netliee Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg vurderer å ta siviløkonomstudiet på høyskole til høsten. Grunnen til at jeg ikke tar NHH er fordi det ligger noen poeng høyere enn det jeg har og BI koster for mye. Jeg vet man får ekstra lån for å ta BI, men da blir det jo høyere lån man kommer ut med også, selv om man består.... Jeg har hørt at siviløkonomer ikke sliter med å få jobb, og lønnen er relativt høy i gjennomsnittet, men gjelder dette KUN de som har tatt NHH og BI? Er det veldig vanskelig å få jobb med siviløkonom-utdanning fra høyskole og vil lønnen være veldig mye lavere? Eventuelt hvor mye lavere vil lønnen være hvis noen av dere vet det? Takk for svar på forhånd! Lenke til kommentar
grodsj Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Om du blir siv.øk er du garantert jobb og en god lønn slik jobb markedet er idag. Lønnen varierer veldig fra forskjellige arbeidsgivere og selfølegelig bransje. Vanskelig og si hvor mye lønnen varierer ut fra hvilken skole du har studert på, men la oss si at en bank utlyser 2 stillinger og en fra bi og en fra NHH får jobben vil de nok få like godt betalt. Umulig og gi deg er konkret svar, men er ganske sikker på at av alle har studert siviløkonom er det de som har gjort det på NHH som i snitt tjener mest. Men ingen ting i veien for at du ikke gjør det men tjener best av alle når du er ferdig utdannet og får drømme jobben:) Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) Når en arbeidsgiver utlyser en stilling som krever en viss utdanning, vil som regel lønnsnivået være bestemt før man ser hvor kandidaten er utdannet, derfor er det normalt ikke noen lønnsforskjell for to like stillinger i samme bedrift der kandidatene har samme formelle kompetanse. Et annet modifiserende forhold er at de svært godt betalte jobbene, f.eks. investment banking og management consulting, i større grad gis til kandidater fra de to mest velrenommerte utdanningsinstitusjonene slik at snittlønnen for disse blir høyere. Generelt har de beste jobbene med høyest lønn en tendens til å bli besatt med flest kandidater fra NHH og BI, dermed kan snittlønnen til disse kandidatene bli noe høyere enn for andre. Imidlertid vil flinke kandidater fra andre institusjoner også bli ansatt i attraktive stillinger. Du trenger nok ikke å bekymre deg - god kandidat - god jobb, uavhengig av skole. Svaret er nok nei, det er ikke vanskelig å få jobb som siviløkonom fra en høyskole, forutsatt at arbeidsmarkedet er like godt som nå. Lønnen er heller ikke lavere, men om du har svært høye ambisjoner så kan du kanskje ikke forvente at Goldman Sachs rekrutterer i samme grad hos mindre kjente høyskoler. Endret 15. februar 2007 av cybirg Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Resultatene viser at kandidater fra Handelshøyskolen BI ligger på om lag samme lønnsnivå som kandidater fra Norges Handelshøyskole, mens siviløkonomutdanning fra høgskolene i Agder og Bodø gir 4-5 prosent lavere lønn enn utdanning fra Norges Handelshøyskole. På bakgrunn av at NHH og BI både har større og mer etablerte fagmiljøer og stiller strengere karakterkrav ved opptak, er det egentlig overraskende at utdanningsinstitusjon ikke betyr mer for lønn enn denne undersøkelsen viser. Du kan lese mer om hva som avgjør hvilken lønn siviløkonomene får her! Endret 18. februar 2007 av -=Martin=- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå