Gå til innhold

Parallell eller seriell?

Zerpent

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå vannkjøling kun på cpu men skal snart vannkjøle gpu og hdd også. Det jeg lurer på er hvilken rekkefølge jeg bør kjøle de i.

Har tenkt på disse løsningene:

1: Koble slangene parallellt før cpu og gpu og så la de gå sammen igjen før vannen når hdd blokka.

2: Koble alt i serie. cpu -> gpu -> hdd.

Det første alternativet vil jo gi kaldt vann både til cpu og gpu. Det at hdd får litt lunka vann etter at det har gått gjennom både cpu og gpu har vel ingen ting å si? Så tidligere noen på forumet som nevnte at harddisker ikke hadde godt av å bli for kalde. Kunne skade motoren eller.no

Den første løsningen vil kreve litt mer koblinger og det kan lett bli litt rot inni kabinettet.

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste og kanskje beste(?) er å seriekoble alle kjøleblokkene.

Temperaturøkningen over hver enkel kjøleblokk er svært liten, så det spiller svært liten rolle for kjøleeffekten!

Paralellkobling er straks litt mer tricky, da du kan risikere ganske store forskjeller mht vannmengde mellom kjøleblokkene.

I en slik montasje, bør du i allefall sørge for at du kan regulere / utjevne vannstrømmen til de forskjellige blokkene.

Lenke til kommentar

Rekkefølga betyr ikke all verden.

Kald hd: et utklipp fra en WD 100gig 7200

Operating Temperature and Humidity

Temperature 5°C to 55°C (41°F to 131°F)

Humidity 5-85% RH non-condensing

33°C (maximum wet bulb)

Thermal Gradient 20°C/hour (maximum)

Humidity Gradient 20%/hour (maximum)

Lenke til kommentar

Som skrue sier er temperaturøkningen over hver vannblokk veldig liten så om skjermkort kommer før CPU vil ikke det gi noen dramatisk forskjell, jeg vil tippe (obs, tippe har ikke testa dette selv) at du vil få et par grader høyere CPU temp om den bruker "varmt" vann.

Når det gjelder harddisken trenger du ikke å bekymre deg i det hele tatt. Produsentene oppgir en driftstemperatur på typisk 5-55 grader, så uansett hvor i kjølesløyfa du plasserer HDen vil temperaturen ligge godt innenfor spesifikasjonene :smile:

Når det gjelder serie vs parallell så føler jeg meg rimelig sikker på at parallell er bedre forutsatt at du klarer å få vannmengden til å bli delt ganske likt, men dette er spekulasjoner fra min side :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Når det gjelder serie vs parallell så føler jeg meg rimelig sikker på at parallell er bedre forutsatt at du klarer å få vannmengden til å bli delt ganske likt, men dette er spekulasjoner fra min side :smile:

Er ikke helt enig i dette. Den desidert viktigste komponenten å kjøle i en PC er jo CPUn. Selv om GPU også har godt av god kjøling, generer vanligvis den mindre varme enn CPU og trenger derfor ikke like mye/god kjøling. Temperaturforskjellene er såpass små at i praksis vil GPU alikevel få mer enn god nok kjøling ved seriekobling.

Har du en PC med to eller fler CPUer, da vil jeg mene at en paralellkobling vil være mest hensiktmessig. Da vil begge CPUer få lik kjøling.

I tilegg kommer vanskelighetene med å få eksakt lik vanngjennomstrømning i en paralellkobling.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 17:19, skrev Zorro:

Den desidert viktigste komponenten å kjøle i en PC er jo CPUn.

Uten tvil!

Quote:

Selv om GPU også har godt av god kjøling, generer vanligvis den mindre varme enn CPU og trenger derfor ikke like mye/god kjøling. Temperaturforskjellene er såpass små at i praksis vil GPU alikevel få mer enn god nok kjøling ved seriekobling.

Hmm, dette er ikke snakk om "god nok" kjøling da. Det er snakk om å presse temperaturene lengst mulig ned.

Ved å parallellkoble vil CPU og GPU få lavere vanngjennomstrømmning, men fordelen er at GPU får kaldere vann. Seriekobler du vil vannet strømme fortere gjennome blokkene, men GPU vil få varmere vann. Dersom du har en god nok pumpe(Eheim 1048, AquaBee 1000 og de andre kjente) bør ikke den reduserte vannstrømmen ha noe å si for temperaturen på CPU og GPU. Kaldere vann til GPU derimot vil helt klart føre til at du får litt lavere temperatur.

Quote:

I tilegg kommer vanskelighetene med å få eksakt lik vanngjennomstrømning i en paralellkobling.

Selvsagt, her snakker vi om et riktig oppsatt system.

Lenke til kommentar

Quote:

Dersom du har en god nok pumpe(Eheim 1048, AquaBee 1000 og de andre kjente) bør ikke den reduserte vannstrømmen ha noe å si for temperaturen på CPU og GPU.

Jeg har Eheim 1250 pumpe så at det blir for liten vanngjennomstrømming er jeg ikke redd for. Jeg har problemer med å få ut lufta av systemet fordi den stadig pisker opp nye bobler i vanntanken.

Men hvordan bør en riktig parallell kobling være oppsatt? Pumpa står i bunnen av kabinettet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-06 00:07, skrev Zerpent:

Men hvordan bør en riktig parallell kobling være oppsatt? Pumpa står i bunnen av kabinettet.

Det viktigste ved paralellkobling er at motstanden i rørene/slangene skal være så lik som mulig. Dette kan i praksis vise seg å være vanskelig å få til 100%. Det blir som å balansere en mynt på en knivegg - skal lite til for at mynten faller ned på ene siden! Men hvor stor forskjellen i gjennomstrømning er tror jeg ikke er så dramatisk som eksemplet med kniven og mynten. Det vil garantert ikke skje at kun den ene sløyfen har tilfredstillende gjennomstrømning mens den andre ikke har gjennomstrømning i det hele tatt. Bare vær OBS på motstanden i sløyfene hvis du ønsker en mest mulig lik gjennomstrømning!

Vil du prøve å koble i paralell skal du i grunn bare huske på å ikke ha for forskjellig motstand i koblingene. Bruker du like slanger og koblinger og kjøleblokker som ikke er alt for forskjellig mht. vannmotstand (CPU / GPU) så burde en paralellkobling fungere greit.

En løsning kan være å bruke en "Y-kobling" før CPU/GPU og en "Y-kobling" etter, samt like lange slanger og like koblinger i begge sløyfene.

Det _kan_ være grunner til at en ønsker å ha forskjell i gjennomstrømningen. Eksempelvis hvis du vil at CPU skal ha litt bedre gjennomstrømning enn feks. GPU. Vil du ha en forskjell i gjennomstrømningen kan du godt bruke en regulerbar strupeanordning i den ene sløyfen. Da har du en effektiv måte å balansere/regulere gjennomstrømningen på. Men da er det selvsalgt viktig å ikke strupe for mye slik at gjennomstrømningen i den ene sløyfen stopper helt opp :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-05 21:54, skrev Anders Leipsland:

Hmm, dette er ikke snakk om "god nok" kjøling da. Det er snakk om å presse temperaturene lengst mulig ned.

Har tenkt litt gjennom din teori, og er ikke helt uenig i ditt resonemang.

Har ikke selv målt temp. forskjeller på vann inn og vann ut av feks. CPU-blokk, men den kan vel ikke være på mer enn et par grader max? (Correct me if I'm wrong :grin:)

Personlig heller jeg nok heller til seriekobling frem til noen kommer med harde data på at paralellkobling gir høyere ytelse. Slik jeg ser det er paralellkobling for usikkert mht. optimal gjennomstrømning. Men dette er kun spekulasjoner fra min side... :wink:

Men alikevel, Leipsland, jeg tok faktisk ikke poenget med temperaturen før du poengterte det mer konkret i ditt siste innlegg. Det var en faktor som jeg faktisk ikke tenkte på i farta...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...