Christian86 Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg jobber nå i en bedrift der jeg føler situasjonen er litt hektisk, og jeg undres, om jeg fagorganiserer meg, vil det være noe fordeler om sjefen eller situasjonen går ut av kontroll? Er litt surt å stå der alene når du er ung uten noen å kunne konsultere dersom ting skjærer seg. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Tja, sånn umiddelbart er det jo lønnsavtaler (men ikke-organiserte får vel ofte samme lønnen uansett), samt gjerne gratis juridisk bistand og veiledning ved konflikter osv, som jeg kommer på. Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) En annen ting man bør tenke på at man får inkl forskjellige forsikringer som innboforsikring i medlemskapet. I tillegg har de ofte andre rimelige forsikringer og fordeler. Reiseforsikring er mulig. Gunstig leiebil når man feks er på ferie. Billigere strøm kanskje osv osv osv Sjekk det ut litt og hør hva slags fordeler dere har. Endret 12. februar 2007 av Cardinal Lenke til kommentar
Caze Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 "Gratis" juridisk hjelp som man må betale 500,- i måneden for? Velvel. 12x500=6000. For 6000,- får man en del advokattimer dersom man først skulle trenge en advokat. Jeg synes også at argumentet om billigere forsikring er for labert. Jeg undersøkte hvor mye rabatt jeg ville få hos mitt forsikringsselskap, og det ville bli MINDRE enn jeg allerede hadde, pga at jeg hadde registrert x antall forsikringer der. Hvis man skulle komme opp i en situasjon hvor man er i tvil om jobben holder, sjefen blir psycho eller lignende, er det nok på tide å finne seg en ny arbeidsplass uansett. Sjefen/ledelsen kan jo bare si "innstrammiinger pga manglende ordretilgang" - så har han trumfet igjennom oppsigelsen din. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 "Gratis" juridisk hjelp som man må betale 500,- i måneden for? Velvel. 12x500=6000. For 6000,- får man en del advokattimer dersom man først skulle trenge en advokat. 7940246[/snapback] Du har tydligvis ikke forsøkt å bruke en advokat. Her kommer regningen fort opp i 2000 kr timen. Moms kommer i tillegg. 6000 utgjør svært få advokattimer. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 "Gratis" juridisk hjelp som man må betale 500,- i måneden for? Velvel. 12x500=6000. For 6000,- får man en del advokattimer dersom man først skulle trenge en advokat. Jeg synes også at argumentet om billigere forsikring er for labert. Jeg undersøkte hvor mye rabatt jeg ville få hos mitt forsikringsselskap, og det ville bli MINDRE enn jeg allerede hadde, pga at jeg hadde registrert x antall forsikringer der. Hvis man skulle komme opp i en situasjon hvor man er i tvil om jobben holder, sjefen blir psycho eller lignende, er det nok på tide å finne seg en ny arbeidsplass uansett. Sjefen/ledelsen kan jo bare si "innstrammiinger pga manglende ordretilgang" - så har han trumfet igjennom oppsigelsen din. 7940246[/snapback] Fagorganisering passer ikke nødvendigvis for alle, og selv om det ikke passer for deg betyr det vel ikke at det ikke passer for trådstarter? Eg fikk ikke så gunnstige forsinkringsavtaler før eg fagorganiserte meg, og gratis rådgivning og konsultasjoner har eg allerede benyttet meg av(= fin trygghet). Ut over dette får man "gratis" advokathjelp + en stiling nøkkelring. Anbefaler en å fagorganisere seg. Kostnaden er svært liten i forhold til den utgiften man har uansett månedtlig med forsikringer. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Jeg jobber nå i en bedrift der jeg føler situasjonen er litt hektisk, og jeg undres, om jeg fagorganiserer meg, vil det være noe fordeler om sjefen eller situasjonen går ut av kontroll?Er litt surt å stå der alene når du er ung uten noen å kunne konsultere dersom ting skjærer seg. 7926218[/snapback] Har selv nesten aldri vært organisert uten at jeg ble trekt fagforeningskontigent til sjømannsforbundet for mange år siden, ble ikke spurt om dette, var og forstå obligatorisk! Ved en periode i hjemkommunen hvor jeg var kommunalt tilsatt ble jeg av økonomisjef skriftlig bedt om å legge inn krav om lønnsforhøyelse da jeg ikke var organisert, fremforhandlede avtaler av arbeidslivs-parter gjaldt ikke for ikke organiserte å forstå. Så ja det er fordeler, du blir da sett på som en av laget av de øvrige organiserte og gjør forholdene enklere, noe annet blir det at du da støtter fagforeninger og LO, noe du kanskje ikke vil. Endret 14. februar 2007 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2007 jeg får se. Personlig mistrives jeg litt på jobben fordi sjefen vinklet det til at jeg var en plage, mens de andre ansatte er blide og hyggelig med meg hele tiden bortsett fra en. Så det betyr at 2 av 10 missliker meg sterkt og 8 av 10 enten missliker meg sterkt og skjuler det, eller egentlig ikke har noe i mot meg. for en jobbsituasjon! Lenke til kommentar
Caze Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Fagorganisering passer ikke nødvendigvis for alle, og selv om det ikke passer for deg betyr det vel ikke at det ikke passer for trådstarter? 7941462[/snapback] Vel, han ba om fordeler/ulemper ved å organisere seg, og det ga jeg ham. Mest ulemper, da mange andre her kun påpekte du positive sidene. Christian86: du vil jo ikke løse problemet med at noen sjefer ikke liker deg ved å organisere deg. Jeg antar at du heller ser på organisering som en "forsikring" mot usaklig oppsigelse eller lignende? Er nok redd for at det å organisere deg ikke vil gi en slik "forsikring". For det første må du ha vært medlem i minst 3 måneder før du har krav på rettslig rådgivning. Deretter må du "ha en sak" dersom arbeidsgiver lager trøbbel for deg. Dersom han/hun ikke sier deg opp, men prøver å skvise deg ut ved å lage livet surt for deg, er det lite eller ingenting fagorganisasjonen kan gjøre. Det blir påstand mot påstand. Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 vet og om forhold hvor ikke organiserte fikk forhandlet fram betraktlig bedre lønnsbetingelser en de organiserte i en bedrift. Hører vel til sjeldenheten og går ikke i de fleste bransjer. Ble mye bråk fra de organiserte etter dette. Lenke til kommentar
Ninien Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Vel, for meg var det aldri noe spørsmål om å organisere seg. Du står ikke alene om noe skulle skje, og du er garantert minstelønn etc. Dessuten er det jo forsikringer, kurs og annet man kan melde seg på. Jeg trives godt i El og It. Og vil fortsette der så lenge jeg går den rettningen. En annen viktig ting for meg er å vise at jeg ikke er historieløs, for historisk sett er fagforeningene kjempeviktige. Men du får velge selv, jeg ville i allefall undersøkt med det fagforbundet du vil bli knyttet til, og kansje sendt dem en mail og spurt dem om det du lurer på? Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 (endret) Vitsen med å organisere seg er ikke å få gratis advokathjelp, det er for å stå sterkere i en arbeidskonflikt. Går man til streik på eget initiativ får man ingen penger, og siden få har råd til å leve uten inntekt over tid, vet arbeidsgiver at sjansen for at du må gi deg etter relativt kort tid er høy. Når man har en organisasjon i ryggen vil man få utbetalt penger fra streikekassen hvis man blir tatt ut i strek. Sjansen for at arbeidsgiver aksepterer høyere krav uten konflikt blir dermed større. Endret 16. februar 2007 av HeltNils Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 Vitsen med å organisere seg er ikke å få gratis advokathjelp, det er for å stå sterkere i en arbeidskonflikt. Går man til streik på eget initiativ får man ingen penger, og siden få har råd til å leve uten inntekt over tid, vet arbeidsgiver at sjansen for at du må gi deg etter relativt kort tid er høy. Når man har en organisasjon i ryggen vil man få utbetalt penger fra streikekassen hvis man blir tatt ut i strek. Sjansen for at arbeidsgiver aksepterer høyere krav uten konflikt blir dermed større. 7955662[/snapback] Vitsen her er at jeg frykter at sjefen er urimelig ovenfor meg, og at uansett hva jeg gjør så blir det galt. Men får se hva som skjer i dag, tror jeg ender å møte personen da, så får håpe det beste. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Vel, fagorganisasjoner bruker å ha verneombud (evt hovedverneombud) noen du kan snakke med i slike situasjoner. Da kan du også forhøre deg om mekling ol. Det du også kan gjøre er å spørre sjefen din om ikke du kan ha en medarbeidersamtale med han, der du (på en forsiktig måte) sier at du har følelsen av at han ikke liker deg... og at du lurer på om det er noe han mener du gjør feil el. (Her gjelder det å være forsiktig og å spørre riktig, IKKE vær krass, IKKE kom med direkte kritikk av sjefen din el. det kommer ikke til å tale din sak uansett) Spør om dere kan ta en fortrolig samtale under 4 øyne der du rolig sier at du (i det siste?) føler det at han er misfornøyd med måten du jobber på og hvordan du/dere eventuelt kan forbedre dette... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 Vel, fagorganisasjoner bruker å ha verneombud (evt hovedverneombud) noen du kan snakke med i slike situasjoner. Da kan du også forhøre deg om mekling ol. Det du også kan gjøre er å spørre sjefen din om ikke du kan ha en medarbeidersamtale med han, der du (på en forsiktig måte) sier at du har følelsen av at han ikke liker deg... og at du lurer på om det er noe han mener du gjør feil el. (Her gjelder det å være forsiktig og å spørre riktig, IKKE vær krass, IKKE kom med direkte kritikk av sjefen din el. det kommer ikke til å tale din sak uansett) Spør om dere kan ta en fortrolig samtale under 4 øyne der du rolig sier at du (i det siste?) føler det at han er misfornøyd med måten du jobber på og hvordan du/dere eventuelt kan forbedre dette... 7957874[/snapback] problemet er at vi har hatt en slik samtale. Men mye av det som kom frem der var ting som først ble nevnt når jeg gjorde det første uken - aldri gjentatt siden - hakket på igjen - og så på nytt hakket på i samtalen. Verste blir da at alle er snille med meg, men hun fikk det til å virke som at ingen likte meg.. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Vet ikke helt hvordan du skal framlegge det for din sjef da, bare husk på at du ikke burde kritisere sjefen din direkte, iallefall ikke slik at sjefen din skjønner at det er det du gjør. Er svært får sjefer som tåler kritikk (verken den ene eller den andre veien) er synd å si det, men hvis sjefen din har funnet ut at du er en som kan hakkes på, så sliter du. Det eneste du kan gjøre er å si til sjefen din at du ønsker tilbakemelding på hva det er du gjør feil og evt. når, slik at du kan rette deg inn etter dette og at denne feilen ikke skal gjenta seg. Det du da gjør er å tvinge sjefen til å si når/hvor du har gjort denne feilen. Hvis hun da ikke kan svare deg, så si at hun skal si ifra med en gang når hun merker dette, slik at du kan rette deg etter det hun mener du gjør feil. (ikke si dette på en sarkastisk måte forsøk å virke så oppriktig som du greier) Hvis du blir hakket på for feil du har gjort tidligere, så tving sjefen til å si at du har gjort dem før (på en gjennomtenkt måte). Det blir da værre for sjefen å hakke for det du har gjort før, da du mer eller mindre tvinger sjefen til å hakke på "nye" feil som du gjør. Da dere har blitt "enige" om dette. Hvis sjefen da fortsetter. Så er det trakkasering og du har en sak. Men hvis du ikke har nevnt dette, så "kunne ikke sjefen din skjønne det" hvis du skjønner hva jeg mener. Blir kanskje litt ordkløveri, men. Noen ganger kan det hjelpe å forsøke å tvinge personen til å sette deg i ett annet lys på en "positiv måte" lykke til. Lenke til kommentar
Apetiger Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg jobber nå i en bedrift der jeg føler situasjonen er litt hektisk, og jeg undres, om jeg fagorganiserer meg, vil det være noe fordeler om sjefen eller situasjonen går ut av kontroll?Er litt surt å stå der alene når du er ung uten noen å kunne konsultere dersom ting skjærer seg. 7926218[/snapback] Jeg har nettop organisert meg. Det eneste positive jeg får ut av det for øyeblikket er et gratis mastercard, og litt forsikringer. Det koster litt å være med, så jeg var skeptisk til å organisere meg. Men hvis noe skulle gå gale (for eksempel miste jobben uten skikkelig grunnlag, bli skadet osv.), så har jeg noen som backer meg opp, og hvis jeg ikke er organisert og det går gale vil jeg slite, og tenke på hvor dum jeg er som ikke organiserte meg. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 22. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2007 kan trøste seg med at sjefen er veldig fornøyd med meg nå, så ser ikke ut til å bli problemer. Nå var hun litt bekymret for at jeg var en smule stille i forhold til før, men i perioden fremover har jeg nedsatt funksjonalitet pga stress.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå