Gå til innhold

Kjøre to OS samtidig - Hvordan? [LØST]

Anbefalte innlegg

Kjører i dag med XP, men fikk lyst til å innstallere Xubuntu på samme maskinen. Så jeg opprettet derfor en ny partisjon på disken. Under innstallasjonen av Xubuntu fikk jeg beskjed om at jeg mangla root-system på partisjonen så jeg kunne ikke fortsette innstallasjonen.. Dette skjønte jeg dermed lite av og prøvde så å kjøre maskinen med XP.. Da funket plutselig ikke XP lenger heller.. Under boot-session fikk jeg beskjed om at operativsystemet kunne ikke starte.. :(

Dere kan lese mer om mine problemer i denne tråden. Så nå sitter jeg her med en maskin som ikke fungerer.. :ermm:

Noen som kan hjelpe meg og si hva som må gjøres?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må gjøre er å defragmentere en harddisk du vil ta kapasitet fra for å gi Xubuntu. så starter du å installere Xubuntu, og under installasjonen, resizer du partisjonen du vil ta kapasitet fra og partisjonerer etter boken, eller gjør Xubuntu slik at du kan enkelt velge om du vil starte Xubuntu eller Windows XP ved hver oppstart.

Lenke til kommentar
Det første du må gjøre er å defragmentere en harddisk du vil ta kapasitet fra for å gi Xubuntu. så starter du å installere Xubuntu, og under installasjonen, resizer du partisjonen du vil ta kapasitet fra og partisjonerer etter boken...

7923642[/snapback]

Dette gjorde jeg..

... eller gjør Xubuntu slik at du kan enkelt velge om du vil starte Xubuntu eller Windows XP ved hver oppstart.

7923642[/snapback]

Men så kom jeg jo aldri så langt da siden jeg fikk beskjed om at det manglet root-system så innstallasjonen kunne ikke fortsette.. :(

Men nå skal jeg endre flags for å prøve å reparere så jeg får starte opp XP igjen ihvertfall, før jeg fortsetter med noe mer linux..

Lenke til kommentar
Det første du må gjøre er å defragmentere en harddisk du vil ta kapasitet fra for å gi Xubuntu. så starter du å installere Xubuntu, og under installasjonen, resizer du partisjonen du vil ta kapasitet fra og partisjonerer etter boken...

7923642[/snapback]

Dette gjorde jeg..

... eller gjør Xubuntu slik at du kan enkelt velge om du vil starte Xubuntu eller Windows XP ved hver oppstart.

7923642[/snapback]

Men så kom jeg jo aldri så langt da siden jeg fikk beskjed om at det manglet root-system så innstallasjonen kunne ikke fortsette.. :(

Men nå skal jeg endre flags for å prøve å reparere så jeg får starte opp XP igjen ihvertfall, før jeg fortsetter med noe mer linux..

7923747[/snapback]

mente "ellers" ikke "eller", ok, sikker på at du defragmenterte før du startet?

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar

Trur jeg har fått det til nå, etter iherdig lesing på Linuxguiden.no. Fikk ihvertfall satt XP-partisjonens flag til boot, og formatert og fiksa på swap og ext3 partisjonene slik at innstallasjonen kunne fortsette.. Så da regner jeg med at bootloadern blir fiksa slik at jeg kan velge ved oppstart om jeg vil kjøre XP eller Xubuntu.. I stad stod XP-partisjonen som hidden, kan vel kanskje ha vært derfor.. :hmm:

Men men.. Nå er jeg spent på hva som skjer med bootinga etter at Xubuntu er ferdig innstallert.. :)

Lenke til kommentar
Jepp, underveis i installasjonen av Xubuntu vil du får spørsmål om du vil installere en bootloader som heter GRUB. Den skal detektere Windows-partisjonen din og legge den til i menyen ved oppstart.

Du får fortelle oss hvordan det gikk.  :-)

7924315[/snapback]

Joda, ting gikk fint det :) Etter at jeg byttet flags på XP-partisjonen fra hidden til boot, og reformaterte de to nye partisjonene. Så nå funker alt som det skal :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...