ostov Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Heisann! Jeg har lyst til å begynne å bruke linux. Det jeg trenger er den letteste linux distroen som finnes. Jeg er ikke super nerd (no offence) Hva kan passe meg? Lenke til kommentar
Choica Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Slenger meg på her jeg.. Jeg har letet litt etter hvilken som passer best til nybegynnere i linuX og kom fram til Ubuntu og Suse, er ikke det ganske riktig? Lenke til kommentar
Xpi Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Ja nok mange som vil anbefale deg (K)Ubuntu, men du har også en litt modifisert utgave av Ubuntu som kalles Linux Mint. Denne er basert på Ubuntu, men med noen forandringer. Foreksempel kommer Mint med alle codekser sånn at du kan spille MP3, videoer og DVD-er uten å måtte installere noe ekstra. Linux Mint 2.1 "Bea" heter den nyeste og stabile utgaven. Du har også PCLinuxOS som er et veldig lett å bruke, har et godt kontrollsenter, finner veldig mye hardware som kanskje ikke Ubuntu finner med en gang. Spesielt trådløst utstyr. Den er basert på Mandrake Linux og bygger veldig mye opp at den skal være enkel for nybegynnere. Den har også noe av det samme pakkesystemet som ubuntu har slik at det er lett å installere nye programmer. Er ikke sikker på om du kan ha norsk språk her enda, da jeg kun bruker engelsk selv. Den nyeste 2007 utgaven vil ha et veldig fint design og kommer med Beryl ferdig installert. Du har også Mepis som er litt i samme stilen som Ubuntu der alt skal virke fra første installasjon. Alle disse distroene er blitt populære i det siste. Jeg vil anbefale deg og laste ned noen av disse, brenn de på en cd og kjør de "live". Da kan du se om det er noen distroer som du får problemer med eller om det er noen du ikke liker av andre grunner. Endret 12. februar 2007 av Xpi Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Det er delte meninger blant Linux brukere hvilke versjon(distro) som passer best for nybegynnere. Dere kan derfor vente dere ulikt svar. På toppen av dette forumet finner dere en sticky med tittel « hvilken linuxdistro passer for deg ?» Ettersom det å skifte operativsystem krever å lære nye ting, anbefaler jeg dere å lese gjennom denne. Da kan dere lettere kunne svare på spørsmålet deres, som jo er litt subjektivt. Når det er sagt så vil jeg (som selv er nybegynner) anbefale dere å forsøke (k)ubuntu Linux. Dere kan laste det ned fra denne siden; http://kubuntu.org/ Brenn iso filen på en cd og start maskinen med den – da vil Kubuntu starte og dere kan se nærmere på det(så snart du starter maskinen på nytt er Windows tilbake). Denne ligner en del på Windows som vil lette overgangen, den byr på mye grafiske vinduer(og terminalbruk for dem som ønsker det). Versjonen ser ellers emm. pen ut, og muligheten til å endre ting slik dere vil ha det er rimelig enkelt. Denne versjonen ble nylig kåret som den mest brukervennlige. Lenke til kommentar
Choica Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 takker:D, skal ta å prøve dem Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg har ikke veldig mye erfaring med Linux enda, men de siste månedene har jeg prøvd meg på Ubuntu, Slackware og Fedora. Jeg begynte med Ubuntu siden alle sa at det var bra for nybegynnere, men jeg likte ikke det i det hele tatt. Hele konseptet med virtuell root ble litt for dumt. Jeg tenkte derfor at jeg ville lære mer om linux, og ble anbefalt Slackware, hvor du blir "tvunget" til å lære deg det.. Jeg hadde litt problemer med å få implementert nettverk- og grafikkdriveren min her, så jeg ga opp det også, og valgte til slutt Fedora. Jeg kan si en ting. Dette har jeg ikke angret et sekund på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå