dvs- Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Hei. Jeg fikk plutselig checksum error når jeg starter opp pc'en. Jeg har prøvd å resete cmos og tatt inn og ut batteriet, men det hjalp ikke. Jeg fikk det på garanti, derfor sendte jeg hk'et til psdata, for at de skulle fikse det, eller gi meg et nytt tilsvarende kort. Men nå sier de at den eneste måten man kan få checksum error, er ved en feiling ved flashing av BIOS, og de sier derfor at jeg ikke får det på garanti. Greia er den at jeg ikke har prøvd å flashe BIOS. aldri. Noen som vet noe jeg kan bruke for å klare å overbevise dem om at dette ikke har blitt gjort? Ganske irriterende at jeg ikke skal få garanti fordi de mener at jeg har flashet. Lenke til kommentar
Robbansvenske Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Ligger ikke bevisbørdan hos Leverandøren? Lenke til kommentar
baldrick-the-man Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Hei. Jeg fikk plutselig checksum error når jeg starter opp pc'en. Jeg har prøvd å resete cmos og tatt inn og ut batteriet, men det hjalp ikke. Jeg fikk det på garanti, derfor sendte jeg hk'et til psdata, for at de skulle fikse det, eller gi meg et nytt tilsvarende kort. Men nå sier de at den eneste måten man kan få checksum error, er ved en feiling ved flashing av BIOS, og de sier derfor at jeg ikke får det på garanti. Greia er den at jeg ikke har prøvd å flashe BIOS. aldri. Noen som vet noe jeg kan bruke for å klare å overbevise dem om at dette ikke har blitt gjort? Ganske irriterende at jeg ikke skal få garanti fordi de mener at jeg har flashet. 7924702[/snapback] Alt jeg vet er at der er forskjell på meldingene Checksum Error og CMOS Checksum Error. Selve bios-brikken er beskyttet av en såkalt ”checksum verdi” som sjekker om bios-coden er korrekt. Hver gang maskinen startes så sjekkes bios-coden opp mot denne ”checksum verdien” og er der noe feil så genereres en Checksum Error. Checksum Error er vanligvis en indikasjon på at selve Bios-brikken er defekt på en eller annen måte. Men – bare for å gjøre tingene enda mer frustrerende, så KAN det faktisk være andre komponenter på hovedkortet som er ustabile/defekte. Med andre ord ikke alltid like lett å forstå seg på disse tingene, eller for den saks skyld – å skulle lokalisere problemet. Når det er sagt – det å bytte en bios-brikke skal ikke være det helt store problemet! Syns PS-Data er uvanlig vanskelige med deg her. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Det kan også skyldes svakt batteri. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 ... Men nå sier de at den eneste måten man kan få checksum error, er ved en feiling ved flashing av BIOS ... 7924702[/snapback] Det stemmer ikke. En hardware feil på kortet kan gi checksum error, f.eks en defekt buffer på addressebus eller databus. Regner med at det er BIOS checksum du snakker om. Det har ingenting med batteri å gjøre. Lenke til kommentar
Bond33 Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg har et Asus P5W64 WS PRO oppsatt i raid 0. Jeg fikk checksum error ved oppdatering av bios. Etter flashing av bios restartet jeg pc tok ut batteri på HK og resatte cmos. Når jeg startet opp pc kom meldingen checksum error. Dette tror jeg skyldes at alt i bios ble resatt til default. Jeg gikk inn i bios og fikk satt maskinen i raid igjen og startet opp på nytt. Gikk så inn i bios på nytt og valgte booting på raid volum(raid disker). Etterpå virket alt ok. Er du sikker på at alt er riktig konfigurert riktig i bios? Minne osv Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Det du snakker om der er jo helt normalt, det kommer nesten alltid etter flashing av BIOS. Mulig du ikke la merke til det, men da stod det nok CMOS checksum på skjermen. Kan bare gjenta at det er noe helt forskjellig fra BIOS checksum. Lenke til kommentar
dvs- Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Hey. Takk for hjelpen. Bare så det er sagt, det sto checksum error, ikke CMOS. Jeg fikk overtalt psdata til å gi meg tilbake penger, men da sitter jeg jo ganske fint i det. Jeg har en socket A cpu, og et AGP skjermkort. Er ikke akkurat så lett å skaffe socket A hk nå for tiden, Endret 13. februar 2007 av Prec1sioN Lenke til kommentar
Zink Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Er ikke akkurat så lett å skaffe socket A hk nå for tiden, Har et EPoX EP-8RDA3+ https://prisguiden.no/product.php?productId=3393 Det ligger i ubrutt forsegling og ble sendt direkte fra EPoX januar i år. Erstatning for et 8RDA+ med bad caps. Dette kortet har bare beste kondensatorer (rev.3.3) og kommer med I/O shield, 2xfirewire og 2xusb 2.0 braketter. edit: det var ikke meningen å bare si at jeg har det, men det er altså til salgs for 425,- + frakt. Endret 13. februar 2007 av Zink Lenke til kommentar
Fumle Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 ikke det store utvalget nei dette er det eneste jeg finner Socket A hovedkort Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå