Gå til innhold

Windows Server 2003 nettverk

Anbefalte innlegg

Hei

En sett situasjon:

Jeg skal ha et nettverk i en bedrift med avdelinger i oslo, trondheim og bergen.

Jeg har en server - domenekontrolleren - i oslo. AD er installert, og alle brukerne og maskinene er lagt inn her. "Hovedserveren" som står i oslo har installert DHCP server (og selvsagt DNS), men kan denne dele ut IP'er til de avdelingene i Bergen og Trondheim? Må vell sette opp en server på hver avdeling, men hva må være installert på denne? Og hvor mye kan jeg faktisk kjøre fra domenekontrolleren i oslo? :hmm:

Kan filserveren også være i oslo, for enklere rutiner ved backup og enklere IT-drift? Må vell gå gjennom oppringte VPN forbindelser mellom avdelingene?

Eller skal member-serverne bare settes opp som en rutere?

VELDIG takknemmelig for alle svar! :)

Endret av gbirkeland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Det er nesten nødt å være VPN-forbindelser mellom avdelingene ja. Du er nødt til å ha en DHCP server i hver avdeling, de må jo få tilgang til nett der også? :) Er ikke helt sikker på hvordan det funker med AD over VPN, men det er det sikkert noen andre som vet noe om.

Lenke til kommentar

Vi har 1 dhcp server (MS Server 2003) som deler ut IP til 6 lokasjoner og rundt 40 forskjellige subnet.

Vi har VPN mellom alle lokasjoner ved hjelp av Cisco og fiber. Mener på det er en instilling som heter "dhcp forwarding" i Cisco boksene.

Alle servere står på samme plass. Pålogging, trådløst, lagring, printserver, NAS osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...