Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Egentlig litt teit, for meg virker det som .NET 3.0 egentlig ikke har noe med selve .NET å gjøre, samme som at jeg kaller bibliotekene mine for .NET 4.0

7949739[/snapback]

 

Merkelig. Jeg sitter liksom igjen med en følelse av at .NET kunn er et gigantisk klasse bibliotek som gjør API overflødig. Har jeg missforstått totalt her eller er det faktisk slik at .NET er en "standardisering" av alle funksjonene i Windows for å tilgjengeliggjøre disse på en enkel måte for utvikler? I Clarion (som er det språget jeg er vant til) hadde vi noe av det samme og vi kaller det der for ABC Library (Application Builder Classes) som er laget for å mulig gjøre alle typer programtekniske ting som nettverk, disk, skjerm, grafikk etc. etc.

 

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samme som stdlib i C++, msvb60.dll i Vb6 osv.

Jeg synes bare at .NET 3.0 er et teit navn, siden den egentlig ikke gir noe nytt til frameworket.

.NET 2.0 la jo til generics, System.IO.Compression og masse annet snacks.

7955258[/snapback]

Akkurat. Så .NET30 er bare en slags Bugfix eller noe slikt da. Jeg har opplevd den problemstillingen tidligere med andre leverandører og blir litt irritert. De kunne med andre ord kallt det .NET2.5

 

Kan det være at de gjør dette i forbindelse med Vista da?

 

Ole

Lenke til kommentar
Samme som stdlib i C++, msvb60.dll i Vb6 osv.

Jeg synes bare at .NET 3.0 er et teit navn, siden den egentlig ikke gir noe nytt til frameworket.

.NET 2.0 la jo til generics, System.IO.Compression og masse annet snacks.

7955258[/snapback]

Akkurat. Så .NET30 er bare en slags Bugfix eller noe slikt da. Jeg har opplevd den problemstillingen tidligere med andre leverandører og blir litt irritert. De kunne med andre ord kallt det .NET2.5

 

Kan det være at de gjør dette i forbindelse med Vista da?

 

Ole

8005775[/snapback]

 

Nei, .Net 3.0 er ikke en bugfix. Det er rett og slett nye features til .Net 2.0.

 

Ja, .Net 3.0 er en del av Vista. Det blir også brukt i andre produkter fra Microsoft som akuratt har kommet ut. Blandt annet BizTalk og SharePoint.

Lenke til kommentar

Med tanke på hva Java tilbyr så er det ikke unaturlig at Microsoft ønsket at WCF og Windows Workflow Foundation kom inn under .NET Framework. Dette er funksjonalitet som Javaplatformen har vært total overlegen på i mange år nå. Først nå kommer Microsoft for alvor på banen, og det var kanskje på høy tid?

 

Vi (der jeg jobber) har kjørt et prosjekt som tar i bruk den nye funksjonaliteten (ikke WPF). Liker absolutt det jeg ser, men teknologien har en del barnesykdommer enda. Dessuten er du mer eller mindre avhengig av Windows Vista (MSMQ 4.0 støttes f.eks. ikke i XP eller 2003 server). Men på sikt blir dette sannsynligvis veldig, veldig bra.

 

Jo, .NET 3.0 er en veldig stor oppdatering og fortjener versjonsnummeret etter mitt syn. Men min spådom er at det ikke vil gå alt for lang tid før .NET 3.1 ser dagens lys ... :)

Lenke til kommentar

Du nevner Java her. Jeg har hele tiden vert av den oppfatning av at Java er et lukket system og av den grunn kunn kan brukes til applikasjon mot sluttbruker. I VB.NET opplever jeg jo at det er helt annerledes. Lager jeg en kontroll på web, som f.eks. en knapp, og legger koden Messagebox.Show("Hello World") på denne på KLIKK eventet så vil jo meldingsboksen dukke opp på serveren og ikke hos klienten. Etter mitt syn en rimelig stor forskjell i hvordan ting virker. Må jo innrømme at dette er en ny verden for meg, så hvor er egentlig likhetene eller kansje foskjellen mellom .NET og Java?

 

Ole

Lenke til kommentar

Redd du har misforstått litt. Dette har i grunn ikke så mye med kontroller og web-applikasjoner å gjøre (hvert fall ikke i utgangspunktet).

 

Jeg tenkte først og fremst på enterprise-systemer basert på SOA. Store kompliserte systemer med køer og workflows. Dette er jo noe av det store nye med .NET 3.0. Og det er veldig lovende, men har fortsatt mange barnesykdommer og trenger absolutt oppdateringer før det blir veldig bra.

 

Mange trekker nok frem WPF som det den store nyheten i .NET 3.0, men i de mer "profesjonelle kretser" er det i grunn WCF og Windows Workflow Foundation som vekker mest interesse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...