Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med gir på Fiat Uno

-Logos-

Anbefalte innlegg

Hei, har ett problem med en Fiat Uno 1.1, årsmodellen tror jeg er rundt 1987.

Når bilen er i gang er det omtrent umulig å få satt bilen i 1 eller 2 gir, Problemet kom for litt over en uke siden og har bare blitt værre,

Det virker på en måte som at man ikke får presset koblingspedalen ordentlig inn. Hvis man starter bilen i 1 gir med koblingspedalen tråkket ned, vil bilen bevege seg ørlitegranne fremmover.

Men å sette den i 1gir med motoren i gang er en umulighet.

Noen som kan gi meg noen innspill på hva som kan være galt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har ett problem med en Fiat Uno 1.1, årsmodellen tror jeg er rundt 1987.

Når bilen er i gang er det omtrent umulig å få satt bilen i 1 eller 2 gir, Problemet kom for litt over en uke siden og har bare blitt værre,

Det virker på en måte som at man ikke får presset koblingspedalen ordentlig inn. Hvis man starter bilen i 1 gir med koblingspedalen tråkket ned, vil bilen bevege seg ørlitegranne fremmover.

Men å sette den i 1gir med motoren i gang er en umulighet.

Noen som kan gi meg noen innspill på hva som kan være galt

7924603[/snapback]

Det kan høres ut som clutch wiren må justeres, og det er en grei sak å ordne.

Lenke til kommentar

Var noen som tipsa meg om at hvis bremsevæskenivået er for lavt vil ikke bilen gå i gir? Alle væsketanker jeg har funnet på bilen er fulle. Men veit ikke helt hvor jeg finner bremsevæsken, så helt sikker på at den er full veit jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har ikke hatt Uno siden 1999 (en -94), og husker ikke om den hadde hydraulisk eller mekanisk clutchoverføring. Det kan være enten for lite væske, eller at wiren er slakk. Det kan også være at clutchen er slitt, slik at den ikke løser ut skikkelig selv om pedalen er i bånn og alle overføringer er korrekte.

På enkelte biler med hydraulisk clutch er det felles tank for brems- og clutch-væske, slik at man mister både clutch og en bremsekrets samtidig :scared:

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at Fiat Uno har mekanisk overføring - wire, og skulle det ikkje hjelpe med å stramme wirenen, så er cluthcen sansynlgvis gåen.

Stramminga er nede på gearkassen, og skal være lett å nå, selv for ukyndige.

På et verksted tar det ca 10- 20 min å ordne og burde ikkje være så dyrt.

Lenke til kommentar

Hei, stramma clutchwirenen og fikk bilen til å fungere forholdsvis bra igjen, fram til den plutselig klikka helt under en kjøretur.

Case, setter jeg bilen i 1 gir, clutchen inne, starter bilen. Så hopper den rett og slett kraftig fremover.

Ved kjøring er girskifte meget vanskelig.

Hva bør jeg gjøre, virker som dette bare utsetter dødsdatoen, men kan det hjelpe å stramme enda mer? Eller vil dette bare gjøre vondt værre, akkurat nå er bilen ukjørbar.

Lenke til kommentar
Hei, stramma clutchwirenen og fikk bilen til å fungere forholdsvis bra igjen, fram til den plutselig klikka helt under en kjøretur.

Case, setter jeg bilen i 1 gir, clutchen inne, starter bilen. Så hopper den rett og slett kraftig fremover.

Ved kjøring er girskifte meget vanskelig.

Hva bør jeg gjøre, virker som dette bare utsetter dødsdatoen, men kan det hjelpe å stramme enda mer? Eller vil dette bare gjøre vondt værre, akkurat nå er bilen ukjørbar.

7938908[/snapback]

Stramming har trolig ikkje noe for seg, enten er wiren i ferd med å slites, eller så er clutchen utslitt. Jeg tror at clutch lamellen må byttes, dette er en dyr jobb på et verksted - 5000,- + deler. Tror det er enklest å få noen til å gløre dette hjemme i garasjen, det tar 4-6 timer allt etter hvor rask en er. celve clutch settet (allt så bør byttes) koster 1600,- hos mekonomen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...