SilentBob Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Har nettopp satt opp min stasjonære pc (som skal fungere som filserver) og media pc (som skal kunne streame filmer o.l. fra den stasjonære) opp i et nettverk. Nettverket er meget enkelt: begge pc'ne er koblet med TP-kabel til mitt NGT modem med innebygget router (Thomson SpeedTouch 546i). Så er "Network Setup Wizard" kjørt på begge maskinene. Begge maskinene får kontakt med internett. Så kommer det pussige: Når jeg trykker på "My network places" på den STASJONÆRE listes de delte mappene som ligger på både den stasjonære og på media pc'n, mens MEDIA pc'n finner ikke de delte mappene som ligger på den stasjonære bare de som ligger lokalt på media pc'n. Jeg kjører Windows XP Media Center på begge maskinene og når jeg går inn i media center på den stasjonære og velger "add shared folder from another computer" så finner media center de delte mappene på media pc'n og det går fint ann å streame over nettverket. Men dette går ikke fra media pc'n...da får jeg bare opp en melding om at den ikke finner andre maskiner på nettverket. Det skal også sies at media pc'n er koblet til routeren med Cat 3 kabel mens den stasjonære er koblet til med Cat 5, men dette skal vel ikke ha noe å si annet enn at media pc'n har lavere overføringshastighet. Forslag på løsning? Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Bytt kabel ! Kategori 5 er det eneste som duger. Sjekk om antivirus eller brannmur stopper kontakten. Ping fra begge maskiner med og uten deaktivert brannmur og antivirus. Lenke til kommentar
SilentBob Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 ja selvfølgelig, var brannmur på stasjonær som ødela. Hvorfor skal jeg bytte kabel? Cat 3 fungerer finfint til å steame filmer og jeg har ingen ytelsestap på min 8 Mbit/s internettlinje. Uansett takk for hjelpa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå