Gå til innhold

Vista 32- eller 64-bit

Anbefalte innlegg

Hei.

Har med tiden tenkt å gå over til Windows Vista. I den forbindelse lurer jeg på om skal velge 32-bit eller 64-bit versionen. Har prøvd å lest litt om det, men finner mye motsigende. Trur jeg har 64-bit kompanibel hardware:

P5W DH Deluxe

Intel Pentium D 940 3,2GHz

XFX GeForce 7600GT

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 (2x1024MB)

Har forstått det slik at 64-bit er mer stabil og benytter mer minne. Men lurer på hvordan det er med programmene? Blir det mange programmer og spill som ikke vil komme til å kunne fungere i 64-bit versionen? Har også lest noe med drivere. Trengs det kompanible der også?

Endret av thehook2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, jeg har innstalert windows vista x64 ultimate rtm og det er ganske bakoverkompitabelt.

Har innstalert vlc, mediaportal osv uten problemer.

Det som ikke har funka er ultra vnc og vobsub.

Jeg syns det virker mer responsivt enn xp, men det er mulig det er fordi det ikke er så mye drit i den som xp nå.

Bla i mapper over nettverk er ialefall langt bedre nå.

Stememgjenkjenninga er ganske bra, og effektiv, men tåpelig at du ikke kan legge til egne kommandoer.

har funnet drivere til alt sammen.

ialefal første gangen, etter jeg innstalerte engelske vistaen finner jeg ikke giejn driveren til det trådløse nettverkskortet.

Uansett liker jeg vista ganske godt foreløbig.

Lenke til kommentar

Pentium D støtter EM64T (64-bit), så det burde ikke være noe problem.

Hvis du helst ikke vil ha noen kompatibilitetsproblemer eller problemer av andre typer så burde du nok vente et par måneder vil jeg tro. Da burde alle driverne begynne å bli gode, og programmer som er under aktiv utvikling/vedlikehold burde fått god støtte for Vista.

Anngående x64 så kan jeg ikke se noen grunn til å ikke bruke det. Jeg har i allfall enda ikke kommet borti noen drivere som kun finnes i 32-bit, så det at det er manglende driverstøtte for Vista x64 i forhold til Vista 32-bit syns jeg ser ut som FUD. Mulig jeg tar feil, men jeg tror man må støtte Vista x64 for å kunne merke seg som Vista ready elns. Rett meg om jeg tar feil. Det eneste jeg tror kan skape problemer er spill med crappy DRM (f.eks. starforce), men om slike spill vil fungere noe bedre i Vista 32-bit vet jeg ikke. Slike DRM-løsninger som er designet for å fungere på Vista vil nok ha like god støtte for x64 som for 32-bit.

Lenke til kommentar

jeg og lurte på det samme når jeg skulle kjøbe vista.. men jeg endte opp med vista 64x home og det har ikke hatt ett eneste problem sålangt.. det ble faktisk bedre enn xp installen min.. steam funker helt problemfritt for meg iaff..

Lenke til kommentar

Det ser ut til å være ubegrunnet frykt for x64. Jeg aner ikke hvor det kommer fra, men det ser ut til å være en like seig myte som f.eks myten om at Windows2000 ikke var bra til "multimedia". Man skal høre mye rart.... Jeg har kjørt vanlig XP x64 i snart to år, og det har funket glimrende både ytelses og stabilitets messig.

Å betale penger for et 32bit OS i 2007 er det eneste dumme valget her. Og uansett hva du velger så regner jeg med du gjør research først.

Lenke til kommentar

Får kanskje legge til at det er vel 64-bits som blir det fremtidige OS'et, så det er litt merkelig at folk jeg kjenner som sitter med 64 bits prosessorer stadig velger 32-bits, enten det er snakk om XP eller Vista...

Endret av lamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...