Gå til innhold

70-200/4.0: bildeeksempler

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en brukt Canon 70-200/4, som jo må sies å være billig, til å ha "L"-klasse. De går brukt for rundt 4000-4500.

Jeg er så utrolig fornøyd med den, at jeg bare måtte legge ut noen eksempler.

Jeg trodde at 4.0 som største åpning ikke ville gi den begrensede dybdeskarpheten jeg ønsker, men der tok jeg feil.

Bildene jeg linker til er tatt med blender 4 eller 5, stort sett på 180-200mm.

Så om man ønsker seg et lett, skarpt og rimelig objektiv, er 70-200/4 et opplagt valg.

Noen av bildene ser jo ut som om de er tatt med et dyrt fastobjektiv;)

Mvh,

Tore Stabell Kulø

bilde 1

bilde 2

bilde 3

bilde 4

bilde 5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det her må jeg virkelig si er imponerende. Du har absolutt tatt noen veldig skarpe bilder her.

Hadde selv det 70-200 f/4 før, men det ble ødelagt så jeg da kjøpe jeg like gjerne 2.8 når jeg skulle ha nytt. For å være ærlig merker jeg ikke noe spesielt på skarpheten, men det er deilig å ha 2.8 når det begynner å bli litt mørkt ;)

Lenke til kommentar

Visst er det et flott objektiv! Hadde det selv en stund etter å ha gått fra 70-200/2.8. Men for min del ble f/4 for begrensende med tanke på frihånd (min 1/200s), så jeg gikk tilbake til 2.8 (med stabilisator). Likte imidlertid vekta meget godt. En drøm å ha i sekken på tur. Nå har jo det kommet en IS variant også. Skal være det skarpeste zoomobjektivet, uansett brennvidde, Canon noensinne har produsert!

Er også en 'minimal DOF' mann, så at et objektiv yter meget godt på full blender er viktig :)

Likte spesiellt godt nr 5.

Gratulerer!

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

"å jeg da kjøpe jeg like gjerne 2.8 når jeg skulle ha nytt."

Men jeg tipper du er sterk i armene;)

Den 2.8-versjonen er ikke akkurat lett å bære rundt.

Som du vet, er jo 4.0-versjonen nesten skuffende lett, jeg tenkte

"skal dette liksom være "L"-kvalitet".

Jeg føler faktisk at 70-200/4 er skarpere på 4.0 enn mitt 28-70/2.8L...

Så det må jeg nok teste...

Jeg er i alle fall sikker på at jeg skal svare "70-200/4" når noen heretter spør meg om hvilket zoom-objektiv han skal kjøpe, prisramme opp til 4500.

Mvh,

Tore Stabell Kulø

Lenke til kommentar

Dette er jo rett og slett et bevis på at man bør legge pengene i 70-200 f/4 istedenfor 70-300 etc. som alle andre her på forumet spør etter når de skal ha en "billigzoom".

Tja, sterk og sterk. Er bare 15år, men har absolutt ikke noe problemer med å holde det forholdsvis stødig, selvom jeg har kjøpt meg en monopod til den :thumbup:

Så lenge det er greit med lys får jeg gode bilder håndholdt.

Lenke til kommentar

Er 2.8 verisjonen av dette objektivet så tungt da? Trodde det var IS verisjonen som var tung jeg.

Edith: Etter en kjapp look in the priceguide ser jeg at det er omtrent dobbelt så tungt ja, 1300gram, mens IS verisjonen er 1500gram. Tyngde på objektiv gjør ingenting, for da kan man like godt holde kamera oppe ved å holde i objektivet, som faktisk kan være bedre enn å holde i kamera sier da jeg.

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Når du sier det:

Grunnen til at jeg skrev i starten at jeg synes 70-200/4 er et drømmeobjektiv, blant annet fordi den er så lett, er at jeg har en 28-70/2.8L på 880 gram.

Den virker utrolig mye tyngre, kanskje fordi den er så kort.

Det blir dermed unaturlig å støtte den under. Å holde kameraet i en hånd med det objektivet på, er en prøvelse. Med 350D var det nesten umulig, med 30D litt bedre.

70-200/4L virker mye lettere, i alle fall.

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt meg en brukt Canon 70-200/4, som jo må sies å være billig, til å ha "L"-klasse. De går brukt for rundt 4000-4500.

Jeg er så utrolig fornøyd med den, at jeg bare måtte legge ut noen eksempler.

Jeg trodde at 4.0 som største åpning ikke ville gi den begrensede dybdeskarpheten jeg ønsker, men der tok jeg feil.

Bildene jeg linker til er tatt med blender 4 eller 5, stort sett på 180-200mm.

Så om man ønsker seg et lett, skarpt  og rimelig objektiv, er 70-200/4 et opplagt valg.

Noen av bildene ser jo ut som om de er tatt med et dyrt fastobjektiv;)

Mvh,

Tore Stabell Kulø

bilde 1

bilde 2

bilde 3

bilde 4

bilde 5

7923429[/snapback]

Virkelig knallbilder!! :thumbup: *misunnelig*

Lenke til kommentar

Knallbilder. Er bildene beskjært? Ser at objektivet er mye skarpere enn mitt nyinnkjøpte 70-300 1:4-5.6 IS USM. Angrer på at jeg ikke kjøpte 70-200 4.0

Det er faktisk ikke så stor forskjell på 200mm og 300mm

Og dersom 200mm er for lite, så kan en 1.4x converter benyttes.

70-200 4.0 MED 1.4x converter blir nesten 300 mm Denne kombinasjonen er skarpere enn 70-300 1:4-5.6 IS USM.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...