Gå til innhold

Hvordan brukes WiFi på Nikon Coolpix?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nå har jeg hatt mitt Nikon Coolpix P3 med WiFi en god stund, og trenger nå litt hjelp. Har prøvd og prøvd og lest og prøvd igjen, men får ikke trådløs til å fungere på noe jeg ser som tilfredstillende måte.

 

Det er jo altså 2 måter å koble dette kamera trådløst, det er node til node og til aksesspunkt.

 

Jeg får til å sette opp node til node mot min laptop, men siden laptop er tilkoblet trådløs ruter til vanlig må jeg altså da på laptop manuelt "koble til Nikon" nettverket. Da mister jeg nettforbindelsen, og etter overføring av bilder må jeg manuelt koble til ruter igjen. I følge windows er det også 11Mbs overføring på kamera nettverket.

Både kamera og laptop har 54Mbs kort, så vet ikke om dette er en begrensning i node til node systemet eller hva. Uansett er det litt tungvindt syns jeg.

 

Den andre muligheten er da og koble kamera til ruteren. Men her skjønner jeg ikke helt hva som er opplegget. Jeg får lagt inn nettverks SSID, passord, osv, og når jeg går inn på ruter ser jeg at kamera får tildelt ip og alt vel.

 

Det jeg bare ikke skjønner er hvordan kamera skal vite hvilken maskin på nettverket det skal sende til?

Kamera kommer jo heller ikke frem blandt mine andre nettverks stasjoner, siden det ikke er medlem av noen arbeidsgruppe...

 

Så får altså koblet kamera til ruter, men hva så?

 

Setter stor pris på litt oppklaring rundt dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har P2 selv og antar WiFi-oppsettet er rimelig likt. Nå har jeg ikke lagt det inn igjen etter jeg nylig "dusjet" PC'n, men jeg mener å huske at etter at installasjonen på PC'n ble gjort etter instruksen, og WiFi ble valgt på kameraet, kom de trådløse enhetene den fant opp, og jeg valgte den aktuelle PC'n i huset som skulle være mottaker. Og da lot det seg rimelig greit gjøre å overføre, men noe råskinnfart var det ikke akkurat snakk om. En annen ting man ikke skal glemme er at når WiFi er aktiv spises kamerabatteriet opp fortere enn svint. Så jeg er enig i at det er litt av en gimmic, dette. Jeg så i omtalen en eneste artig sak med det hele, og det var et oppsett der man hadde satt opp PC'n til å kjøre lysbildeshow, og så ville kameraet da etter hvert som bilder ble tatt overføre disse med en gang, og lysbildeshowet ble oppdatert med nye bilder. Artig på bryllupsfesten, kankskje? Vel å merke helt til en lustigkurre begynner å knpse under bordet og slikt, så det er nok også en fin funksjon å styre unna.

Jeg ser ikke helt problemet med å nappe ut minnekortet og overføre bilder i en rimelig lynkvikk kortleser på USB'n.

Lenke til kommentar
coban Postet i går, 18:13

  WiFi på digital kamera er den største spøken noensinne, maken til markedsgimmick skal du se lenge etter.

Akkurat det sa mine tippoldeforeldre om telefonapparatet også, bare en flopp! :D

 

He he, men jeg skal si meg ening i at det godt kan kalles en gimmick slik det fremstår i dag. Heldigvis er jeg glad i gadgets, så dette er langt fra det værste/mest meningsløse jeg har her :cool:

På litt lenger sikt tror faktisk det er fremtiden. Og ta ut og inn minnekort er litt "80-talls floppydisk" arbeid, og ledninger blir det også mindre og mindre av i vår hverdag.

 

Uansett, jeg skulle veldig gjerne hatt dette til å virke slik som jeg trodde det skulle. Dvs slik som det fungerer node til node mot laptop akkurat nå, men uten at man må gjennom "koble til", "koble fra" osv hver gang.

 

Det jeg bruker kamera mye til er tekniske bilder, der jeg tar 2-5 bilder også trenger de over på pc med en gang. Da syns jeg faktisk trådløs er supert.

Fyller man kamera, og skal ha over hele minnekortet er det jo litt anderledes, syns jeg da.

 

Men manskow, du prøver jo faktisk å hjelpe meg her, og brukte altså dette noe før pc-vasken din. Mener du at dine datamaskiner dukket opp på kamera, eller at kamera dukket opp på datamaskiner?

 

Det jeg ser på mitt kamera er bare de profilene jeg selv har laget, og den profilen som er koblet mot ruter er ikke linket opp mot noe spesiell maskin...

 

Det som hadde vært det beste var om jeg fikk til dette gjennom ruter på noe vis, siden jeg da kan sende rett til den maskinen bildene skal til.

Så hvis noen vet noe mer om dette vil jeg gjerne høre om det :)

 

Får jeg ikke til dette blir det plan B, som er å sette inn et trådløskort som jeg har liggende i min stue-pc, også sette opp det som et fast node til node nett mot kamera. Denne maskinen har internett og nettverk med kabel, så da slipper jeg de problemene med tilkobling/frakobling osv.

Lenke til kommentar
Men manskow, du prøver jo faktisk å hjelpe meg her, og brukte altså dette noe før pc-vasken din. Mener du at dine datamaskiner dukket opp på kamera, eller at kamera dukket opp på datamaskiner?

 

Det jeg ser på mitt kamera er bare de profilene jeg selv har laget, og den profilen som er koblet mot ruter er ikke linket opp mot noe spesiell maskin...

 

Jeg husker desverre ikke hvilken side som "fant" den andre, men iallfall henger oppsettet fortsatt igjen i kameraet, og når jeg velger WiFi får jeg først opp valget mellom PC'n og utskrift via den samme Pc'n. Velger jeg PC'n (den kommer opp med navnet på denne, som jeg åpenbart har satt under installasjonen), får jeg valgene Enkel overføring, Fotograferingsdato, Markerte bilder, Valgte bilder og til slutt Ta bilder og overfør. Jeg husker iallfall såpass at når dette var installert gikk det greit å velge bilder fra kameraet og dytte over til PC'n. Så jeg vil tro det var under installasjone av Nikons program på PC'n at maskinen søkte etter kamera,og opprettet "fortrolig forhold" mellom seg og kameraet. Jeg sliter med en seig influensa for tiden, og orker ikke å installere dette akkurat nå, spesielt siden jeg ikke helt synes det ga meg noe utover å få roet nyskjerrigheten. Siden min bærbare har innebygget kortleser, går det så kvikt å nappe ut minnekortet, stappe inn kortet og overføre at jeg ikke hadde kommet halvveis med å gjøre det trådløst på den tiden.

Lenke til kommentar

He he, jeg skjønner manskow. Du får jo bare ta det med ro, og bli frisk.

Jeg vil prøve helt fra starten igjen, og jeg kjenner igjen de valgmulighetene du nevner på kamera i alle fall.

 

Jeg kan som sagt også godt forstå at de fleste vil synes det er vel så greit med minnekortleser. Samtidig vil jeg tro at de fleste i likhet med deg vil ha prøvd dette, om ikke annet så bare for å teste det.

 

Det er ingen hastverk, jeg overlever veldig greit uten denne løsningen jeg også, men er (desverre?) litt sånn som bare MÅ få slike ting til og virke.

Siden vi snakker om gimmicks skal jeg ikke si hvor mange timer jeg har brukt på å prøve og få min TomTom bilnavigasjon til å sende SMS via bluetooth mot telefonen... DA snakker vi gimmick coban, hva i alle dager man skal skrive sms'ene på gps'en for, det sliter til og med jeg med å se nytten av :!: .

 

Men men, meg om det. Takk for hjelpen i alle fall, og skulle du eller andre prøve dere på denne WiFi greia igjen, håper jeg dere kan poste resultatet her. :)

Lenke til kommentar

Det jeg mente med det jeg sa var at det MYE lengre tid å koble opp det trådløse nettverket på et digital kamera enn å bruke den medfølgende kabelen/minnekortleser. Jeg husker noen av salgsargumentene til Nikon - at man skulle slippe å løpe rundt i studio når man overførte fra et fast stativ osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...