Gå til innhold

Canon EOS 400D - hvilket objektiv? *nytt spørsmål*

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt med Canon EOS 400D digitalt speilrefleks.

Har kitobjektivet 18-55 mm, fungerer helt greit, trenger ikke proffe løsninger. Men så ønsker jeg meg altså et objektiv jeg kan ta ekte makrobilder med (1:1) og gode portretter med liten dybdeskarphet.

Jeg har blitt fortalt at jeg bør gå for et Canon 60 mm objektiv.

Vi dette være et greit objektiv? Har funnet det for under 3000 kr.

CANON EF-S 60/2 8 MACRO USM F/ EOS SERIES ND (0284B003)

Eller bør jeg ha dette?

Canon EF 100mm F/2.8 Macro USM

Eller finnes det andre alternativer som passer en nybegynner?

Blir svært takknemlig for svar!

Endret av Ababas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er glimrende objektiver og skarpe på full blenderåpning.

Arbeidsavstanden med "full makro" er 20 cm på EFS 60 og 30 på EF 100. Lengre arbeidsavstand kan være en fordel hvis du skal fotografere f.eks insekter.

Når det gjelder portretter blir 100 mm`en noe "trang", i hvertfall til helfigur, men er glimrende til hode/halvfigur. Den funger også flott som et "kort" teleobjektiv.

Uansett, her er det vanskelig å trå feil. Valget du tar kommer an på bruksområder og lommebok. Det er ca kr. 1.500,- i diff.

Alternativer : Sigma 105 2.8 og Tamrom 90 mm 2.8

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

om du vil ha makro-funksjon raskt kan du berre snu objektivet du har no fram bak, då vil du på 18mm oppnå størst forstørring og minst på 55mm.

men, det er litt vanskeleg å bruke da du har eit urtuleg lite fokus-område, og du har heller ingen kontroll over blender.

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
om du vil ha makro-funksjon raskt kan du berre snu objektivet du har no fram bak, då vil du på 18mm oppnå størst forstørring og minst på 55mm.

men, det er litt vanskeleg å bruke da du har eit urtuleg lite fokus-område, og du har heller ingen kontroll over blender.

7926829[/snapback]

Joda, det er jo ok det, men blir fort lei av å fotografere slik etter en liten stund. Mye mer morro i et skikkelig macro objektiv!

Lenke til kommentar
Sigma 50mm passer perfekt viss det er Canon 60mm EFS du har lyst på: Enkel grunn, den er billigere  og bedre :)

7926763[/snapback]

Den er billigere og i beste fall like god.

Canon 60 har indre fokusering, dvs endrer ikke lengde under fokusering i motsetning til Sigma 50. Canon har også kjappere autofokus, tror jeg..

Er du heldig og får et godt eksemplar, er Sigmaen sikkert glimrende, den..

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Kan anbefale Canon EF-S 60 mm Macro, det er et skarpt og raskt objektiv som passer fint til ditt kamera. Jeg har det selv, og bruker det både til portretter og makro. Skal ikke si hva du skal gjøre, men min erfaring med Sigma på 350D er at kvaliteten på objektivene varierer for mye til at det er verdt prisforskjellen.

100 mm f/2.8 har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Hmm..hvilken bør jeg kjøpe når jeg ønsker å kunne ta makrobilder, samt skarpe portrettbilder med uskarp bakgrunn?

7958347[/snapback]

Ef-S 60mm er bedre enn 50/1.8II på alt utenom lysstyrke, og når du i tillegg nevner macro er jo saken soleklar. EF-S 60/2.8.

http://the-digital-picture.com/Reviews/Can...ens-Review.aspx

7958391[/snapback]

Takk! Da er det vel bare å begynne å spare penger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...