allanalda Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Jeg beveger meg kanskje inn i et ”mineområde”, men jeg har gått rundt og tenkt på ”Kjøpegaid for digitalrefleks” som ligger inne på Akam. Denne utvikler seg over tid og ved hjelp av den faglige styringen som pågår opplever jeg at denne gaiden er og blir viktig. Alle som skal vurdere kjøp av dslr burde først gå på den sida. En del, om ikke alle problemstillinger for førstegangskjøpere av dslr vil bli løst ved gjennomlesning der. Et flott tilbud! Det jeg har lurt på er om det (på samme måte som overnevnte gaid) kunne ha blitt utviklet en gaid for objektiv. Det er mulig dette kan bli for omfattende eller hva? Om mulighetene skulle være tilstede tror jeg det ville blitt en enormt populær og ikke minst en faglig god side........ Jeg bare ser, når jeg går inn på Akam sin hovedside og klikker på objektiv, leiter meg fram, hit og dit, så er det synspunkter fra et par brukere her og vurderinger fra noen butikker der. Leser en gjennom Akam sin leserinnlegsspalte om Objektiver, filtre, blits og utstyr, mener jeg en får et adskillig bedre vurderingsgrunnlag for kjøp av objektiver enn den mere kjøpsrelaterte ”gaiden” under linken Objektiv. Problemet er bare at ”objektivsiden” er noe ”u-organisert” og svært krevende å leite seg fram i. Det jeg lurer på er om det er noen i ”Akam-miljøet” som kan ha vilje og krefter til å starte på en ny link, legge fram fakta om objektiv. Jeg forstår jo at det kan være delte meninger om objektiver og kvaliteter, endel vil nok være subjektivt, men likevel vil det jo være noe som ligger ”i bunnen” kan man si. Om dette skulle ha noe for seg har jeg tenkt at en måtte legge inn eksempelfoto sammen med tekst: altså at en viser hva objektivet representerer ”fysisk”. Jeg har sett noe lignende fra et par ledende kamera-merker men likevel har jeg større tro på en ”kritisk rettleing” fra et Akam-”panel” enn en salgsside fra en produsent. Som tidligere nevnt så er nok dette en ganske stor jobb. Men etter at jeg, helt fra begynnelsen av min ”inntreden” eller oppdagelse av Akam, så hva som ble fortalt, referert og anbefalt av BRUKERE av objektiver, satte det igang denne ideen hos meg. Om jeg får tilbakemeldinger her som sier at dette er fullstendig håpløs så tar jeg selvsagt ikke det opp på noen negativ måte, bare for å ha sagt det. Det kan jo hende at dette er alt for omfattende for en ikke-komersiell side. Dette er helt sikkert krevende økonomisk. Det er jeg innforstått med,slik at det er sagt. Endret 12. februar 2007 av allanalda Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg beveger meg kanskje inn i et ”mineområde”, men jeg har gått rundt og tenkt på ”Kjøpegaid for digitalrefleks” som ligger inne på Akam. Denne utvikler seg over tid og ved hjelp av den faglige styringen som pågår opplever jeg at denne gaiden er og blir viktig. Alle som skal vurdere kjøp av dslr burde først gå på den sida. En del, om ikke alle problemstillinger for førstegangskjøpere av dslr vil bli løst ved gjennomlesning der. Et flott tilbud!Det jeg har lurt på er om det (på samme måte som overnevnte gaid) kunne ha blitt utviklet en gaid for objektiv. Det er mulig dette kan bli for omfattende eller hva? Om mulighetene skulle være tilstede tror jeg det ville blitt en enormt populær og ikke minst en faglig god side........ Jeg bare ser, når jeg går inn på Akam sin hovedside og klikker på objektiv, leiter meg fram, hit og dit, så er det synspunkter fra et par brukere her og vurderinger fra noen butikker der. Leser en gjennom Akam sin leserinnlegsspalte om Objektiver, filtre, blits og utstyr, mener jeg en får et adskillig bedre vurderingsgrunnlag for kjøp av objektiver enn den mere kjøpsrelaterte ”gaiden” under linken Objektiv. Problemet er bare at ”objektivsiden” er noe ”u-organisert” og svært krevende å leite seg fram i. Det jeg lurer på er om det er noen i ”Akam-miljøet” som kan ha vilje og krefter til å starte på en ny link, legge fram fakta om objektiv. Jeg forstår jo at det kan være delte meninger om objektiver og kvaliteter, endel vil nok være subjektivt, men likevel vil det jo være noe som ligger ”i bunnen” kan man si. Om dette skulle ha noe for seg har jeg tenkt at en måtte legge inn eksempelfoto sammen med tekst: altså at en viser hva objektivet representerer ”fysisk”. Jeg har sett noe lignende fra et par ledende kamera-merker men likevel har jeg større tro på en ”kritisk rettleing” fra et Akam-”panel” enn en salgsside fra en produsent. Som tidligere nevnt så er nok dette en ganske stor jobb. Men etter at jeg, helt fra begynnelsen av min ”inntreden” eller oppdagelse av Akam, så hva som ble fortalt, referert og anbefalt av BRUKERE av objektiver, satte det igang denne ideen hos meg. Om jeg får tilbakemeldinger her som sier at dette er fullstendig håpløs så tar jeg selvsagt ikke det opp på noen negativ måte, bare for å ha sagt det. Det kan jo hende at dette er alt for omfattende for en ikke-komersiell side. Dette er helt sikkert krevende økonomisk. Det er jeg innforstått med,slik at det er sagt. 7925351[/snapback] Hei Allanalda. Takk for godt forslag. I utgangspunktet er det svært mange elementer å teste ved et objektiv, og det er vanskelig å si veldig mye generet. Det er også viktig å ha testet mange objektiver, for å ha noe man kan sammenlikne med. Til nå har vi ikke testet mange objektiver, rett og slett fordi det har krevd for mye i forhold til hva vi har fått igjen for det. Nå er vi i ferd med å implementere nye testprosedyrer, som vil gjøre det lettere også å teste objektiver. Du skal derfor ikke se bort fra at det dukker opp objektivtester etter hvert. Men det vil fortsatt ta en del tid før man kan ha gode gaider på dette området. Det er også enormt mange objektiver der ute, og det er derfor umulig å ha en fullstendig oppdatert liste til enhver tid. Men vi skal se hva vi kan gjøre med det. Hvis andre har forslag til hvordan vi best kan gjøre dette, så er det bare å komme med gode innspill. Erik Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Kommet noe lengre her eller? Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Ja; Selv om gaid er et akseptert ord hos "spraakraadet", ser og høres det helt på trynet ut.. Sorry, klarte ikke holde meg lenger! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Ja; Selv om gaid er et akseptert ord hos "spraakraadet", ser og høres det helt på trynet ut.. Sorry, klarte ikke holde meg lenger! 8986028[/snapback] Jeg slutter meg opp til dette. Og liker du ikke å bruke ord som service, guide osv. så er det bedre å bruke gode gamle norske ord istedet; selv om det ikke alltid er like lett å finne de. Tom Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Sørvis er et helt forferdelig ord det også ja.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå