Gå til innhold

Regne ut poengsum for høyere utdanning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er så enkelt som du sier det. I primærvitnemål regner du karaktersnitt * 10 + studieretningspoeng (max 4) + realfagspoeng (max 10) og det er dine poeng i primærvitnemålskvoten.

Har du i tillegg noe utover videregående så kommer det i ordinærvitnemålet, sånn som militær eller et år på høyskole/universitet, som er max 3 poeng til sammen, og alderspoengene, 2 poeng hvert år fra og med fylte 20 år, til og med fylte 24 år.

Lenke til kommentar
Det er så enkelt som du sier det. I primærvitnemål regner du karaktersnitt * 10 + studieretningspoeng (max 4) + realfagspoeng (max 10) og det er dine poeng i primærvitnemålskvoten.

Har du i tillegg noe utover videregående så kommer det i ordinærvitnemålet, sånn som militær eller et år på høyskole/universitet, som er max 3 poeng til sammen, og alderspoengene, 2 poeng hvert år fra og med fylte 20 år, til og med fylte 24 år.

7925369[/snapback]

Det er til sammen 3 feil i det du skriver, og i tillegg en begrepsmessig feil.

Lenke til kommentar

Ja sorry for at jeg tok feil på realfagspoeng. Men for å se det eksakt, som jeg har tatt mitt svar utifra, så kan du se på denne linken:

http://info.samordnaopptak.no/soeking_oppt.../poengutrekning

Det er selvfølgelig litt spesielle regler på enkelte ting, slik som i fag med muntlig og skriftlig så skal det være middelverdi og sånt, men det går inn under gjennomsnittskarakteren. I allefall så er hele greia på den linken der, bare at der står det på nynorsk istedet for bokmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...