Dr_Gonzo Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Lurer på å få meg en kondensator, men lurer på om noen har peil på om d går å bruke en kondensator på fler(3) forsterkere? Også har jeg hørt at du ikke kan brokoble forsterkeren hvis du henger på to og tre-veis høytalere? Stemmer detta, eller kan jeg koble og kose meg som jeg vil..? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Lurer på å få meg en kondensator, men lurer på om noen har peil på om d går å bruke en kondensator på fler(3) forsterkere? Også har jeg hørt at du ikke kan brokoble forsterkeren hvis du henger på to og tre-veis høytalere? Stemmer detta, eller kan jeg koble og kose meg som jeg vil..? 7923964[/snapback] Bytt til større batteri i stedet for å kjøpe kondensator. Selvfølgelig kan du brokoble forsterkeren på 2 og 3-veis høyttalere. Har du en 4-kanals forsterker kan du brokoble den til en 2-kanaler, og bruke fulltone høytalere så mye du orker. Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Sikker på at det hjelper med et større batteri? Du mener kanskje et ekstra batteri bak? Etter som det jeg ser andre skriver så er det dynamoen som gir strøm når bilen er i gang ikke batteriet? Ikke lett å få med seg alt. Men oppgradering av strømkabler og kabler som går fra dynamo til batteri og batteri til chassi vil hjelpe i de fleste tilfeller. Endret 13. februar 2007 av Ravenlord Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Sikker på at det hjelper med et større batteri? Du mener kanskje et ekstra batteri bak? Etter som det jeg ser andre skriver så er det dynamoen som gir strøm når bilen er i gang ikke batteriet? Ikke lett å få med seg alt. Men oppgradering av strømkabler og kabler som går fra dynamo til batteri og batteri til chassi vil hjelpe i de fleste tilfeller. 7932889[/snapback] Det er ikke dynamoen som mater det elektriske utstyret i bilen direkte. Det er batteriet. Dynamoen lader batteriet. Det hjelper ikke med verdens største dynamo om du har et lite batteri som faller i spenning ved høyt forbruk, da særlig med store forsterkere til bass som trekker mye strøm i korte øyeblikk. Et batteri kan pøse ut mye mer strøm i korte øyeblikk enn det en dynamo greier å lade. Selvfølgelig må man bytte dynamo hvis man dobler eller øker kapasiteten på batteriet mye, men det finnes batterier som mer egnet til slik bruk enn de vanlige batteriene som blir levert med bilen, med samme kapasitet. Optima f.eks. En kondensator er nok enda raskere enn et batteri til å levere mye strøm. Men hva når kondensatoren er tom. Da må batteriet både lade opp kondensatoren og forsyne anlegget med strøm, sammen med utstyr ellers på bilen selvfølgelig. En tom kondensator er i et kort øyeblikk en ren kortslutning for batteriet i det den skal lades opp. Tømmes kondensatoren hyppig ved høyt forbruk til en bassforsterker f.eks, vil den bare bli en belastning istedet for hjelp. Veldimensjonerte kabler er også vel så viktig. Legger man en 50mm2 kabel med en gang har man rikelig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Under normal drift er det generatoren som leverer strøm, men batteriet virker som en buffer som lagrer energi. Store forsterkere trekker gjerne mer strøm enn generatoren klarer å levere i peaks, akkurat når bassen slår inn. Generatoren klarer ikke å levere nok strøm til å ta unna for disse, og dermed må batteriet levere disse. Mellom dem blir batteriet ladet av generatoren og kan dermed gjøre seg klar til neste peak. Et batteri og en kondesator gjør egentlig samme greia, bare på forskjellige måter. Et batteri kan derfor erstatte en kondensator, og motsatt. I all elektronikk står det små kondesatorer som lagrer energi for å ta unna for peaks i forbrukseffekt og spenningsfall. Fordelen med en kondensator er at de kan kjapt lades opp og ut (i teorien kan en uendelig strøm gå inn eller ut av en kodensator), og egner seg derfor ofte bedre enn et batteri til å lagre energi for kjappe svingninger i inn eller uteffekt. En kondensator trenger ikke masse ekstra elektronikk for å styre lading, og kan derfor plasseres hvorsomhelst på hvilken som helst innspenning (Ikke vekselspenning nødvendigvis). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå