Gå til innhold

Svakhet ved avansert søking

Loomy

Anbefalte innlegg

En svakhet jeg har irritert meg over i lengre tid er bruk av avansert søk i kombinasjon med manglende data vs. eksisterende data.

Litt vanskelig å forklare, så la oss ta et eksempel:

Jeg er ute etter et Geforce 8800 GTS som IKKE er lavprofil. Derfor velger jeg "Lavprofil: Nei" i avansert søk. Da får jeg opp alle kortene som er registrert som ikke lavprofil - men samtidig blir alle kort som ikke har registrert noe data om det er lavprofil eller ikke, f.eks dette POV 8800 GTS, filtrert bort.

Dette var et banalt eksempel, og skjermkortene er i stor grad registert med fullstendig data om alle detaljer, men tilstanden er mye verre på mange andre produkttyper.

Slik jeg ser det er det to løsninger:

• Endre søket til å inkludere de med "Lavprofil: nei" og de med "Lavprofil: <ukjent>". Disse kan evt. plasseres i en egen avdeling i søkeresultatene eller på annen måte gjøre brukeren oppmerksom på at "vi kan ikke garantere at dette er lavprofil, undersøk selv". Dette kan eventuelt være et valg brukeren kan gjøre før han søker. "Inkluder resultater med ukjent data" elns.
  • Sørg for at alle produkter innenfor en viss type har identiske og komplette data.

Kan tenke meg at alt. 2 allerede er et mål for prisguide.no, men ser selvsagt at det er en nesten umulig oppgave.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott innspill. Dette problemet dukker først og fremst opp når vi legger til nye spesifikasjoner i en kategori som allerede har mange produkter. Da er det ikke alltid vi går over alle gamle produkter for å oppdatere dem.

Det hadde vært veldig artig om vi hadde klart å få til en "Wikifisering" av slike feil. Altså at innloggede brukere kunne få lov til å legge inn spesifikasjoner der hvor det manglet.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...