Gå til innhold

Forstår ikke dette med hvitbalanse, trenger hjelp


Anbefalte innlegg

Har lest og lest, men klarer ikke å forstå dette med hvitbalanse. Driver selv med amatørfilm produksjon og kjøpte nettopp et nytt DVX100BE kamera. Jeg forstår at hvitbalansen er fargen på lyset som varierer fra hvilken tid på døgnet det er og hvilken type belysning det er. Det jeg ikke forstår er hvorfor dette spekteret går fra rødt til blått, hvor er alle andre farger? Og hvis man lager et grønnskjær i et rom ved hjelp av grønne belysningsfiltre, vil da øyet tilpasse seg grønnfargen akkurat som hvis vi hadde farget rommet blått? Hvordan vil kameraet reagere?

 

Jeg leste at øyet er ekstremt tilpasningsdyktig når det gjelder hvitbalanse og at et kamera ikke har helt samme evnen. Hva skyldes dette?

 

Siste jeg lurer på her; Hva skal man egentlig med CTB og CTO filtre? Å farge lyset blått eller oransje er vel egentlig ikke vits når man kan bare tilpasse hvitbalansen på kameraet så fargene blir ca. normale med både CTB filter og CTO filter? Og hvis man vil ha en blåskjær i bildet i en litt mørk og skummel scene, burde jeg da farge lyset blått og ikke endre hvitbalansen på kameraet, sette filtret foran kameraet eller fokusere på noe oransje med kameraet for så å instille hvitbalansen? Da vil jo også alt se blått ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er litt dreven i engelsk er vel ikke denne artikkelen for gresk: http://en.wikipedia.org/wiki/Color_temperature

 

CTB- og CTO-filterene kan vel brukes kreativt, men høres ikke nødvendige ut til annet enn analog fotografering hvor filmruller er laget for en bestemt fargetemperatur.

 

Om du skal ha din mørke og skumle scene blå kan du jo feks sette hvitbalansen riktig mot noe hvitt, og så sette på det blå filteret.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har prøvd å lese igjennom den, men det var vrient stoff. Hadde en ekspert her på forumet klart å forklart det enklere hadde det vært en del hakk bedre :D

 

Problemet mitt er forresten ikke å få det blått. Jeg bare lurer på hvilke varianter som gir best resultat. Belysningsfiltre er jo ment for å settes foran lyskilder, men det hadde jo vært en del enklere å satt dem foran kameraet istede, forutsatt at man er ute etter samme farge på alt.

Lenke til kommentar

Vel, her er et utdrag av en skoleoppgave hvor jeg blant annet skrev litt om/rundt hvitbalanse og fargetemperatur. Ikke ta det for 100% god fisk, men jeg sjekket opp ting så godt jeg kunne, så det skal ikke være så feil om det er feil.

 

Når hvitt ikke er hvitt.

En forutsetning for et bra fargefoto er riktig hvitbalanse. For å forstå hvitbalanse må man forstå at ikke alle lys avgir samme farge, og at den fargen lyset avgir er avhengig av temperaturen på lyskilden, og her kommer begrepet fargetemperatur fra. En lyskilde som har en relativt lav varme vil avgi et rød-aktig lys som går over i gult etter som temperaturen stiger, og så over i hvitt og videre inn i blått. Dette fører naturligvis til misforståelser siden vi forbinder rødt med varme og blått med kulde, blant annet på grunn av at når et bål brenner er det ganske rødt-oransje, og at snøen ofte ser blå-aktig ut.. En lav varme vil være for eksempel 2800K, og en høy varme vil være for eksempel sollys på rundt 5770K. Alt materiale som blir varmet opp til det gløder går jevnt gjennom det samme fargespekteret, det er bare snakk om når det begynner å gløde.

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Hektor 123:

Jeg er ingen ekspert, men skal forsøke meg på en forklaring av hvitbalanse.

 

Ulike lyskilder utstråler lys av forskjellig kvalitet, et av målene på lysets kvalitet er lysets fargetempratur som måles i enheten Kelvin (eks 2300 K, 5600 K, 6500 K etc). Dagslys, skygge og ulike typer av innelys har ulik Kelvin. Våre øyne er laget slik at de kan kompensere for ulike fargetmpraturer i ett bestemt miljø. Digitalkamera har ikke en slik mekanisme, det må ta utgangspunkt i ett bestemt referansepunkt som representerer hvitt og deretter beregne alle de andre fargetempraturene. Gjennom å gi digitalkameraet et referansepunkt for hvitt, blir alle de andre fargene i ett bestemt miljø representert ved deres riktige fargetempratur og fotografiet vil få en riktig hvitbalanse.

 

Du skriver at: "hvitbalansen er fargen på lyset som varierer avh av tidspunkt på døgnet og belysning". Dette er feil. Hvitbalansen er ikke en farge, hvitbalansen er en kompensasjonsteknikk i digitale kamera som vi bruker for å for å informere kameraet om at hvitt er hvitt.

Lenke til kommentar

Begynner å skjønne her nå ;) Leste at å justere hvitbalansen på kameraet vil skape et litt kornete bilde alt etter hvor stor justeringen er. F.eks. å justere hvitbalansen i et veldig blått rom (det var forklart ved at kameraet selv måtte kompensere blåfargen med oransje og at dette gikk utover kvaliten). Hvilken hvitbalanse burde jeg ta instille kameraet på for å oppnå best kvalitet?

 

Litt off topic dette, men når det gjelder belysning. Svak belysning gir kornete bilde, men vil justering av lysstyrke ved hjelp av ND filtret, lukkerhastighet, 25p/50i og blenderåpning skape korn? Eller er det så at hvis man er ute etter et mørkt bilde så må man filme det i lyset for så å justere lysstyrken i post?

Lenke til kommentar

Å endre hvitbalansen i kamera skal vel ikke gi mer støy ibildet, det har iallefall ikke jeg merket. (nå kan det stemme for videokameraer da)

 

I svak belysning vil du enten få mørke bilder eller hvis du kjører opp ISO få lysere bilder med mer støy, eneste måten(e) å få det lysere uten mer støy er:

 

1. kjøp et videolys for å lyse opp

2. slå på mer lys i rommet

 

ND filter gjør bildene mørkere og brukes ofte på lyse strender eller i snø for å unngå utbrente områder, skal ikke iseg selv "skape" korn.

Blenderåpningen bestemmer hvor mye lys som slipper inn på brikken(e) og vil indirekte gi mer støy hvis du bruker en liten blenderåpning, noe som resulterer i mindre lys til brikken(e).

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar

Justeringer av hvitbalansen vil ikke påvirke støyen i bildet i betydelig grad såvidt meg bekjent. Valg av hvitbalanse avgjøres av selve fargetempraturen i det miljøet du oppholder deg i. I digitalkamera kan du bl.a. velge en bestemt hvitbalanse for sol, en annen for skygge og en tredje for halogenopplysning. I billedbehandlingsprogrammer kan hvitbalansen finjusteres ytterligere hvis du tar bilder i RAW format.

 

Vil du unngå kornete bilder i svak belysning må du sørge for at mer lys kommer inn gjennom objektivet og til sensoren. Dette kan gjøres på prinsipielt 3 måter:

 

1. Større blenderåpning, evt bruke objektiv med stor blenderåpning

2. Tregere lukkertid

3. Gjennom bedre belysning av miljøet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...