Gå til innhold

kraftig men stille kjøling av prosessor, hva?

tcg

Anbefalte innlegg

Halla

Er så irritert over det bråkete vifte til cpu'en min, jeg trenger en vifte som kjøler den ned kraftig og samtidig ikke bråker noe serlig. Hva skal jeg se etter?

Maks prisen min er på 500kr ca.

Takker for alle råd jeg kan få! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen tvil:

Zalman CPU Vifte CNPS9500LED

Koster 495.

Du får de litt nyere utgavene for rundt 650, men jeg har begge typer og hører ikke mye forskjell. Den nyeste utgaven er bedre om du trenger mer kjøling, men den jeg har linket til har jeg brukt på min Intel Extreme Edition 840 CPU som ikke er kjent for å være den mest kjølige CPU'en intel har laget......og pc'en står inne i et lukket skap, fylt med 7 disker og 7800GTX skjermkort.....

Den andre Zalman viften bruker jeg på stue pc'en, og på lavt turtall (du får med vifte kontroll i prisen) hører du ikke den i det hele tatt.

HW.no - Åtte prosessorkjølere

Konklusjon

I denne testen var nivået temmelig jevnt i toppen, men om vi skal kåre en vinner, må det bli Zalmans 9700 NT. Dette fordi kjøleren har en generell god ytelse på begge testede plattformer, enkel montering og et lavt støynivå ved lavere turtall. Det eneste negative må være prisen, samt støynivået på full guffe.

Men det er ikke mye forskjell til den jeg har linket til.....sjekk andre tester på nett.

Som sagt, ikke noen tvil.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale Noctua NH-U12 ja, uten overklokking har jeg en idle på 29 grader :dribble: (dette er en c2d e6600), overklokket til 3.1GHz ligger den på 31-32 idle.

EDIT:

@myhken2: jeg har enda ikke sett en test hvor zalman har slått Noctua, ville satt pris på om du kunne klare å finne dokumentasjon på det?

Endret av hockey500
Lenke til kommentar
Halla

Er så irritert over det bråkete vifte til cpu'en min, jeg trenger en vifte som kjøler den ned kraftig og samtidig ikke bråker noe serlig. Hva skal jeg se etter?

Maks prisen min er på 500kr ca.

Takker for alle råd jeg kan få!  :thumbup:

7925537[/snapback]

Noctua NH-U12. Den er veldig god, men du må kjøpe vifte utenom. Ta en titt på MIST viftene på www.microplex.no De er uhørbare, men blåser nokså bra ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Heisann, takk for hjelpen  :)  Skal gå for en Noctua NH-U12 selv om det er litt over budsjettet.

8097969[/snapback]

det følger ikke med vifte på noctua. ihvertfall ikke sier hardware.no

8104443[/snapback]

Følger ihvertfall med vifte på denne. Kan ikke forstå at noe annet skulle gjelde fra andre nettbutikker, men la merke til, som du sa, at det sto at det ikke var med vifte.

Ellers er denne viften fra AC strålende, flytter masser av luft uten tilnærmet uten lyd. Men, og det er et stort men, jeg er ikke sikker på hvordan den er å montere uten noen form for ghettomod da den ser slik ut:

arcticfan12_03l.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...