Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

slave på jobben! og livet mitt er Vondt!

On1Musha

Anbefalte innlegg

Gunners,15/02-2007 : 22:41]Må si jeg synes jævlig synd på deg. Jeg er 16 år og tjener 99 kr timen på McDonalds. Start lønn for deg ligger vel på rundt 115 kr der. Du burde prøve å finne deg en annen jobb! Aetat er bare lureri, har noen fra aetat hos oss. De tjener ingenting og gjør alle dritt jobbene. Trist men sant.

7953049[/snapback]

Jeg jobber faktisk på McDonald's i tillegg, jeg. Tjener ca 118 i timen i helgene og 99 på hverdager (jobber bare helg). Helt greit det. Men du tjener vel ikke 99 kr timen når du er 16? Vil tro du tjener 84 eller noe sånt, jeg.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må si jeg synes jævlig synd på deg. Jeg er 16 år og tjener 99 kr timen på McDonalds. Start lønn for deg ligger vel på rundt 115 kr der. Du burde prøve å finne deg en annen jobb! Aetat er bare lureri, har noen fra aetat hos oss. De tjener ingenting og gjør alle dritt jobbene. Trist men sant.

7953049[/snapback]

JA der sa det paff i hue mitt. du har helt rett, aetat skulle verk konk, dem hjelper ikke bare flok ut i arbeid, men dem som kommer til arbeid får sykiske lidelser, altså dem hjelper og til med å få folk fortere i trygd...

men takk for at du bryr deg :) det synes jeg er VELDIG snillt! jeg liker folk som bryr seg om andre og hjelper andre Uten at dem skal ha penger for det!

Lenke til kommentar
Gunners,15/02-2007 : 22:41]Må si jeg synes jævlig synd på deg. Jeg er 16 år og tjener 99 kr timen på McDonalds. Start lønn for deg ligger vel på rundt 115 kr der. Du burde prøve å finne deg en annen jobb! Aetat er bare lureri, har noen fra aetat hos oss. De tjener ingenting og gjør alle dritt jobbene. Trist men sant.

7953049[/snapback]

Jeg jobber faktisk på McDonald's i tillegg, jeg. Tjener ca 118 i timen i helgene og 99 på hverdager (jobber bare helg). Helt greit det. Men du tjener vel ikke 99 kr timen når du er 16? Vil tro du tjener 84 eller noe sånt, jeg.

7956616[/snapback]

Holder på å ta skiftleder opplæring. Er swing nå, skiftleder om 2 uker. Da er det 115 kr på hverdager + 19 kr i timen ekstra i helgene.

Ja, jeg synes det er helt utrolig. Virker mer som lureri synes jeg !

Lenke til kommentar

Hvis man går arbeidsledig på Aetat i mer enn 2-3 måneder (er ikke helt sikker), har man krav på praksisplass. Dette betyr at Aetat betaler lønna di i første omgang, noe som igjen betyr at du blir attraktiv å ansette.

Hvis du ringer rundt og spør hos firmaer som virker ålreite ut, får du nok ganske fort napp, i tillegg til at du selv har mer innflytelse på hva slags jobb du får. Da jeg benyttet meg av dette for 4 år siden fikk jeg jobb på det første stedet jeg ringte. Det er mulig de kan hjelpe deg med slik praksis med en gang, hør med dem.

Lenke til kommentar

Ja Aetat er ikke den hjelpen den skulle være.

Jeg gikk selv arbeidsledig i 3 år, og fikk lite hjelp av Aetat. Var inne på tynn kaffe prat en gang i blant, og samme sarvet at "jeg måtte komme meg ut i arbeid". Helt til jeg dreit i Aetat og gikk egene veier.

Første jeg gjorde, siden jeg ikke var berettig på arbeidsledighets trygd, var å søke sosialen på stønad til livsopphold. Fikk innviglet dette og fikk da ca 3300 kr i månden. Det fikk foresten og fart på arbeidene som plutselig ble ledig hos Aetat og som passet meg, men de ba jeg dem stikke der sola aldri skinner på et normalt menneske. Ga dem og klar beskjed om at jeg søkte på alle mulige jobber, og trengte bare hjelp med det økonomiske. Så etter 3 år klarte jeg endelig å få meg jobb på et hotel, som resepsjonist. Godt betalt er det og for min del.

Jeg har og selv slitt, og sliter, den dag i dag med mildt sagt elendige karakterter fra videregående, med et snitt på 2,9. Mye takket være gramatisk ordblindhet som jeg har fordi jeg fikk aldri hjelp på barneskolen til å lære meg gramatikk. Det har jeg slitt med, og jeg har og slitt med det psykiske, og til tider får jeg tilbakeslag. Men jeg har lært en ting, og det er at bak skyene er himmelen alltid blå.

Mitt råd til deg, om du ikke har rett på arbeidsledighets trygd, søk om stønad til livsopphold på sosialen. Om du og har problemer med ryggen grunnet det harde arbeidet, få en legeerklæring på dette og legg ved. Dette for å sikre at du ikke ender opp i fysiske tunge arbeid. De kan heller ikke tvinge deg til å ta noe du ikke vil ha, og deres tomme trusler om å ta stønaden din kan de bare glemme, for de er forpliktet til å hjelpe deg i et arbeid du er komfortabelt med.

Samtidig som du gjør dette, lever ut søknader på alle tenkelige jobber. F.eks å jobbe i oppvasken på en resturang eller et hotel kan være sprignbrettet til større arbeid. Jeg f.eks begynte med å jobbe 4 ganger i månden på hotellet. Nå jobber jeg mer eller mindre full stilling, på flere avdelinger og mye av det jeg gjør er ikke tungt arbeid heller.

Jeg har egentlig ikke mer å si, om det er noe du lurer på er det bare å fyre avgårde. Vet at det er hardt for deg men det blir garantert å ordne seg, bare se litt lyst på det.

Lenke til kommentar
Ja Aetat er ikke den hjelpen den skulle være.

Jeg gikk selv arbeidsledig i 3 år, og fikk lite hjelp av Aetat. Var inne på tynn kaffe prat en gang i blant, og samme sarvet at "jeg måtte komme meg ut i arbeid". Helt til jeg dreit i Aetat og gikk egene veier.

Første jeg gjorde, siden jeg ikke var berettig på arbeidsledighets trygd, var å søke sosialen på stønad til livsopphold. Fikk innviglet dette og fikk da ca 3300 kr i månden. Det fikk foresten og fart på arbeidene som plutselig ble ledig hos Aetat og som passet meg, men de ba jeg dem stikke der sola aldri skinner på et normalt menneske. Ga dem og klar beskjed om at jeg søkte på alle mulige jobber, og trengte bare hjelp med det økonomiske. Så etter 3 år klarte jeg endelig å få meg jobb på et hotel, som resepsjonist. Godt betalt er det og for min del.

Jeg har og selv slitt, og sliter, den dag i dag med mildt sagt elendige karakterter fra videregående, med et snitt på 2,9. Mye takket være gramatisk ordblindhet som jeg har fordi jeg fikk aldri hjelp på barneskolen til å lære meg gramatikk. Det har jeg slitt med, og jeg har og slitt med det psykiske, og til tider får jeg tilbakeslag. Men jeg har lært en ting, og det er at bak skyene er himmelen alltid blå.

Mitt råd til deg, om du ikke har rett på arbeidsledighets trygd, søk om stønad til livsopphold på sosialen. Om du og har problemer med ryggen grunnet det harde arbeidet, få en legeerklæring på dette og legg ved. Dette for å sikre at du ikke ender opp i fysiske tunge arbeid. De kan heller ikke tvinge deg til å ta noe du ikke vil ha, og deres tomme trusler om å ta stønaden din kan de bare glemme, for de er forpliktet til å hjelpe deg i et arbeid du er komfortabelt med.

Samtidig som du gjør dette, lever ut søknader på alle tenkelige jobber. F.eks å jobbe i oppvasken på en resturang eller et hotel kan være sprignbrettet til større arbeid. Jeg f.eks begynte med å jobbe 4 ganger i månden på hotellet. Nå jobber jeg mer eller mindre full stilling, på flere avdelinger og mye av det jeg gjør er ikke tungt arbeid heller.

Jeg har egentlig ikke mer å si, om det er noe du lurer på er det bare å fyre avgårde.  Vet at det er hardt for deg men det blir garantert å ordne seg, bare se litt lyst på det.

7961445[/snapback]

takk dette fikk meg nesten på gråten :blush: pappa sier at jeg burte ta meg en transport jobb, altså kjøre bil/lastebil og levere saker og ting, da vil jeg også FÅ lappen av dem, og så trenger jeg heller ikke noe spes skole gang for å gjøre dette, men jeg føler så STOR press av pappa. han sier VÆR PINJA DAG: ta deg lappen! og jeg får mindre og mindre lyst til å gjøre det! jeg har da ikke 30000 kr jeg. har jo alerede 50000kr i gjelp pga det ufatelige dritt året på en folkehøyskole som jeg ANGRER SINNSYKT på at jeg gikk,

Lenke til kommentar
takk dette fikk meg nesten på gråten :blush: pappa sier at jeg burte ta meg en transport jobb, altså kjøre bil/lastebil og levere saker og ting, da vil jeg også FÅ lappen av dem, og så trenger jeg heller ikke noe spes skole gang for å gjøre dette, men jeg føler så STOR press av pappa. han sier VÆR PINJA DAG: ta deg lappen! og jeg får mindre og mindre lyst til å gjøre det! jeg har da ikke 30000 kr jeg. har jo alerede 50000kr i gjelp pga det ufatelige dritt året på en folkehøyskole som jeg ANGRER SINNSYKT på at jeg gikk,

7963136[/snapback]

Uten lappen får du jo heller ingen transportjobb. Jeg vil tro det kanskje er bedre å ta en "kokkejobb" alla McDonalds, noe lagerarbeid, kassa-i-butikken, e.l. Få vekk gjelda, komme seg litt på beina, og så evt ta lappen.

Lenke til kommentar

Angående dine ryggproblemer, er det flere grunner som kan forårsake dette. Feil stilling når du arbeider, især stillinger hvor man lett kan komme til å bøye ryggen (under løft), og ikke beina. Ellers kan det være grunner som at arbeidet er for tungt (Mangel på riktig utstyr), for ensformig eller varer for lenge. Når man arbeider tungt, som man som regel gjør i skogen, er riktig arbeidteknikker og stillinger 110% viktig. HMS gjelder like mye i skogen som i et digert kontorbygg, for meninga bak HMS (Helse-, Miljø, Sikkerhet) er nettopp det at man skal ha gode arbeidsvilkår, nøvendig utstyr som kreves til arbeidet og sikkerhetsutsyr.

Om Finnskogfolka har rett til å gi dere nødvendig opplæring, vet jeg ikke, men det er vel som i landbruket, en avløser SKAL ha opplæring i hvordan verktøy og maskiner fungerer, og hvordan man bruker disse på riktig måte, slik at man forhindrer arbeidsskader/ulykker. Viktig er det at når du skal løfte ting, eller arbeide i en halvveis bøyd stilling, at man går ned på kne/løfter med knærne og beina, så unngår du en vondt rygg.

Så må jeg spørre, fikk/kjøpte dere verneutstyr for bruk av motorsag, eller jobbet dere uten? Når dere brukte ryddesag, hadde dere da ryggseler? Å bære på en ryddesag en hel dag uten bruk av sele er som å ro uten åregafler.

På Arbeidstilsynet.no kan du lese en hel del om HMS, om fakta, ergonomi osv.

Angående arbeisdstiden er jo den grei nok, om dere får lov til å ta spisepauser og pauser til å drikke, få litt pusterom etc. Lønna derimot, som dere får, er jo helt horribel. Jeg trodde Aetat sin oppgave var å finne arbeid til folk og fe, hvor man får sånn nogenlunde skikkelig betalt, for lønna henger jo ikke på greip. Med mindre dere alle er idealsiter da, det er arbeidet og ikke lønna som teller (noe jeg tviler på etter å ha lest innleggene dine).

Når du arbeider er det viktig å finne ditt eget arbeidstempo hvor du holder ut hele dagen, hele uka, et år om du vil. Du skal ikke være totalt utslitt når du kommer hjem etter endt dag (forstå meg rett, gjør en skikkelig jobb, bli sliten, men ikke brenn deg ut).

Du bør nok finne bedre betalte jobber, og om du nå leser om ergonomi og arbeidstillinger, er det mulig du orker mer om du tar det i ditt tempo (sett at det er dette som er problemet, selvfølgelig. Sier ikke at du arbeider feil! ^^). Ellers vil nok det beste i lengden vært om du fikk deg en utdanning, fagbrev eller lignende slik at du får en skikkelig jobb med riktig lønn! Lykke til, hva enn du gjør videre.

Lenke til kommentar

7963136[/snapback]

Uten lappen får du jo heller ingen transportjobb. Jeg vil tro det kanskje er bedre å ta en "kokkejobb" alla McDonalds, noe lagerarbeid, kassa-i-butikken, e.l. Få vekk gjelda, komme seg litt på beina, og så evt ta lappen.

7963255[/snapback]

Gjelden kan jo slettes på flere måter. Om det kommer fra lånekassen så kan livssituasjonen alene bety at den slettes, eventuelt bruke gjeldssanering der en lever på minimumseksistens.

Men jeg ser ikke at sosial og trygd er nevnt her inne, har det vært prøvd?

Lenke til kommentar

Gjør det du vil, såre enkelt. Din far skal ikke bestemme hva du skal gjøre. Min far prøvde et slik stunt, nermest tvang meg på høyskolen. Men før jeg ble gjeldsslave slutta jeg og sa rett ut til far at nei, jeg bestemmer over mitt liv.

Gjør det du vil, det er det som er rett.

Lenke til kommentar

7963136[/snapback]

7963255[/snapback]

Gjelden kan jo slettes på flere måter. Om det kommer fra lånekassen så kan livssituasjonen alene bety at den slettes, eventuelt bruke gjeldssanering der en lever på minimumseksistens.

Men jeg ser ikke at sosial og trygd er nevnt her inne, har det vært prøvd?

7966311[/snapback]

har vert hos sosen ja... fikk NEI slenkt i trynet! sånn er det... fikk utsatt a gjelda mitt fra lånnekassen til mai...

er det sant at man kan få utdaning i fengsel? og all gjeld og andre utgifer blir sletta? lurer jagu på om jeg skal gjøre noe så jeg slepper dette her. jeg årker ikke mere.

i neste 10 år har jeg blitt mobba på skole og i 16 år har jeg hør på at mamma og pappa har krangla VÆR dag! jeg er sliten i hue. jeg lever i min egen verden. (der er det GODT der!)... 18 år og ødelagt rygg... det har godt over 2 uker og enda har jeg vondt... da betyr det at det er noe galt. mamma og pappa gifter seg, og skiler seg. nå er dem misunelige på værandre HELE tiden! har godt på KRISTEN folkehøy skole og blitt NEDA MINDRE kristen! og ja.. dette er SLITTSOMT! har ikke noen skikelige klær en gang... så hvordan kan jeg få meg noe dame... ingen som vil ha en lassarond som type... har en kristen venine som ber for meg vær dag.. har ikke julpet så langt! dette er ikke noe GØY! ikke har jeg noen skikelige venner heller.. jaja sånn er det...

Lenke til kommentar
Når sluttet du på skolen? Ungdomsskolen?

Søknadsfrist for videregående skole er 1 Mars.

7967644[/snapback]

undomskole og folkehøyskole.. ikke noe annet... jeg orker ikke bli mobba mere.... finnes det en bilig privat skole? privat lærer? detta er så vanskelig :cry:

Lenke til kommentar

7967644[/snapback]

undomskole og folkehøyskole.. ikke noe annet... jeg orker ikke bli mobba mere.... finnes det en bilig privat skole? privat lærer? detta er så vanskelig :cry:

7967656[/snapback]

Ta kontakt med en rådgiver på skole som du kunne tenkt å gå på. De vet nok best hva du bør gjøre for å fikse problemene dine. Unngå fengsel, det vil bare forverre situasjonen(mindre sjanse for å få arbeid).

Lenke til kommentar

7967644[/snapback]

7967656[/snapback]

Ta kontakt med en rådgiver på skole som du kunne tenkt å gå på. De vet nok best hva du bør gjøre for å fikse problemene dine. Unngå fengsel, det vil bare forverre situasjonen(mindre sjanse for å få arbeid).

7967715[/snapback]

joa du har sikkert rett--- men hva skal jeg gjøre=? er jo bedre å kome til et sted der jeg får matt 3-4 ganger om dagen enn å gå sulten til sengs slutten av mnd.... altså fra 10 - 18 i mnd... gleder meg til mandag.. da får mamma penger... og da blir det tur til sverige meg pappa... (håper jeg) finnes det et sted i norge som har VELDIG bra rykkte på seg...? en komune som skiller seg ut fra ALLE komuner? beklager MYE skrive feil... jeg klarer ikke tenke skikelig her!

Lenke til kommentar

Søk på videregående skole. Da kan du søke stipend.

Lånekassen - Stipend

4400kr(Lån+Stipend) i måneden er kanskje ikke mye men det vil kanskje hjelpe litt

Støttekalkulator

Et annet alternativ er militæret. Søskenebarnet mitt tok lappen i militæret å kjører nå tungtransport. Her hvor jeg bor så er lønningene på opptil 500 000kr i året(mangel på sjåfører).

Eller så søker du noe annet i militæret å får deg jobb der

Militæret gir folk mat :)

Heimevernet

Du må få deg utdanninga nå mens du fortsatt har rett til det!

Videregående skole har du rett til utdanning helt til du er 21år eller du har gått ferdig utdanning.

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Søk på videregående skole. Da kan du søke stipend.

Lånekassen - Stipend

4400kr(Lån+Stipend) i måneden er kanskje ikke mye men det vil kanskje hjelpe litt

Støttekalkulator

Et annet alternativ er militæret. Søskenebarnet mitt tok lappen i militæret å kjører nå tungtransport. Her hvor jeg bor så er lønningene på opptil 500 000kr i året(mangel på sjåfører).

Eller så søker du noe annet i militæret å får deg jobb der

Militæret gir folk mat :)

Heimevernet

7967862[/snapback]

skal jeg fortelle deg en ting...? når jeg var på sjesjon eller hvordan det skrives... på hamar... i agust eller noe... da jeg skulle inn til legen for å snakke med han... så viste jeg han dyseleksi papirene mine og der sto det at jeg hadde blitt MYE mobba osv... etter han hadde lest det sa han til meg at du trenger IKKE å gå i militæret... pga at mobbing er en STOR påkjenelse på krop og hjerne eller noe sånnt... så noe militær blir det ikke!

Lenke til kommentar
Videregående udanning kanskje? De må jo kunne ordne et opplegg som funker for deg.

Det må jo være mulig å slippe å gå til sengs sulten.

Sette opp en økonomiplan kan kanskje hjelpe.

Eller snylte mat oss venner kanskje?

Suppekjøkken?

7968011[/snapback]

Snylte mat hos venner som bor 100 mil una eller hos venner jeg ikke har?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...