Gå til innhold

Hypotetisk spørsmål om pris/salg av objektiv


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er i besittelse av et Canon Eos 400 D, med bla. en billig 70-200 mm telezoom fra Canon. Har lyst til å begynne å ta en del fuglebilder, men det krever jo som kjent litt mer enn 200 mm. Jeg har kikket endel rundt, og har veldig lyst til å slenge nesten 10000,- i bordet for denne:

 

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14210

 

Dilemmaet mitt ligger i at jeg på nåværende tidspunkt tror jeg kommer til å bruke dette objektivet i lang tid fremover, men jeg veit jo ikke om jeg går lei etter tre turer, i og med at jeg er ny innen foto. Strengt tatt kan jeg jo ikke prøve meg fram med det jeg har, da dette rett og slett ikke er holdbart til fuglefoto, og å betale f.eks 3-4000 ,- for en halvgrei xxx-400mm bare for å prøve er heller ikke så fristende. Det jeg da lurer på er om noen kan gi meg en antydning på hvor mange prosent objektiver i dennne klassen synker i pris etter noe bruk. Skjønner jo at det ikke finnes fasit på dette, men jeg er helt grønn, og veit ikke om man kan få 4-6 eller kanskje 8000,- for et pent brukt ob jektiv av den typen jeg linket til ovenfor.

 

Ville hjulpet meg mye om noen har noe å komme med her, da det dreier seg om en god del penger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det varierer.

Generellt kan man si 70-80% av nypris for et objektiv i ny-stand med kvittering og gjenværende garanti. Om det er veldig attraktivt objektiv, som nytt, snakker vi fort over 80% av nyprisen. Mindre attraktive objektiv må du gjerne ned i halv pris.

50-500 er veldig ..ikke allemannseie..så det er vanskelig å si. Om du treffer den rette får du fort 8000,- igjen. I alle fall om det bare er brukt noen få ganger og med full garanti. Skal du være safe ville jeg sagt 6990,- (dvs 70% av nypris, det tror jeg ganske sikkert du får) :)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Du får følge litt med på bruktpriser på div nettsteder. (foto.no, finn.no) Dette er ikke mitt felt, men jeg tror de som driver med fuglefotografering er litt opptatt av lyssterk optikk.

 

Jeg ville kansje henvent meg til de som driver med slik fotografering og fått innspill på hvorvidt dette objektivet er egnet til fuglefotografering. Det er nok et knallbra objektiv og har brennvidde som er egnet. Det er ikke spesielt lyssterkt og så veier det nesten TO KILO.

 

Det finnes sikkert noen på furumet her som har erfaring i denne retning...

 

Det er vanskelig å vite hva man skal ha når man er helt ny innen fotografering, men det kan være svært nyttig å tilbringe noen timer foran pcen og søke informasjon og dra nytte av andres erfaringer. Det høres ikke ut som du er helt sikker på hvor interessene ligger. Og hvis ikke interessen er 100% vil du gå temmelig fort lei når du skal gå rundt i skogen med det svære objektivet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Hei. Jeg er i besittelse av et Canon Eos 400 D, med bla. en billig 70-200 mm telezoom fra Canon. Har lyst til å begynne å ta en del fuglebilder, men det krever jo som kjent litt mer enn 200 mm. Jeg har kikket endel rundt, og har veldig lyst til å slenge nesten 10000,- i bordet for denne:

 

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=14210

 

Dilemmaet mitt ligger i at jeg på nåværende tidspunkt tror jeg kommer til å bruke dette objektivet i lang tid fremover, men jeg veit jo ikke om jeg går lei etter tre turer,  i og med at jeg er ny innen foto. Strengt tatt kan jeg jo ikke prøve meg fram med det jeg har, da dette rett og slett ikke er holdbart til fuglefoto, og å betale f.eks 3-4000 ,- for en halvgrei xxx-400mm bare for å prøve er heller ikke så fristende.  Det jeg da lurer på er om noen kan gi meg en antydning på hvor mange prosent objektiver i dennne klassen synker i pris etter noe bruk. Skjønner jo at det ikke finnes fasit på dette, men jeg er helt grønn, og veit ikke om man kan få 4-6 eller kanskje 8000,- for et pent brukt ob jektiv av den typen jeg linket til ovenfor.

 

Ville hjulpet meg mye om noen har noe å komme med her, da det dreier seg om en god del penger :)

7924071[/snapback]

 

For 2000 kr mindre får du dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=37046

Du mister brennviddene fra 50-200 mm men der er du jo dekket fra før. Vekten er lavere enn Bigmaen.

Lenke til kommentar

Hvis du først skal kjøpe det, spar et par tusen ved å importere det selv:

 

http://cgi.ebay.com/Sigma-APO-50-500-4-6-3...VQQcmdZViewItem

 

Regn hvertfall ikke med å få igjen mer enn hva det vil koste å kjøpe nytt i utlandet...

 

Til et slikt objektiv så må du også huske et godt stativ med egnet hode.

 

Vurder også en brukt 300 f2.8 med 1.4x TC. "Bigmaen" er ikke særlig lyssterk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...