Gå til innhold

Opptak av videoklipp med speilrefleks

Anbefalte innlegg

Vet dette i grunnen er en litt tullete funksjon på digital kamera i manges øyne.

Men etter å ha leket meg litt med min kjæres kompakt kamera, har jeg fått klippet sammen en helt kurrant familiefilm bestående av små klipp. Kvaliteten er selvsagt ikke noe å juble over, men greit nok som ett minne fra en bestemt hendelse.

Nå har det seg slik, at jeg har virkelig lyst på ett Canon 400d.

Ett kamera uten videoklipp funksjon, men finnes det på andre speilrefleks kamera tro?

..enda ett spørsmål, kan ikke skjermen brukes til å se utsnittet i under fotograferingen?

Hilsen fra en nybegynner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men.. så var det skjermen som søker da, er det mulig?

7925614[/snapback]

Var med i svaret mitt: "sensorbrikken er bare aktivert når eksponering finner sted, det vil si når speil er slått opp og lukkeren er åpen." NB! Dette gjelder "ekte" speilrefleks.

Lenke til kommentar

Fint at dere tar dere tid til å svare på litt elementære spørsmål.. har søkt litt rundt uten å finne svar, takker:)

Ble litt fristende til å se litt nærmere på Olympus E-330 og Panasonic Lumix L-1

pga dette.. :hmm: Kan de også ta opp filmsnutter?

Endret av Knippsern
Lenke til kommentar

Bare vær klar over at de to speilrefleksene nevnt her med "live" søkerbilde har en bakside av medaljen, og det er at dette koster lys i den optiske søkeren, som omtales om betydelig mørkere enn ordinære speilrefleks. Jeg tror at valg av et av disse ville vært lurt etter å ha vært i en fotosjappe og prøvd dem først. Hvis videoopptak er en større hobby, tror jeg et eget lite videokamera ved siden av ville vært å foretrekke. Nå får man jo dem med både flashdisk og annet som gjør dem svært små. Så jeg ville vel ikke vektlagt video mest for valg av kamera.

Lenke til kommentar
Bare vær klar over at de to speilrefleksene nevnt her med "live" søkerbilde har en bakside av medaljen, og det er at dette koster lys i den optiske søkeren, som omtales om betydelig mørkere enn ordinære speilrefleks. Jeg tror at valg av et av disse ville vært lurt etter å ha vært i en fotosjappe og prøvd dem først. Hvis videoopptak er en større hobby, tror jeg et eget lite videokamera ved siden av ville vært å foretrekke. Nå får man jo dem med både flashdisk og annet som gjør dem svært små. Så jeg ville vel ikke vektlagt video mest for valg av kamera.

7926265[/snapback]

Godt og viktig poeng dette!

Lenke til kommentar
Savner litt video på mitt speilrefleks ja. Har før tatt en titt på Samsung pro815

https://prisguiden.no/product.php?productId=32930

Den tar gode bilder, og har samme innstilligner og finesser som ett speilrefleks også har den en bra lyssterk linse på 28 - 420 mm! Også har den mulighet for RAW og video som du nevner.

Det har Fuji S9600 og Panasonic FZ50 også. De bør vurderes sammen med Pro815, i såfall. Begge disse er i samme klasse, altså på størrelse med speilrefleks, alle har manuelle zoom- og fokusringer, men har en del ulike løsninger på resten, som skjermene, størrelsen og oppløsningen på disse, størrelsen på objektivet ved zooming osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...