Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge ny basskasse

Anbefalte innlegg

God dag,

Har jo nå tenkt å begi meg utpå noe jeg ikke har gjort før. Nemlig det å bygge meg en basskasse. Den skal sitte i min Audi A3, 1998 modell. :)

Men som sagt så har jeg ikke bygget noen basskasse før, så med dette kom det jo noen spørsmål. :hmm:

1. Hva brukes av materiale for å bygge en basskasse, noe jeg burde ungå etc?

2. Hvor stor/liten skal den være?

Jeg har tenkt til å investere i 2 stk 12" som skal sitte i bilen. Kan noen anbefalle noen? Liker at det er en klar og fin bass, ikke nødvendigvis så veldig høy. Budsjett er på 1.000 - 1.500,- per høyttaler. Og skal jeg lage en felles kasse, eller en til hver?

Takker for svar :thumbup:

Mvh,

Christoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MDF er et veldig populært materiale å bygge kasser i. Mange bruker også vanlige sponplater, men disse er mykere og mer porøse så de må være tykkere og ha bedre avstivinger. Unngå materialer som ikke tåler fuktighet (finérplater?).

Tror det vanlige er å lage eget kammer til hver bass. En evt. mellomvegg vil også fungere som avstiver av kabinettet, noe som er bra.

Skal du ha klar og presis bass bør du absolutt tenke godt over forsterkervalg. Nytter ikke med verdens beste subber om forsterkeren er svak. Da blir det brumling uansett.

Og hvis du ikke nødvendigvis vil ha så høy bass så er to 12-tommere temmelig overkill. :p Jeg har kjempegod bass med "bare" to 8-tommere i min bil.

Lenke til kommentar
MDF er et veldig populært materiale å bygge kasser i. Mange bruker også vanlige sponplater, men disse er mykere og mer porøse så de må være tykkere og ha bedre avstivinger. Unngå materialer som ikke tåler fuktighet (finérplater?).

Tror det vanlige er å lage eget kammer til hver bass. En evt. mellomvegg vil også fungere som avstiver av kabinettet, noe som er bra.

Skal du ha klar og presis bass bør du absolutt tenke godt over forsterkervalg. Nytter ikke med verdens beste subber om forsterkeren er svak. Da blir det brumling uansett.

Og hvis du ikke nødvendigvis vil ha så høy bass så er to 12-tommere temmelig overkill. :p Jeg har kjempegod bass med "bare" to 8-tommere i min bil.

7925894[/snapback]

Hehe, såpass ja :) Vel, finner jeg MDF på Byggmakker og Maxbo? Noen forsterker du anbefaller hvis jeg vil ha en ren og klar bass?

Og hvor store/små kan kassa/kassene være hvis jeg skal bygge selv, har det noe å si på størrelse(med tanke på kvalitet etc)?

Og må jeg ikke trekke kassene med noe stoff?

Mvh,

Christoffer

Endret av Intoxikeyn
Lenke til kommentar
Takker alle sammen for svar :thumbup:

Men lurer fortsatt på om det er noen spessielle krav til hvor stor(e) kassa/kassene skal være? Kan jeg lage den hvor stor/liten jeg vil?

Eller vil dette ha påvirkning på kvalitet etc?

Mvh,

Christoffer :)

7931621[/snapback]

DY9410 skal ha 15l lukket kasse. Dvs ikke noe bassrefleksrør.

B*H*L = volum.

Bygg en kasse på 31 liter og del den i to med ei plate innvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...