Patience Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Vil med dette advare folk mot å kjøpe Windows Media Center fra Microsoft. Jeg har hatt et flertalls operativsystemer fra Microsoft. Herunder 2000, XP Home. XP Pro, og nå Windows Media Center. Dette mediasenter-programmetr har gitt meg bemerkelsesverdige problemer hele veien i motsetning til vanlig XP som egentlig skulle være samme programvaren. 1) Under installasjon blir det opplyst om feil CD'er som skal settes inn. Det spørres etter "CD 2" men i virkeligheten er det "CD 1" som skal settes inn. 2) Hver eneste oppstart (nærmest) byr på en ny overraskelse. Det er drivere som ikke fungerer fra tid til annen. Og det gjelder flere hardwarer. 3) Ting som fungerte for en halvtime siden, kan plutselig finne ut at nå gidder jeg ikke mer.. 4) Mediasenteret kan ikke nyttegjøre seg av normale codeker som vanlig windows kan. Det må ha sine egne helt særegne codeker for å fungere. Og selv om du prøver hele verdens codeker, så er det bestandig en eller flere videoer som ikke lar seg spille av.. 5) På flere helt friske nye installasjoner har mediacenteret en tendens til å gjøre at fjernkontrollen ikke fungerer. 6) Feilmeldinger (lyd) uten dialogboks kan plutselig dukke opp.. Men feilmeldingen som skulle være visuell (lesbar) finner du ikke noen steder. Du bare merker at ting ikke fungerer.. 7) Kontrollpanelet har bugs. Det er problemer med å legge til og fjerne brukere. Ofte må man gjøre ting to ganger for at det skal ta effekt. 8) Merkelige feilmeldinger og ukompatibiliteter hvor programmer ikke vil kjøre, mens det på vanlig XP Pro fungerer helt smooth.. Windows Media Center har fått mye pepper for å ha svært dårlig hardwarestøtte. Det kan ikke annet gjøres enn å si at det er sant som det er sagt. Jeg har måtte gå til innkjøp av hele 3 grafikkort uten at problemet med å kunne starte opp mediasenteret uten feilmelding derfra har latt seg løse.. Nå skulle jeg så hjertens gjerne ha visst hva er det MS har gjort med systemet? Jeg trodde det var noe så enkelt som vanlig xp. Men hvordan har det seg da at forskjellene er så enorme? Skulle ønske det fantes noen returrett på dette tullet av et operativsystem. Men om man skulle finne på å kontakte MS for en eventuell refusjon - så må man regne med et flertalls timer med kundesupport til nesten 500 kr/timen (det står det på nettet) og det glatte lag.. Ikke kjøp dette operstivsystemet. Det er rett og slett helt korrupt. Vent heller til du får råd til Windows Vista.. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Mitt har kjørt rellativt problemfritt siden sommeren 2005 og det er sentrum av hele min media system i stuen...og jeg er så utrolig glad i det! Det var min motballanse så kan folk se at det finnes folk i alle ender av spektre. DOG anbefaler jeg folk å kjøpe det ferdig installert slik at man slipper å sette det opp som han over, og bare bruker det. AKIRA Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Ikke kjøp dette operstivsystemet. Det er rett og slett helt korrupt. Vent heller til du får råd til Windows Vista.. 7922902[/snapback] Hvis du liker MCE kommer du til å ELSKE vista Lenke til kommentar
Patience Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Mitt har kjørt rellativt problemfritt siden sommeren 2005 og det er sentrum av hele min media system i stuen...og jeg er så utrolig glad i det! Det var min motballanse så kan folk se at det finnes folk i alle ender av spektre. DOG anbefaler jeg folk å kjøpe det ferdig installert slik at man slipper å sette det opp som han over, og bare bruker det. AKIRA 7922936[/snapback] Helt klart et godt poeng. Synes igrunn synd på dem som må slite med å lære seg dette systemet.. Det er så mange unødvendige bugs i det.. ;-/ Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Heh. Jeg trodde også MCE var vanlig XP med noen fancy tilleggsprogrammer og litt flere kjørende prosesser, og la inn det på min htpc. Var ikke helt fornøyd med TV-delen, så jeg jeg tenkte "Siden det er bare vanlig XP installerer jeg jo bare MediaPortal oppå her igjen" Det funker relativt dårlig. Problemer med verdens vanligste TV-kort (riktignok ikke MCE-versjonen av det) og uvilkårlige loockups ved codec-eksperimentering i MediaPortal. Skylder meg selv. Det burde jo ringe en bjelle når man må laste ned forskjellige drivere til MCE og vanilla XP. Løste mitt problem med å "låne" vanilla-XP fra min vanlige maskin... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Jeg hadde heldigvis lest litt på ulike forum før jeg satte i gang min installasjon av MCE i fjor, og den gikk smertefritt. Når det gjelder codeks, har jeg brukt Nvidia Pure Video, og ellers ikke mye annet. Har både MCE på stue pc'en og på den nye bærbare, og opplever ikke MCE på noen negativ måte. Jeg har byttet hardware på stue pc'en tre ganger, de to siste gangene har jeg byttet to ulike barebone pc'er (så hovedkort, lyd osv) ble endret alle gangene, sammen med driver cd'en til de ulike barebone pc'ene så funka dette fint som f. En gang sa den at det var så mange forandriger at jeg måtte aktivere på nytt, og også dette funka uten problemer. Men det problemet du nevner om fjernkontrollen, fikk jeg på den ene barebone pc'e (Asus Vintage) og der fikk jeg også noen andre rare feil. Byttet til et annet hovedkort, og har hverken før eller senere opplevd disse problemene. Så det kan være driver relatert til hovedkortet. (mistenkte noe med USB portene hos meg). Men å si at MCE bare er dårlig, blir litt feil fra mitt ståsted. Stue pc'en står på 24/7/365 og har aldri opplevd at den er ustabil. Jeg bruker denne ganske mye for å si det mildt. Nå skal det sies at jeg KUN bruker den som Media Center, og ikke bruker den hverken til internett surfing, spill eller andre ting. Så jeg installerer aldri noe nytt på den. Den bærbare har jeg bare hatt en måned, men kan ikke si at jeg har opplevd noe som helst av feil, og her både spiller jeg og har en god del programmer installert. Den har jo de samme begrensningene som XP Home, som går bl.a på at du må skrive inn passord/brukernavn på netttilkoblinger hver gang osv... ellers ikke mange ting som skiller den fra XP pro. Kan anbefale MCE til alle som har planer om å bygge seg en multimedia pc til TV/Video/Musikk Endret 11. februar 2007 av myhken2 Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Jeg kom over dette programmet: http://www.team-mediaportal.com/ Jeg har ikke prøvd det selv ennå pga at jeg foreløpig ikke har TV-kort i PCen, men ser frem til dette når de nye digitale signalene er oppe og går. Det er et openSource program, det er visst bedre enn MCE mtp codes og andre ting. Men det er fremdeles på utviklingsstadiet så ikke 100% perfekt. Endret 11. februar 2007 av Soft_and_tender Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 (endret) 1) Under installasjon blir det opplyst om feil CD'er som skal settes inn. Det spørres etter "CD 2" men i virkeligheten er det "CD 1" som skal settes inn.Det syns jeg også var rart, men når det ikke var noe annet alternativ, så skjønte jeg raskt at det måtte være CD1.Ellers anbefaler jeg programmet nLite. Med det kan du samle de to CD'ene på en DVD og legge inn mange forhåndsinnstilte valg. 2) Hver eneste oppstart (nærmest) byr på en ny overraskelse. Det er drivere som ikke fungerer fra tid til annen. Og det gjelder flere hardwarer.Har jeg ikke vært borti.3) Ting som fungerte for en halvtime siden, kan plutselig finne ut at nå gidder jeg ikke mer..Har jeg heller ikke vært borti.4) Mediasenteret kan ikke nyttegjøre seg av normale codeker som vanlig windows kan. Det må ha sine egne helt særegne codeker for å fungere. Og selv om du prøver hele verdens codeker, så er det bestandig en eller flere videoer som ikke lar seg spille av..Jeg har ikke brukt mediasenteret til avspilling av nedlastede filmer, men jeg har såvidt prøvd det ut, og det virket da. Jeg bruker det gamle programmet myHTPC som frontend, og det starter filmene i VLC media player.Ellers er ikke å prøve "hele verdens codeker" noe jeg ville anbefale. Jo færre, jo bedre, syns jeg. Nvidia PureVideo, XviD, DivX, Quicktime alternative og Real alternative har holdt for meg. Og VLC klarer det meste uten codeker. 5) På flere helt friske nye installasjoner har mediacenteret en tendens til å gjøre at fjernkontrollen ikke fungerer.Har jeg ikke hatt noen problemer med.6) Feilmeldinger (lyd) uten dialogboks kan plutselig dukke opp.. Men feilmeldingen som skulle være visuell (lesbar) finner du ikke noen steder. Du bare merker at ting ikke fungerer..Har aldri skjedd her.7) Kontrollpanelet har bugs. Det er problemer med å legge til og fjerne brukere. Ofte må man gjøre ting to ganger for at det skal ta effekt.Jeg har heller ikke hatt problemer med å legge til/fjerne brukere.8) Merkelige feilmeldinger og ukompatibiliteter hvor programmer ikke vil kjøre, mens det på vanlig XP Pro fungerer helt smooth..Ingen slike problemer for meg.Windows Media Center har fått mye pepper for å ha svært dårlig hardwarestøtte. Det kan ikke annet gjøres enn å si at det er sant som det er sagt. Jeg har måtte gå til innkjøp av hele 3 grafikkort uten at problemet med å kunne starte opp mediasenteret uten feilmelding derfra har latt seg løse.. Nå skulle jeg så hjertens gjerne ha visst hva er det MS har gjort med systemet? Jeg trodde det var noe så enkelt som vanlig xp. Men hvordan har det seg da at forskjellene er så enorme? Skulle ønske det fantes noen returrett på dette tullet av et operativsystem. Men om man skulle finne på å kontakte MS for en eventuell refusjon - så må man regne med et flertalls timer med kundesupport til nesten 500 kr/timen (det står det på nettet) og det glatte lag.. Ikke kjøp dette operstivsystemet. Det er rett og slett helt korrupt. Vent heller til du får råd til Windows Vista.. 7922902[/snapback] Jeg kjører MCE på en stuepc som kjører døgnet rundt og blir brukt i mange timer hver dag til TV-titting og film/serier. Denne er også filserver for hele huset, og har tilkoblet en felles printer for hele huset. Jeg kjører også MCE på min vanlige stasjonære, som jeg i motsetning til stuepc'en stadig installerer nye programmer på, og bruker til alt mulig forskjellig. Og det virker ikke noe dårligere enn Windows XP gjorde. Ellers må jeg si at jeg nå prøver ut Windows Vista, og der er det mange gode forbedringer på mediesenteret. Endret 14. februar 2007 av trulshe Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Er fornøgd med XP MCE, men har merkelig nok opplevd at lydkortet datt ut i går, MCE har kræsja par ganger når jeg og kompis spilte the sims 2 :-P sitter å venter på vista home premium skal komme i posten. har bare opplevd blåskjerm i xp home, pga programfeil i winamp. Grei multimedia center i huset, har heller ikke opplevd noe feil i kodekser i filmer som trådstarteren har skrevet. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. februar 2007 Del Skrevet 15. februar 2007 Jeg kom over dette programmet: http://www.team-mediaportal.com/ Jeg har ikke prøvd det selv ennå pga at jeg foreløpig ikke har TV-kort i PCen, men ser frem til dette når de nye digitale signalene er oppe og går. Det er et openSource program, det er visst bedre enn MCE mtp codes og andre ting. Men det er fremdeles på utviklingsstadiet så ikke 100% perfekt. 7923680[/snapback] Mediaportal er råbra, og blir stadig bedre. Har kjørt det i over 2 år nå og er nesten 100% fornøyd. Nå skal det sies at jeg har skrevet et par plug-ins selv for at den skal kunne gjøre alt hva jeg vil ;-) Kjører i kombo med netremote og girder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå