Gå til innhold

CL56/Zepto4200. Diskuter den her.

Gega

Anbefalte innlegg

Heisan..

Det er jo mange som har kjøpt Whitebox CL56/ Zepto 4200 og som mest sannsynlig har/har hatt problemer med den..

Jeg har i hvertfall problemer med min og kommer ikke videre med det...jeg regner sterkt med at det er noen som er eller har vært i samme samme båt som jeg.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=711220

Jeg klarte ikke å få noe særlig ut av den diskusjonen men prøver heller å samle de som har de aktuelle modellene og som har vært borti det samme eller gjerne andre problemer med disse modellene..

Det kan jo være fint å utveksle problemene her siden vi ikke har andre plasser å henvende oss.

Det hadde det jo vært fint om noen kunne komme innom her og gitt noen tips/triks.

Whitebox er jo gått konkurs og i den forbindelsen er det vel mange som meg som vil få problemer med garantiordningen....Hva kan gjøres i forhold til det? står vi helt uten rettigheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dette skal bli en samletråd kan vi jo åpne med litt bakgrunnsinformasjon :)

CL-56 er produsert av Compal, en taiwansk pc-produsent som ble grunnlagt i 1984 og som tidligere kun har produsert maskiner på lisens for andre merker, bla. har de stått for enkelte av Dells Inspiron-modeller, flere Acer-maskiner og har vel vært involvert med noen Compaq-modeller (fra tiden før Compaq ble kjøpt opp av HP). CL-56 ble lansert i 2004 som en såkalt barebone-modell, dvs en maskin som ble solgt uten merkenavn og utskiftbare komponenter som harddisk, prosessor, minne og optisk enhet, for at forhandlere/importører verden over kunne slenge inn slike komponenter selv og sette sitt eget varemerke på maskinene. Andre kjente modeller fra Compal er CL50, CL51 (forløpere til CL56 bygd på samme chassis), EAL50 (915-basert etterfølger til CL56 som aldri ble noen stor suksess), og de nye I945-baserte HEL80 og HGL30 som de fleste sikkert har hørt om.

CL-56 er bygd opp på Intels I855PM-brikkesett og har en maskinvare som er ganske lik flere andre maskiner bygd på samme brikkesett (Aopen 1557GLS, Elitegroup G556, FSC Lifebook E8010, Thinkpad T42 og flere), med 15" SXGA+-skjerm (1400x1050), ATI Mobility Radeon 9700 M11 med 128 MB dedikert videominne, PCMCIA-slot, 3 USB-porter, VGA-ut og parallelport, og kortleser for SD/MMC-minnekort. God batteritid var ett kjennetegn for denne familien pc'er og CL-56 kan tynes til godt over 4 timer. Storselgeren i lanseringsåret var utstyrt med Pentium M735-prosessor (1,7Ghz, 2 MB L2-cache, 400 Mhz FSB), 512 MB ram, 60GB 7200 RPM harddisk og dvd-brenner som støtter dobbeltlag.

Ytelsen i 3DMark01 for standardoppsettet ligger på rundt 10000 poeng, kan presses til opp i mot 11000 med klokking vha ATI Tray Tools evt. NHC (min pers ligger på 10382 poeng med klokking 390/190@405/220, jeg vet enkelte andre som har klart 11000).

I Norge har CL-56 blitt solgt av bla. Netshop, Digital Impuls, Whitebox og Zepto (under navnet Znote 4200 som Gega nevner).

Viktige linker

drivere:

Compal (velg CL50 eller CL51. Alle drivere fungerer ikke med CL56)

Zepto her finner du de fleste. OBS: FTP-link

Easy Button for Vista (velg DL70/EDL70)

generell info:

Compal Electronics

/kommer tilbake med mer info/

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Takk takk...meget bra ventle....jeg ser du har god/bedre kunnskap enn meg på disse maskinene....det er jo en selvfølge at all den informasjonen du la inn der skulle vært med i starten....men siden jeg ikke klarte å få den med så takker jeg for at du tok deg tid til det :!:

Endret av Gega
Lenke til kommentar

Vurderer å legge inn Vista når jeg får råd (tenker å satse på Vista Ultimate OEM). Det jeg er skeptisk til er batteritiden, er det noen med CL56 som vet noe om den i forhold til Vista?

Jeg bruker maskinen min til studier og er helt avhengig av lengst mulig batteritid - med nåværende oppsett (Windows 2000 og mest mulig undervolting/underklokking) klarer jeg på en god dag å skvise ut bort i mot 4,5 timer før den går i dvale, og en batteritid på 3,5 timer er ett absolutt minimumskrav for meg.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Hallo!

Bra at dokke har lagt ein samletråd til CL56! Va på tide kan du sei:D

Eg har hatt CL56 i någen år nå, men plutseligt her ein dag så klikka an:(

Blåskjerm i oppstart

hjelp?

Men eg trur eg har fonne ut at det e harddisken som e ødelagt.

E det någen så vett kos eg åpne pcen å får skifta harddisk?

Endret av KlikkaMongo
Lenke til kommentar

Men eg trur eg har fonne ut at det e harddisken som e ødelagt.

E det någen så vett kos eg åpne pcen å får skifta harddisk?

7983768[/snapback]

Hei...det er kjempelett å ta ut harddisken på den..snu den på hodet...på samme side som du kobler til strømmen så ser det ut som en liten skuffe festet med en liten skrue..skru ut skruen å dra harddisken rett ut...da er den festet med fire skruer...legg i en ny og installer i vei...

Man kan jo si at du e kjempeheldig (i gåseøyne)...du kommer jo så langt til at du får blåskjerm...du kan jo bare bytte harddisk så er alt i orden..

Men du sier at du får blåskjerm...det trenger ikke være harddisken som er fysisk gåen...i de fleste tilfeller så er det driverfeil men det har hendt en gang hos meg at det kom blåskjerm og da var harddisken gåen..

Gega

Endret av Gega
Lenke til kommentar

Hei.

Om du har startet opp med windows cd`n og den mener den ikke finner noen harddisker så kan du nok regne med at harddisken din er gåen. det er nok neppe så mye annet som feiler maskinen din.

Her har du et par rimelige og gode disker...Samsung regnes for å være både stille og gode disker. det kommer bare an på om du trenger 80gb eller 120gb

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=327931

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312781

Som jeg kan se det så er det mest prisgunstig å kjøpe den på 120gb

Gega

Endret av Gega
Lenke til kommentar
Vet at Samsung duger:D Kjøpte 250 gb ekstern for 2 uker siden:)

Men er det mulig å kjøpe harddisk me 7200 rpm er det mye forskjell?

Eller passer ikke det i cl56?

Og passer alle 2.5 harddisker til CL56? Er det forskjell på fysisk størrelse?

Passer f.eks denne

Hitachi 100gb 7200 rpm

7991379[/snapback]

Jada, den disken passe helt fint...det er ikke noen fysisk forskjell på størrelse når det gjelder 2.5" harddisker...det eneste du må passe på er at det er en 2.5"IDE disk og ikke 2.5" s-ata disk...

Skal jeg si noe om forskjellen på 5400rpm og 7200rpm...så er det vel noe å hente på en 7200rpm disk men ikke så mye mener nå jeg ihvertfall om maskinen brukes til helt vanlig bruk...jeg erfarer på min cl56 så øker støynivået så meget at jeg velger å ikke bruke 7200rpm...jeg begge deler liggende å det er merkbar støyforskjell på dem..

Men som sagt så vil alle 2.5" IDE disker passe i din CL56 selv om dem er 4200/5400/7200rpm.

Lykke til med valget:-)

Gega

Lenke til kommentar
jeg har Seagate 100GB 7200 rpm i min CL56, anbefales sterkt :D halverte tiden det tok å installere windows sammenlignet med den gamle Hitachi 60GB 7200-disken.

7992385[/snapback]

OK. det var jo kjekt å høre..jeg har veldig god erfaring med seagate i 3.5" disker men har ikke brukt 2.5" disker fra dem...men det er jo en kjekk ting å ta med seg...disken som jeg har med 7200rpm er en Hitachi Travelstar 60GB 7200rpm..den vil jeg så absolutt påstå at den støyer..

er det denne du har?

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:729965;c:100211

Gega

Lenke til kommentar

jepp, akkurat den. Målte gjennomsnittlig skrivehastighet over 50 MB/s og maksimal skrivehastighet over 80 MB/s med HD-Tach med den. Vil ikke si den støyer, jeg sover med den påslått to meter fra senga, men den er hørbar (da den forrige disken kræsja kjørte jeg maskinen uten harddisk ved hjelp av en ubuntu-cd, da var maskinen faktisk fullstendig lydløs, jeg trodde den var avslått innimellom).

Jeg har en identisk Seagate 100GB 5400-disk i ett eksternt kabinett, støyforskjellen mellom den og 7200-rpm'en er marginal, men hørbar.

Lenke til kommentar

I spill er vel forskjellen omtrent lik null, bortsett fra under saving/loading, oppstart av spillet og selve installasjonen. Oppstart av Windows er noen sekunder raskere, som sagt er installasjonen av windows helt eventyrlig mye raskere, men hvor ofte installerer man windows? oppstart av programmer er også en del raskere.

Jeg ville aldri kjøpt noe annet enn 7200, MEN, jeg kan ikke helt bastant påstå at ytelsen er forsvart av prisforskjellen. Du får nok mer ytelse for pengene med en 5400, men jeg synes likevel det er verdt å gå for det beste.

Lenke til kommentar

Heisan...

Om det er noen som skal legge inn Windows Vista og har/får problemer med å få det trådløse kortet til å virke så er problemet at det programmet EZ button som følger med cd`n ikke virker med vista....men her kan dere laste det ned...

når dere kommer inn på denne siden så ser dere til venstre under driver download: gå inn på modellen DL70/EDL70 series og last ned Easy button driveren....denne vil fungere med Windows Vista...

http://www.arismobile.com/Support.htm

Lykke til med installasjonen :dribble:

Gega

Lenke til kommentar

Dette var en fin tråd :love:

Jeg har en Whitebox CL 56. Den fungerer helt utmerket, foruten at det optiske drevet (DVD-RW) sa plutselig stopp for ikke så lenge siden.

Har ikke gransket den så veldig, men den funker altså ikke.

Jeg har hatt denne (1,7 Centrino, 1400*1050-15", ATI 9700, 60 gb 5400, 1 gb RAM) i snart 2 år, og foruten problemer i starten, da en minnebrønn var ødelagt, så har den fungert utmerket.

Denne maskinen fikk jeg som erstattning av Whitebox for en CL50 som aldri fungerte slik den skulle. Det var rett og slett et h##%t# å få Whitebox til å innrømme at det var en feil i maskinen som ikke kunne repareres, og at den hadde vært der hele tiden.

Til slutt gikk de med på å gi meg en ny, ja ja ... nå er det heldigvis historie.

En ting fikk jeg aldri Whitebox til å forstå, og det er at jeg trengte det en sånn harddisk bay/adapter (er ikke sikker på hva den heter) slik at jeg kunne ha 2 harddisker inne samtidig. De hadde faktisk en slik adapter tilgjengelig på siden deres under tilbehør, men klarte aldri å levere.

Noen som vet hvor man kan få tak i en slik?

Er det enda noen som har tips om hvordan jeg kan få det optiske drevet ti å fungere, eller hvor jeg får tak i en ny?

Tittet innom Netshop nå, og så at de hadde tastaturer til CL56 ligggende inne; Compal CL 56 Tastatur

De har en tendens til å bli litt slarkete med tiden.

Så til slutt kan jeg nevne, at jeg har liggende alle de siste driverne som Whitebox hadde liggende til CL56 om noen har behov for det :thumbup:

Lenke til kommentar

har lagt inn Easy Button for vista, takk for hjelpen :)

men, jeg har altså CL56 med den interne bluetooth-mottakeren, denne versjonen av Easy Button har ikke valg for å aktivere bluetooth (slik som Easy Button fra zepto, som fungerte i 2000/XP). Noen som har en løsning på dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...