edonis Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Hei! Har i dag en HP Pavilion A120.no med Athlon XP 2800+, 512mb RAM, 80GB harddisk og Nvidia GeForce MX440 grafikkort. Men denne begynner å nærme seg pensjonering, og jeg er på utkikk etter ny pc. Jeg skal bruke pc'en hovedsakelig til surfing, nedlasting av (lovlig) musikk, og msn, men også litt Photoshop, videoredigering og FruityLoops. Øvre smerteterskel er satt ved 7000,-. Jeg ønsker 2GB RAM, 200GB+ harddisk, Windows Vista Home Premium, men ellers har jeg ikke så store preferanser. Jeg trenger ikke skjerm. Jeg ønsker IKKE å bygge pc selv, selv om det sikkert er det lureste med tanke på økonomien, men kjøpe en ferdig pc. Har sett litt på Dell.no, men virker ikke som man får med Vista eller oppgradering til Vista heller, noe jeg synes er litt uakseptabelt. Ellers virker det ikke som noen av ferdigpc'ene på Elkjøp, Siba osv. kommer med 2GB ram i den prisklassen. Noen som vet om en fin pc som passer kravene mine? Takker for svar! Lenke til kommentar
Eon83 Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Hei! Har i dag en HP Pavilion A120.no med Athlon XP 2800+, 512mb RAM, 80GB harddisk og Nvidia GeForce MX440 grafikkort. Men denne begynner å nærme seg pensjonering, og jeg er på utkikk etter ny pc. Jeg skal bruke pc'en hovedsakelig til surfing, nedlasting av (lovlig) musikk, og msn, men også litt Photoshop, videoredigering og FruityLoops. Øvre smerteterskel er satt ved 7000,-. Jeg ønsker 2GB RAM, 200GB+ harddisk, Windows Vista Home Premium, men ellers har jeg ikke så store preferanser. Jeg trenger ikke skjerm. Jeg ønsker IKKE å bygge pc selv, selv om det sikkert er det lureste med tanke på økonomien, men kjøpe en ferdig pc. Har sett litt på Dell.no, men virker ikke som man får med Vista eller oppgradering til Vista heller, noe jeg synes er litt uakseptabelt. Ellers virker det ikke som noen av ferdigpc'ene på Elkjøp, Siba osv. kommer med 2GB ram i den prisklassen. Noen som vet om en fin pc som passer kravene mine? Takker for svar! 7921631[/snapback] Det er ikke lett å finne ne ferdigbygget PC når man har spesielle krav. De Pcene som selges "ferdig med OS" er designet for å nå et stort publikum for en billig penge. Det store publikum har ikke/vet ikke at de har behov for 2gb ram men mindre det er en PC i 20000kr klassen. Du kan se på http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10258 , velge bort skjerm og velge 2gb Corsair ddr2-4200minne og et billig skjermkort (kanskje HIS Radeon X1300) og ta bort OS og kjøpe det utenom. Da får du en PC etter dine krav for 6100kr + frakt, og så kan du kjøpe Windows Vista fra samme sted. Prisen starter på 1000kr for OEM og oppover. (PS: Det smerter meg veldig å anbefale en AMD prosessor når det finnes så gode Intel C2D, men denne konfigurasjonen gir ingen andre valg) Med dine krav vil jeg anbefale å bygge PCen selv. Det er veldig enkelt dersom man kan bruke et skrujern og klarer å lese en enkel instruksjon. Dersom du velger det skal jeg hjelpe med hardware osv. Lykke til med letingen etter en "ferdig-pc" som møter dine krav. Endret 11. februar 2007 av SG_Discoking Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Eventuellt kan du kjøpe dette, pluss et kabinett hos PSData og be dem sette det sammen for deg. Da får du en noe bedre PC i tillegg. Totatlprisen kommer vel på rundt 6800kr, litt avhengig av kabinetet du skal ha. Thermaltake Swing er et godt alternaltiv, men koster 550kr. Det er som sagt veldig vanskelig å finne en dugelig PC med 2GB RAM og 200GB+ HDD tild en prisen i dag. Serlig hvis den skal kjøre noenlunde greit i Vista. EDIT: retta link... Endret 11. februar 2007 av Bluum Lenke til kommentar
edonis Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Hm.. Jeg skal vurdere å bygge en pc selv om ikke finner en aktuell ferdig pc, men jeg hadde virkelig håpet å slippe. Fant imidlertid denne maskinen, Packard Bell iMedia MC9107: Ekte Windows® XP Media Center Edition Intel® Pentium® prosessor D915 2x2MB Cache DDR2 2Gb (2x1024mb) RAM 320 GB 7200 SATA HDD Minnekortavleser 8-1 DVD RW Multidrive Dual layer(+R9) Graffikkort ATI Radeon™ Xpress 1100 512MB HyperMemory™ Lydkort Realtek ALC 888 USB porter 6 (4 bak / 2 i front) TV-utgang Ja(S-Video) Hva tror dere om denne? (http://www.packardbell.no/products/at-home/stasjonær-pc/imedia/imedia-mc-9107/productsheet-PB34352491-366.html) Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Den ser grei ut på alle områder, med untak av skjermkortet, som er integrert i hovedkortet og er veldig svakt. Men siden du ikke skal spille noe serlig går det sikkert greit. Men hvis du kjøper maskinen jeg satte opp med en 320GB harddisk i stedenfor får du en merkbart reaskere prosessor med som lager mindre varme (les: mindre støy). Du får et bedre skjermkort med eget minne, og i tillegg får du Windows Vista. Slik som jeg har forstått det skjermkortet som er integrert i hovedkortet, så har det en viss mengde egen RAM, sikkert 128 elelr 256Mb, og i tillegg kan den bruke av system RAM slik at den oppnår maksimalt 512MB minne. I tillegg til at du får mer minne tilgjengelig ved å bruke et eksternt skjermkort, så frigjør du prosessorkraft, noe som er veldig greit å ha, serlig når du kjører tunge programmer i et såpasssystemkrevende OS som Vista. Det eneste du mister er minnekortleser, så vurder selv. Klart at det er mye enklere å kjøpe maskinen klar hos Elkjøp\Lefdal, men får du problemer kan du ikke fikse noe selv uten å miste garantien, og Elkjøp er hvertfall ikke kompetente til å fikse det for deg... Men det er et godt kjøp som bør tilfredsstille dine behov. Lenke til kommentar
mesha Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 gode gamle Windows Xp professional e best spør du meg.....jeg føler at Vista er et operativsystem for de som har veeeeeeeeeeeeeeeeeldig lite peiling om pc beskyttelse(virus, brannmur osv)....ellers så er layouten nydelig.....men sluker en del ram! Lenke til kommentar
edonis Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 Nei, jeg spiller faktisk INGENTING. Krever Vista eller videoredigering mye av grafikkortet? Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Skal du spille av HDTV-videoer kan det hende det kan hakke, men er ikke sikker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå