Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer når du røyker?

Admiral1

Anbefalte innlegg

Kansje feil forum, men fant ikke bedre.

Hva skjer når man røyker/snuser?

Hva er det nikotinen ++ gjør med kroppen?

+

Var ute igår, og en interessant konkurangse startet "Hvem kan røyke opp røyken på ferrest trekk?"

Merket etter en stund at med lengre trekk jeg tokk jo mer svimmel blir jeg. Vi snakka om dette, og en kom med forklaringen at du fikk mindre oksygen og du ble svimmel av det ... men det høres ikke riktig ut, er det en annen forklaring?

Mvh michael

EDIT : Er da altså ike intrisert i å høre svaret "du dør" etc.

Spør etter selve kjemiske efekten og prossen ...

Endret av DiscoBoB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Kansje feil forum, men fant ikke bedre.

Hva skjer når man røyker/snuser?

Hva er det nikotinen ++ gjør med kroppen?

+

Var ute igår, og en interessant konkurangse startet "Hvem kan røyke opp røyken på ferrest trekk?"

Merket etter en stund at med lengre trekk jeg tokk jo mer svimmel blir jeg. Vi snakka om dette, og en kom med forklaringen at du fikk mindre oksygen og du ble svimmel av det ... men det høres ikke riktig ut, er det en annen forklaring?

Mvh michael

7921611[/snapback]

Røyken har tjære dannet lag, som legger seg i lungene. Når du puster mye inn, og tar altfor lite ut, blir du såklart svimmel, fordi du holder på pusten.

Det som skjer med røyking er at du får tyngre for å puste, nettopp fordi tobakkinnholdet legger seg på lungene, også på leveren.

Sånn egentlig anbefaler jeg virkelig ikke å begynne å røyke, med mindre du har lyst å ende opp som handikappet om noen år, hvor du må puste igjenom en maskin for å overleve..

-Zynilum

Lenke til kommentar

Verdt å nevne at karbonmonoksid fester seg til hemoglobinet, og dermed hemmer evnen til å ta opp oksygen. Dermed vil du bli tung pustet. For å bli helt "ok" med tanke på kondisjon må du ikke røyke på et par måneder for at nye rødeblodceller skal bli dannet.

Lenke til kommentar

Røyken har tjære dannet lag, som legger seg i lungene. Når du puster mye inn, og tar altfor lite ut, blir du såklart svimmel, fordi du holder på pusten.

Det som skjer med røyking er at du får tyngre for å puste, nettopp fordi tobakkinnholdet legger seg på lungene, også på leveren.

Sånn egentlig anbefaler jeg virkelig ikke å begynne å røyke, med mindre du har lyst å ende opp som handikappet om noen år, hvor du må puste igjenom en maskin for å overleve..

-Zynilum

7932557[/snapback]

Ah ok takker ...

Og ja, ba heller ikke om en "moralpreken" det har jeg fått nok av gjennom det siste året ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

-Zynilum

7932557[/snapback]

Ah ok takker ...

Og ja, ba heller ikke om en "moralpreken" det har jeg fått nok av gjennom det siste året ...

7933494[/snapback]

Det er ikke "moralprek" det er fakta faen!

-Zynilum

Lenke til kommentar

Riiiiiight? For alle de milionene av mennesker som røyker ender opp med maskin for å kunne leve? BULL SHIT

Skremselsproppaganda, BS og du kunne ha gjettet deg til at det ikke var det jeg var ute etter ...

Men tilbake til topic (hint hint)

Verdt å nevne at karbonmonoksid fester seg til hemoglobinet, og dermed hemmer evnen til å ta opp oksygen. Dermed vil du bli tung pustet. For å bli helt "ok" med tanke på kondisjon må du ikke røyke på et par måneder for at nye rødeblodceller skal bli dannet.

Huh? skaden er vel der ennå? Eller er det bare tjæren osv i lungene?

Blir du "helt" frisk med tanke på blodet etter et par månder?

Lenke til kommentar
Riiiiiight? For alle de milionene av mennesker som røyker ender opp med maskin for å kunne leve? BULL SHIT

Skremselsproppaganda, BS og du kunne ha gjettet deg til at det ikke var det jeg var ute etter ...

Men tilbake til topic (hint hint)

Huh? skaden er vel der ennå? Eller er det bare tjæren osv i lungene?

Blir du "helt" frisk med tanke på blodet etter et par månder?

7936024[/snapback]

Det han mente var at CO (Karbonmonoksid) binder seg 300 ganger lettere til hemoglobin enn CO2. Derfor tar svært mange røde blodceller (som inneholder bl.a. hemoglobin) opp CO istedenfor CO2.

Denne bindingen er irreversibel, dvs at de røde blodcellene inneholder CO helt til de dør. Da levetiden til en gjennomsnittlig rød blodcelle er 120 dager (eller er det 180?) tar det altså så lang tid før kroppen kvitter seg med CO.

Tjære og sot forsvinner også, MEN endel lagres som karbon (svarte flekker) i lungene. Hovedsakelig i de perifere delene.

Det følgende er jeg ikke helt sikker på:

Tjære og sotpartikler skader flimmerhårene på slimhudscellene. Da kan du ikke kvitte deg med (hoste opp) slim. Resultatet blir mye slim i de nedre luftveiene. Dette gir god grobunn for lokale infeksjoner (bronkitis, lungebetennelse)

Ved infeksjoner skjer også celledød, - og mange celler må erstattes (basalceller vokser seg til epithelceller) Det farlige ved dette er at da øker også risikoen for at ondartige celler oppstår. Altså kreft.

Hvor mye øker kreftfaren?

I medisinske lærebøker finner man ofte:

10 sigaretter pr dag: ca 50 ganger økt risiko for lungekreft (bronchialcarcinom)

40-50 sigaretter pr dag: ca 300-350 ganger økt risiko.

I tillegg kan andre ting skje med lungene, som feks fibrosering. Altså dannelse av bindevev rikt av fibre som gjør lungene uelastiske. Man har da nedsatt lungeventilasjon.

Kan man bli helt frisk etter å ha røkt i ..tja.. 10 år?

Jeg vet ikke. Men vil anta at dine muligheter for å få kreft er permanent økt. Selv om hver dag du ikke røker gjør at denne muligheten avtar.

Lenke til kommentar

Du trekker røyken ned i lungene dine.

Der foregår det en gass forveksling.

Nikotinet ,"det aktivet stoffet i røyk," blir da tatt opp i blodet og ført til hele kroppen.

Snusen med nikotin blir tatt opp gjennom slimhinnen rundt munnen, og inntil blodet.

Nikotin går til hjernen og gjennom BBB (Blood Brain barier), En slimehinne som separere blodet og hjernevæsket. Der den påvirker Ach respetorene (Acetyl Choline Reseptor). Disse reseptorene har ansvaret bl. annet å utskille andrenaline og mye mer.

Det er også vist at Nikotin føre til økt Dopamin i hjernen som igjen føre til avhengighet. Jeg gidder ikke forklare mer om Dopamin og deres enzym, men kan nevne at narkotiske stoffer har samme stimulasjons effekt på dopamin.

Nikotin blir da brutt ned i leveren.

Studier viser også at nikotin øker evnen å "huske," men virker kun hos de som ikke bruker stoffet daglig.

Håper det hjelper.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...