eyzo Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Har lastet ned Bulletproof ftp server og installert, laget til med brukere osv.. Det jeg stusser litt på et det med ip adresse.. Lokal ip-adresse på den maskinen jeg skal ha som ftp server har jeg søtte til 192.168.1.200.. Når jeg tester med en annen maskin i samme nettverk å skriver inn ftp://192.168.1.200 funker dette fint, men det vil jo ikke funke for personer utenfor nettverket. Så hva skal jeg gjøre her? ADSL modemet får jo en adresse, men jeg stopper opp her.. Er dette en fast adresse btw? Så hvilke porter skal jeg åpne i routeren? Jeg kjører med win xp og har en Syxel Prestige 600 series.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Forward port 20-21 i routeren mot din lokale IP. Bruk no-ip.info eller dyndns for å få en fast adresse mot din dynamiske ip på internett. Lenke til kommentar
eyzo Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 Snakket nettop med en kar fra mimer.. Han sa at jeg bare kunne åpne port 21 i routeren så kunne jeg bare skrive inn den lokale ipn som dette: ftp://192.168.1.200 hvor som helst i verden.. går dette? syns det hørtes litt merkelig ut.. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Snakket nettop med en kar fra mimer.. Han sa at jeg bare kunne åpne port 21 i routeren så kunne jeg bare skrive inn den lokale ipn som dette: ftp://192.168.1.200 hvor som helst i verden.. går dette? syns det hørtes litt merkelig ut.. 7926305[/snapback] Det går nok ikke, det er lokal IPen. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) så mongo fyr du pratet med... si hvis din eksterne IP er: 218.85.459.57 (sjekk dette på www.ipadresse.no) og din interne adresse er 192.168.1.200 Da logger du inn på routeren din, ip-adresse 192.168.1.1 i adressefeltet i internet explorer. Så trykker du på advanced greieen, så på NAT, så på edit NAT only så i et ledig felt der trykker du inn din interne IP, og port 21... håper ette hjelper, kan hende det er feil noe sted her, 1 år siden jeg sist brukte zyxelen 600-serien min... edit: ah, drit, fant ut av at jeg har den som heter 791, altså ikke 600-serie www.portforward.com Endret 12. februar 2007 av jalejale Lenke til kommentar
eyzo Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 så mongo fyr du pratet med... si hvis din eksterne IP er: 218.85.459.57 (sjekk dette på www.ipadresse.no) og din interne adresse er 192.168.1.200 Da logger du inn på routeren din, ip-adresse 192.168.1.1 i adressefeltet i internet explorer. Så trykker du på advanced greieen, så på NAT, så på edit NAT only så i et ledig felt der trykker du inn din interne IP, og port 21... håper ette hjelper, kan hende det er feil noe sted her, 1 år siden jeg sist brukte zyxelen 600-serien min... edit: ah, drit, fant ut av at jeg har den som heter 791, altså ikke 600-serie www.portforward.com 7927231[/snapback] Joda så og si det samme greierne! Det går greit.. har åpnet port 21 til den interne ip-adressen min.. Og ftp serveren er oppe og går, men kun på nettverket her i huset.. Ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre sånn andre får kontakt med serveren over internett.. Er man nødt til å bruke f.eks no-ip.com eller dyndns.com får å få til dette? Eller er det andre enkle muligheter? Jeg får det ikke til å funke vertfall.. Jeg gjør sikkert noe helt feil men men.. Vist noen hadde kunne fortalt meg i grove trekk hva jeg skal gjøre (eller steg for steg om noen orker) så hadde det vært flott! Lenke til kommentar
Konge Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Jeg må påpeke at Tafjord Mimer bruker statiske ipadresser til alle kundene sine så noen form for dnstjener som no-ip eller dyndns er smør på flæsk . Om man nå ikke heller ønsker : min.adresse.her da istedet for den statiske adressa for de som skal få tilgang til serveren . Nå er det alltid lurt å la andre teste fra utsiden da programmer som Bulletproof er så logiske at du automatisk får tilgant internt over eget nettverk . Få en venn til å teste . Endret 12. februar 2007 av Konge Lenke til kommentar
eyzo Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Jeg må påpeke at Tafjord Mimer bruker statiske ipadresser til alle kundene sine så noen form for dnstjener som no-ip eller dyndns er smør på flæsk . Om man nå ikke heller ønsker : min.adresse.her da istedet for den statiske adressa for de som skal få tilgang til serveren . Nå er det alltid lurt å la andre teste fra utsiden da programmer som Bulletproof er så logiske at du automatisk får tilgant internt over eget nettverk . Få en venn til å teste . 7927517[/snapback] Det stemmer vel det.. Men ADSL modemet får jo denne adressen.. som er 213.161.224.*** ... Men ftp serveren min har en lokal adresse som er 192.168.1.200 .. Router har forøvrig en funksjon som heter "Dynamic dns".. Kan jeg bruke denne til noe? Endret 12. februar 2007 av eyzo Lenke til kommentar
Konge Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Ja du kan bruke "Dynamic DNS" nettop til å la routeren oppgradere kontoen din hos f.eks dyndns.com men siden adressen din aldri vil bli byttet så er det bedre å gå for en statisk konto hos dyndns . Så fremt du mapper opp portene 20/21 inn til din interne adresse som da er 192.168.1.200 vil ftp serveren din være aksessabel fra din Tafjord Mimer adresse som er 213.161.224.*** . Det er altså "modemet sin adresse" som er adressen til ftpserveren din . Så lenge Bulletproof kjører fra en pc som garantert får samme adresse for hver gang denne starter og mapping er gjort vil din ftpserver være klar til dyst . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå