Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmeapparat lever eget liv..

cpc

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en Opel Astra 1998 modell, ny type, 1,6 16v.

Denne har aircondition.

Problemet er at bilen fungerer som normalt under kjøring, bilen blir varm i.flg. instrumentet, og det er varm luft i varmeapparatet.

Men med en gang jeg stopper opp, og bilen står på tomgang, så blir luften kald i varmeapparatet! Dette skjer uavhengig om AC er på eller av.

Når jeg begynner å kjøre igjen blir det varmt etter en stund.

Hva kan dette skyldes? Det er nok frostveske på den, faktisk et par mm over maksmerket.

Takknemlig for svar, er ganske plagsomt vinterstid dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende at du har luftlommer i kjølesystemet...

Kjør bilen helt varm på tomgang, mens du har lokket på kjølevannstanken skrudd litt opp, slik at luften kommer ut. Når radiatorvifta slår inn eller pila på instrumentet nærmer seg rødt, så skal alt av væske være kjørt igjennom systemet.

Se om dette hjelper. Ikke sikkert at det er løsningen på problemet, men likevel en gratis og enkel sjekk å ta før du setter bilen på verksted! :)

Går temperaturen ned når du står på tomgang? Hvis ja, så burde du skifte termostaten!

Lenke til kommentar
Det kan hende at du har luftlommer i kjølesystemet...

Kjør bilen helt varm på tomgang, mens du har lokket på kjølevannstanken skrudd litt opp, slik at luften kommer ut. Når radiatorvifta slår inn eller pila på instrumentet nærmer seg rødt, så skal alt av væske være kjørt igjennom systemet.

Se om dette hjelper. Ikke sikkert at det er løsningen på problemet, men likevel en gratis og enkel sjekk å ta før du setter bilen på verksted!  :)

Går temperaturen ned når du står på tomgang? Hvis ja, så burde du skifte termostaten!

7925280[/snapback]

Jeg tror gjerne jeg har funnet problemet.

Når jeg ruser bilen opp til 2-3000 omdrininger ved tomgang, kommer varmen tilbake.

Tar dette som et tegn på at vannpumpen ikke klarer å sirkulere vannet godt nok, og at den er utslitt..

Kan dette være en plausibel forklaring, eller helt på jordet..?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er det slik at temp-måler viser at motoren blir kald, eller er det bare varmeapparatet som mister varmen?

Dersom motoren blir kald, og det er veldig kaldt når du opplever dette, kan dette være en bi-effekt av at motoren har så lite spillvarme på tomgang at den ikke klarer å holde varmen i kjølesystemet oppe. Dette er egentlig ikke en feil, snarere et tegn på at du har en effektiv motor.

Lenke til kommentar
Jeg tror gjerne jeg har funnet problemet.

Når jeg ruser bilen opp til 2-3000 omdrininger ved tomgang, kommer varmen tilbake.

Tar dette som et tegn på at vannpumpen ikke klarer å sirkulere vannet godt nok, og at den er utslitt..

Kan dette være en plausibel forklaring, eller helt på jordet..?

7931930[/snapback]

Tviler sterkt på at det er vannpumpa! Den fungere som regel enten eller... Vanligste feil med disse er lekasje! Du ville ikke har effektiv kjøling på motoren hvis en var defekt og da ville motoren raskt blitt overopphetet.

Har dette problemet kommer nylig eller har det bestandig vært der? Går temperaturen ned på nåla fremme i instrumentkonsollen eller merkes det kun via varmen på varmeapparatet?

Det "Zanta" sier, er også en god forklaring, men spørsmålet er, som nevnt, om problemet har dukket opp i senere tid eller om det alltid har vært der?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...