Gå til innhold

3d briller- er de farlige?


Anbefalte innlegg

fant disse hær: http://www.bfcentral.com/review_glasses.php

 

Så til spørsmålet.

er dette samme teknologi som jeg hadde på min sega megadrive, altså at det åpnes og lukkes på annenhvert øye slik at bildet lurer hjernen?

de jeg hadde gjorde meg skikkelig dårlig, omtrent som om jeg hadde influensa og sjøsyke på sammme tid.

Hva tror dere?

og finnes disse i norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-04 02:55, skrev aurstad:

Hvordan funker dette egentlig? Du ser på din gamle skjerm gjennom disse brillene? Eller er det små skjermer inne i brillene?


 

Du må nok se på skjermen.(Hvis du ser esken i linken.)

 

Se også hvor tynne brillene er, noen skjermkvalitet der med dagens offentlige teknologi ville vært elendig...

 

[ Denne Melding var redigert av: Hurley på 2002-12-04 05:05 ]

Lenke til kommentar

3D briller er ekstremt farlige. Kvalme, svimmelhet og shizofreni er vanlige syptomer. Ved utstrakt bruk kan det oppstå diverse svulster og byller på hjernen. Pass på, selv med moderat bruk vil du kunne utvikle alders demens etter et par år, sterkt etterfulgt av at øye epplene dine vil bli gule og deretter råtne vekk.

 

Du er herved advart! Ta godt vare om din helse. Hold deg vekk fra skidtne blade, morphin og de infernalske mobil telefonene.

 

Bruk snus, det er påvist meget godt for din helse. Kan inntakes både normalt og, for de experimentelle, i stikkpille form for optimal effekt.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke røyket hvis jeg hadde lungekreft.

Tror ikke de hadde fått solgt produktet hvis det var helsefarlig. Men spill som UT2k3 kommer med advarsel for epilektiske anfall, også uten briller.

Folk med dårlige øyne blir også dårlige når de spiller enkelte spill, og ALLE har litt dårlige øyne i disse monitor-tidene, men enkelte værre enn andre såklart.

Lenke til kommentar

Quote:


Men spill som UT2k3 kommer med advarsel for epilektiske anfall, også uten briller.


 

høhø. ALLE spill kommer med en sånn advarsel.... "ikke spill uten mye lys, ikke spill når du er trøtt, en kan få epileptiske anfall, oppsøk en doktor om du føler deg dårlig når du spiller" blah blah blah... de må ha det med for at de ikke skal kunne bli saksøkt om noen faktisk får epillepsi eller no sånt. slik, ikke-si-at-vi-ikke-advarte-deg greier...

 

Grunnen til at folk kan bli dårlige om de bruker slike briller har sikkert mye å gjøre med at det er litt lav oppdateringsfrekvens på skjerene, og at de i tillegg sitter VELDIG nært øynene (prøv å sitt så nærme TV'en en stund, så skal jeg love deg at det begynner å verke litt i øynene).

 

[ Denne Melding var redigert av: Steak på 2002-12-06 16:21 ]

Lenke til kommentar

Brillene fungerer ved at de blender for annet hvert øye veldig fort. Samtidig sørger et program for at skjermbildet blinker slik at det til sammen blir en 3D effekt.

 

Problemet er at for å kunne klare dette reduseres skjermfrekvensen og man opplever da at man blir veldig fort sliten i øynene.

 

Effekten blir ofte bra, men man orker ikke mer enn noen minutter av gangen.

Lenke til kommentar

Det er faktisk riktig at slike briller ikke bør brukes av epileptikere. Blinking og flimring kan fremkalle epilepsi-anfall.

 

Men jeg tror sjøsyken din kommer av noe halt annet: nemlig at disse brillene både er av dårligg kvalitet (rent teknisk sett) og "lurer" synet litt også. Siden synes er en del av det som skal til for at man holder balansen og synet blir "lurt" så kan det fremkalle sjøsyke. (Tipper du er en av de som lett blir bil og sjøsyke når du ikke titter ut vinduet på bilen eller båten.. Stemmer det?)

Lenke til kommentar

Dette med slike 3D briller er litt komplisert, men ordner man seg skikkelig så kan det bli veldig bra. For min del så funker 3D briller veldig bra. Skal forklare litt.

 

3D briller gjør slik som en tidligere post her sier, at det lukker annehvert brilleglass, samtidig som at det vises to forskjellig bilder på PC skjermen. Når vi ser med våre to øyne ut i rommet vi sitter i så kan vi beregne omtrent hvor langt det er fra oss og bort til søppelkassa/senga/stereoen gjennom enkel innebygd mattematikk. hjernen vår vet hvor langt det er mellom øynene våre av erfaring. Den har også sensorer som forteller hvilken vinkel øynene ser i. Ettersom man har både avstanden mellom øynene og vinkelen for to vinkler, så kan vi beregne avstanden til det begge øynene er rettet mot slik:

 

X

/

/

O-----O

 

X er gjenstandne vi ser på, O er øynene våre, og --- er avstanden mellom øynene. Siden vi nå vet to av vinklene, samt den ene siden på trekanten kan vi regne ut de andre sidene, og dermed også lengden til det vi ser på. Ganske genialt at vi ikke må tenke på dette hele tiden.

 

Uansett, grunnen til at vi har dybesyn er at øynene våre ser verden fra litt forskjellige vinkler, og at man av den grunn kan beregne hvor ting står plassert i forhold til hverandre.

 

For å få en bra 3D effekt i spill så må man få etterlignet dette på en eller annen måte, og det er litt vanskelig med én dataskjerm. Vi skulle jo ha to forskjellige bilder. Det gjøres da vet at det vises annenhvert bilde på skjermen, og at 3D brillene lukker annenhvert brilleglass. Hver øye vil da bare se det bildet det skal, og begge øynene får hvert sitt bilde.

 

Bakdelen med dette er at hver øye får kun halvparten av oppfriskningsraten du har satt på monitoren din. Om du kjører 100Hz, så vil du med 3D briller bare oppleve 50Hz på hvert øye, og det er flimrete og fører til kvalme mm. Hvis man kjører med 75Hz, eller aller helst mer (jeg får skallebank av mindre enn 85 Hz) så burde det hele gå ganske mye bedre. For å få til det med 3D briller så må man altså ha minst 75Hz*2=150Hz på monitoren. Det er ikke så mange monitorer som takler det i middels bra oppløsninger eller bedre, men for de som har mulighet til å kjøre 800*600 eller med med 150Hz+ så er 3D briller morsomt og uten særlig ubehag. Skjermen min takler 1024*768 i 144Hz, noe som gir meg 72Hz, og da kan man ikke sitte for lenge. i 800*600 får jeg 188Hz, og da blir det levelige 94Hz, selv om det blir litt kornete på en 21".

 

Har man altså god nok skjerm så kan det bli bra. Man må også ha ganske godt synkronisert syn (slik at hjernen leser av den vinkelen øyet virkslig har) for å få god effekt ut av dette.

 

Men som min gode kammerat ilex sier i sin post, så er man allikevel ikke helt trygg =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...