Gå til innhold

Billigste dSLR - Brukt eller nytt


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lenge tenkt på FZ7 eller S3IS, men vurderer å ta steget opp til et speilrefleks-kamera. Jeg har minimalt med penger (ønsker kameraet så fort som mulig, grunnet klassetur, og per dags dato har jeg ikke mye penger. Lønning kommer).

 

Det jeg vil vite, er det billigste, helt greie, digitale speilrefleks-kamera. Gjerne brukt også.

 

Mvh,

Mr. Valeur.. ;)

Endret av Valeur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
350D er selvfølgelig billigst, 300 kroner opp til D40..

7924548[/snapback]

Opp og opp fru Blom... :) Det eneste som er bedre på D40 enn 350D er vel grepet, og det er strengt tatt diskutabelt, og tilgang til spotmåling av lys. Ulempen med D40 er litt kjip AF-modul og ingen AF-motor i huset.

 

Om jeg klarte å holde 350D uten å få vondt (det klarer jeg ikke - sikkert en tilvenningssak), så tror jeg at jeg ville jeg gått for den... Én ting som taler for D40 er riktignok god tilgang på Nikons veldig gode 18-70 for en relativt hyggelig pris på bruktmarkedet. Jeg er ikke sikker på hva man må ut med for tilsvarende glass til Canon...

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Eg ville heller tatt ein kikk på dei allsidige ultrazoom-kameraene, som Fujifilm FinePix S5600, som ein no får til kr 2000 (hos komplett). Objektivet som er på dette kameraet erstatter 3 objektiver på eit DSLR-kamera. Skal du få noko glede av å kjøpa eit speglrefleks forutsetter at du har litt pengar til å investera i nye objektiv og det forstår eg at du ikkje har.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har lenge tenkt på FZ7 eller S3IS, men vurderer å ta steget opp til et speilrefleks-kamera. Jeg har minimalt med penger (ønsker kameraet så fort som mulig, grunnet klassetur, og per dags dato har jeg ikke mye penger. Lønning kommer).

 

Det jeg vil vite, er det billigste, helt greie, digitale speilrefleks-kamera. Gjerne brukt også.

 

Mvh,

Mr. Valeur.. ;)

7924497[/snapback]

 

Hvis du har tilgang på Smart Club så har de et Samsung DSLR til 3999 for øyeblikket.

Det tilsvarer et Pentax kamera (de har mer eller mindre like kamera med hvert sitt brand) og har samme objektivfatning.

 

Billigere tror jeg det er vanskelig å finne nytt ihvertfall.

 

Håkon

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=313215

 

Ser fint ut, men er det en ring for fokus også?

 

Kommentarer?

 

Lav oppløsning?

 

EDIT: Er det noe overordnet fordel med SLR, utenom at man kan skifte objektiv og sånn?

 

Leverer de bedre bilder?

 

EDIT2: Prøvde nettopp pappas gamle EOS 650 med 70-210mm objektiv. Utrolig nais og rask autofokus, uten at jeg kan sammenligne med noen andre..

 

Hvordan vil ett S5600 være i forhold til dette kameraet? Tenker ikke bare bildekvalitet og autofokus, men egentlig ALT. Han har også ett 35-70mm objektiv.

 

Hadde det vært digitalt, hadde jeg nok brukt dette mest. Men jeg har ikke så mye penger til å kjøpe digitalt speilrefleks.

Endret av Valeur
Lenke til kommentar

Ifølge litt googling skal faren din sine gamle linser fungere på 350D. 70-210mm'eren fokuserer så raskt og fint siden den har USM (Canon sin god-fokusteknologi). USm er bygd inn i linsa, så den skal fokusere omtrent like smooth på andre kameraer og. Om du oppgir de fulle navnene på linsene kan nok noen gi deg et 100% sikkert svar, i motsetning til googlingen min. Konklusjonen blir at om linsene passer 350D og faren din ikke har noe imot å låne deg linsene sine hadde 350D med kit vært et meget lurt valg. Om pengene er viktig kan du jo kjøpe bare kamerahuset, men jeg tror vidvinkelen på kitlinsa (18-55mm) kan bli god å ha. Om pengene er veldig veldig viktig kan du kjøpe det brukt. Prisene på brukte 350D holder på å bli ganske så greie.

Endret av pederk
Lenke til kommentar
Ifølge litt googling skal faren din sine gamle linser fungere på 350D. 70-210mm'eren fokuserer så raskt og fint siden den har USM (Canon sin god-fokusteknologi). USm er bygd inn i linsa, så den skal fokusere omtrent like smooth på andre kameraer og. Om du oppgir de fulle navnene på linsene kan nok noen gi deg et 100% sikkert svar, i motsetning til googlingen min. Konklusjonen blir at om linsene passer 350D og faren din ikke har noe imot å låne deg linsene sine hadde 350D med kit vært et meget lurt valg. Om pengene er viktig kan du jo kjøpe bare kamerahuset, men jeg tror vidvinkelen på kitlinsa (18-55mm) kan bli god å ha. Om pengene er veldig veldig viktig kan du kjøpe det brukt. Prisene på brukte 350D holder på å bli ganske så greie.

7928392[/snapback]

Ja, men så er det sånn at jeg helst ikke skal bruke mer enn 3000 kroner, og da er vel 350D litt i dyreste laget..

 

Canon Lens Made In Japan

1179665

Hoya 58mm Skylight(1B) Japan

Canon Zoom Lens EF 70-210mm 1:4

UC0102

 

Det er ikke sånn ring på zoomingen, men sånn at du drar liksom mot objektet du skal ta bilde av..

 

Litt snålt, men ellers fint.

 

Fant dette på wikipedia:

 

The Canon EOS 650 is a 35 mm single-lens reflex camera introduced in 1987 - the first camera in Canon's new EOS series.

 

Sier litt om kameraet.. :D

 

EDIT: Er vel kanskje litt stress å måtte ta med seg så mye i tillegg, for å få god zoom. Kan leve med at kameraethuset er litt større, men det blir mye å drasse på med 3 objektiver + 350D..

 

Eller?

 

Med tanke på at jeg kjøper kameraet i HOVEDSAK for å ta fine bilder overalt, men også for å ta det med på klassetur jeg skal på, til Berlin og fangeleirer og alt sånn.. :D

 

EDIT2: Etter å ha løpt rundt i huset, og plaffret bilder av alt mellom himmel og jord, har jeg i hovedsak funnet ut 2 ting.

 

1. Jeg liker fotografi veldig godt, spesiellt makro-bilder.

2. Kameraet egner seg veldig dårlig til makro-fotografering. Må trekke meg lenger fra, og zoome mer, for å få objektet i fokus. Alt fra 25 cm og innover er det null sjanse på. Likevel er kameraet veldig godt på andre ting. Det fokuserer utrolig bra (35-70mm ihvertfall). Men jeg skulle gjerne sett at det hadde skjerm. (Noe 350D har).

 

Hvor mye bedre er ett 350D enn S5600? Er det vært 2000 kroner mer? (Kan selvfølgelig vente, og bruke mammas Pentax L20 på turen i mars), men skulle gjerne sett at jeg hadde ett enda bedre kamera, gjerne speilrefleks.

Endret av Valeur
Lenke til kommentar

Vel, fordi om du har 2/3 linser betyr ikke det at du trenger ha med deg alle. Og et brukt 350D uten kitlinsa trenger ikke komme på mange hundrelappene over 3000, om ikke så billig som 3000. Om dette blir for dyrt og tungt får du se litt etter et brukt 300D (billigere, men tyngre), eller innse at det er kompaktkamera du skal ha.

 

Edit: Kvaliteten på bildene, utsnittet du får ("hvor langt objektivet ser"), farten på autofokusen, nærgrensa og annet er avhengig av objektivet. Hvor godt et kamera fungerer til macro er altså avhengig av objektivet. Se om du finner ut hvor stor forstørrelse det er på objektivene til faren din.

Endret av pederk
Lenke til kommentar
Vel, fordi om du har 2/3 linser betyr ikke det at du trenger ha med deg alle. Og et brukt 350D uten kitlinsa trenger ikke komme på mange hundrelappene over 3000, om ikke så billig som 3000. Om dette blir for dyrt og tungt får du se litt etter et brukt 300D (billigere, men tyngre), eller innse at det er kompaktkamera du skal ha.

7928572[/snapback]

Har lyst på kit-linsen.

 

Gir ikke det større muligheter for makro?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg klarte å google fram er kitlinsa og 70-210mm omtrent like gode på macro med henhold til forstørrelse. Med tanke på at 70-210 har bedre blender i den "lange enden" og er ei lengre linse (210mm vs 55mm) tror jeg du vil få finere bokeh (ut-av-fokus) bakgrunner med 70-210mm. ... Troor jeg. Si fra om jeg tar feil, fotoguruer.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg klarte å google fram er kitlinsa og 70-210mm omtrent like gode på macro med henhold til forstørrelse. Med tanke på at 70-210 har bedre blender i den "lange enden" og er ei lengre linse (210mm vs 55mm) tror jeg du vil få finere bokeh (ut-av-fokus) bakgrunner med 70-210mm. ... Troor jeg. Si fra om jeg tar feil, fotoguruer.

7928676[/snapback]

Alt innen 2 meter ble veldig ut av fokus både manuelt og automatisk med 70-210mm'en..

Lenke til kommentar
Skal være en bryter på den for å skru den over i "makro-modus"?

7928862[/snapback]

Ahaa..

 

Der fant jeg den.. :thumbup:

 

Så du / dere vil anbefale meg å kjøpe ett 350D uten objektiv, og bruke de objektivene pappa har?

 

Og, isåfall, hvorfor vil dere anbefale meg det?

 

Hva tjener jeg på det, kontra 350D med kitlinse?

 

Er ikke kitlinsen bedre enn 35-70mm'en?

 

Hva tjener jeg på 350D + 35-70mm + 70-210mm, kontra S5600?

 

Som sagt, pris er veldig viktig. :whistle:

Endret av Valeur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...