 10 lapper Edit 1: Ser at du har gode linser til analog Canon kamera, men brennpunktet blir feil har jeg hørt. Filmen er ikke samme størrelse som bilderbrikken, så du mister lys utenfor som du ikke får brukt i bildet... Edit 2: Du er kjapp på labben... rakk ikke å editere før du svarte... Du får forresten S9600 (som er nesten samme kameraet) for under 3000 på bedriftstilbud på psdata denne uken. Fikk mail av min fetter... Endret 14. februar 2007 av buestad Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 Jeg har S6500FD, og mener dette er vel så bra for meg som er amatørfotograf. Koster en brøkdel av et speilrefleks kamera med samme kvalitet på optikken. Skulle jeg hatt samme kvalitet og brennvidder (zoom) med et speilkamera måtte jeg hatt to linser (linsene som føger med i de billigste kitene kan du bare glemme) og da nermer prislappen seg fort 10 lapper 7945123[/snapback] Ja, selvfølgelig, men når jeg har 2 objektiver fra før av, lønner det seg for meg å kjøpe speilrefleks. Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Du får forresten S9600 (som er nesten samme kameraet) for under 3000 på bedriftstilbud på psdata denne uken. Fikk mail av min fetter... 7945123[/snapback] Hmm... Hva er under 3000? 2999?! Bedriftstilbud, regner med at man da må bestille gjennom en bedrift eller noe, vet du det? For da er jo plutselig s9600 nede i samme prisen som s6500fd! Lenke til kommentar
dags Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jeg har S6500FD, og mener dette er vel så bra for meg som er amatørfotograf. Koster en brøkdel av et speilrefleks kamera med samme kvalitet på optikken. Skulle jeg hatt samme kvalitet og brennvidder (zoom) med et speilkamera måtte jeg hatt to linser (linsene som føger med i de billigste kitene kan du bare glemme) og da nermer prislappen seg fort 10 lapper 7945123[/snapback] Ja, selvfølgelig, men når jeg har 2 objektiver fra før av, lønner det seg for meg å kjøpe speilrefleks. 7945156[/snapback] Hvordan få både i pose og sekk. Kjøp deg en Canon 350D eller 400D, kanskje et godt tilbud på brukt? Ikke tenk så mye på kit-objektivet, dette er under pari. Vurder alternativt Sigmas "super-zoom" 18-200mm, dette blir av mange vurdert til et bra alternativ til Fujifilm S9500/9600 og gir en grei "alt i ett løsning" for bla. reise: http://www.digit.no/wip4/test_diverse.epl?id=105664 Priser fra like under kr. 3000,-: https://prisguiden.no/product.php?productId=34757 Lykke til! Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Da blir det bestilt Fujifilm S9500 til meg på torsdag! Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Slenger meg på tråden her Jeg har lyst på et kamera som har "super-zoom". Har et Canon Powershot A530 fra før, men det er ikke så bra zoom på. Har lest om S5600 på komplett og på akam. Komplett opplyser om at det har bildestabilisator, mens akam ikke gjør det. hva er rett? Og har bildestabilisator så mye å gjøre på kvalitet? Kameraet skal brukes i dagslys, har tenkt å bruke det til flyspotting. Har brukt mitt A530 kamera til det før, og kvalitets messig blir det bra, men zoom er det jeg mangler. 2000,- er grensen - så S5600 passer perfekt. Vil det funke til mitt bruk? Og er det mye bedre en mitt nåværende kamera? Har ikke råd til å bruke 10,000 til et Speilreflekskamera med ordentlig zoom objektiv. Edit: fujifilm norge sin nettside bekrefter at S5600 har bildestabilisator. Endret 21. februar 2007 av Bjohansen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå