Gå til innhold

For høy temperatur på gpu og hk?

andyche

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp fått en ny pc som er skrudd sammen av netshop.no:

Intel E6600@ 2,4ghz

Asus p5b

POV geforce 8800gts

OCZ DDR2 2048MB Value Pro Series

PC-5400 2x1024MB 667MHz. (5-5-5-10)

Hiper Type-R 580W

Har sjekka i både everest og Pc probe II, og der ligger jeg på ca 67 grader @ GPU, og 50 grader på hovedkortet. Cpu'n ligger stabilt på ca 45 grader. ( Dette er idle)

Er dette normalt? en kompis av meg mente dette var veldig høyt ( han har amd oppsett).

Endret av tspeed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer helt an på luft i kabinett. Men jeg har en E6600 som ligger på 32 grader idle, 8800 GTX som ligger på 67 grader idle og hovedkortet rundt 38 grader. Dette er med standardkjøler.

For deg er det ennå lenge til den går over den kritiske grensen. Og synes ikke det er noe høy temperatur.

Lenke til kommentar

PCprobe skriker om temp på 46grader på hovedkortet.

Vet ikke om det er tilfeldig at alarmen for Hoverkortet ligger på 45 grader, eller om det ikke bør være noe særlig høyere.

CPUen min ligger noen grader høyere...

Jeg må nok fram med hagla, og lage litt flere luftehull i kabinettet ;)

(synes selv at temp er for høy)

Lenke til kommentar
PCprobe skriker om temp på 46grader på hovedkortet.

Vet ikke om det er tilfeldig at alarmen for Hoverkortet ligger på 45 grader, eller om det ikke bør være noe særlig høyere.

CPUen min ligger noen grader høyere...

Jeg må nok fram med hagla, og lage litt flere luftehull i kabinettet ;)

(synes selv at temp er for høy)

7925116[/snapback]

Det eneste jeg reagerte på var temp på hovedkort. At det ligger så høyt kan tyde på dårlig gjennomstrømning. Ikke dermed sagt at det er for høyt bare at det blir lite overklokkingspotensiale og det kan skape problemer på varme dager.

Du kunne jo starte med å sjekke Q-fan innstillingene i bios. Q-FAn for chassi vifter har så vidt jeg kan se et alt for høyt settpunkt på mitt P5B Dlx. Dvs viftene speeder ikke opp før CPU belastes uansett hvor høy temp på hovedkort er. Ganske ubrukelig spør du meg. Av den grunn er Q-fan skrudd av for Chassi-vifter i front hos meg. Det sørger for nok luft til å kjøle hovedkort og kjølig nok luft til CPU. Q-Fan for CPU fungerer nå fint med den luftgjennomstrømningen jeg har og holder CPU på et så vidt akseptabelt nivå under full last sammtidig som vifta er uhørbar på idle og lett bruk.

Lenke til kommentar

i fare for å få tråstarter på nakken....

(håper dog han har fått svar)

Kjærringa og jeg har Aerocube kabinetter...

Og disse er "potte tette"!! :thumbdown:

Jeg har tenkt til å ta hull under hovedkortene. -er bare usikker på om hvilken vifte jeg skal ha... om jeg skal ha 140mm eller om vi skal ta den helt ut med en 250mm. ;D

140mm'eren bygger bare 20mm og er 10mm lettere å plassere enn 250mm'eren.

Ellers er maskinene vannkjølte, og CPU temp ligger 3-4 grader over MB.'

Synes ikke det er galt mtp. raddisen får jo den varme lufta fra kabinettet..

Noen som vet om det hjelper mye å sette en vannblokk på NB?

Lenke til kommentar

Synes ikke det er galt mtp. raddisen får jo den varme lufta fra kabinettet..

Noen som vet om det hjelper mye å sette en vannblokk på NB?

7925435[/snapback]

Det spørs jo hvor mye varme den utvikler :p

Nei men mer seriøst, min strategi nå (holder på med nytt kabinett) som før er å fjerne så mye varme ved hjelp av vann som mulig. Årsaken er at jeg ønsker en stille PC som også er overklokkbar.

Da er det naturlig å fjerne varme fra de viktigste komponentene enten det er behov for mer kjøling der eller ikke. Derfor skal jeg denne gangen også ha med to mosfet kjølere. Regner da med at jeg kan kutte ut viftene i front og la en 80mm i bakkant stå for det meste luftgjennomstrømning på hovedkortsiden (har Yeong Yang kabinett som har to avskillte områder)

Gevinsten vil i ditt tilfelle være nesten dobbel, du reduserer temp på hvodkort og du får kaldere luft til radiatoren. Tror det er verd et par hundrelapper.

På den annen side, hvorfor tar du ikke kald luft inn via radiator og videre inn i kabinett?

Lenke til kommentar
På den annen side, hvorfor tar du ikke kald luft inn via radiator og videre inn i kabinett?

7925707[/snapback]

Det har med utforminga av kabinettet.

Dersom du ser HER ser du eneste "hull" i kabinettet for luft inn og ut...

Har muligheter for å trekke luft inn gjennom radiator her.. men passer liksom best med å blåse ut.

Så det blir nok hull i bunnen med en 140mm vifte eller 250mm.

Noen som har hørt om vifter som bygger veldig lite?

Mindre enn 20mm? så jeg slipper å shimse opp beina på pc'ene?

Endret av DeathByDigital
Lenke til kommentar
Har du forsøkt å oppgradere BIOS? På min P5B sank temperaturen en del grader med ny versjon av BIOS.

7955316[/snapback]

var den til meg?

Nei, forløpig holder jeg meg til 0804. f.o.m. ver 09xx kan man ikke gå tilbake til eldre versjoner og inntil meldinger om store problemer etter oppgraderinger forstummer på ASUS bruker forum holder jeg meg til den. Men jeg så de hadde gjort endringer både på temp-bergninger og Q-fan parametere i 09xx

Q-fan parametere burde jo være tilgjengelige for brukere i Bios slik at man slev bestemmer temp/hastighets-kurve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...