Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

- Jeg har nettopp kjøpt meg MacBook, og leta etter samme program som jeg brukte på Windows til OS X... det er skrevet i JAVA og er både til Win, OS X og Linux! Er det slik at programmer skrevet i JAVA kan fungerer i alle OS...? Er det lite jobb med å få et system til å fungere på et annet OS?

- Kommer JAVA i framtida til å ta over alt? Siden PCene blir bare mer og mer kraftig?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et java-program (altså et progam skrevet med språket java) kan kjøre på alle maskiner som har installert java virtuel machine (JVM). JVM tilbys i dag til utrolig mange ulike operativsystemer, og javaprogrammer fungerer derfor likt på windows, mac og andre operativsystem.

Siden man trenger JVM til å kjøre et java-program, så kommer aldri java til å "ta over alt". Hvorvidt fremtidens progammer kommer til å bli kodet i java/c/.net/osv.. aner jeg lite om. Selv tror jeg alle de ulike programmeringssprøkene kommer til å leve side om side i mange år fremover (fordi de har ulike fordeler og ulemper, dermed passer ett språk bedre til enkelte applikasjoner enn andre).

Lenke til kommentar
Hei,

- Jeg har nettopp kjøpt meg MacBook, og leta etter samme program som jeg brukte på Windows til OS X... det er skrevet i JAVA og er både til Win, OS X og Linux! Er det slik at programmer skrevet i JAVA kan fungerer i alle OS...? Er det lite jobb med å få et system til å fungere på et annet OS?

La meg gjette... Azureus?

Så lenge du ikke har brukt noen operativsystemspesifikk kode (f.eks. gjennom JNI) så skal den kunne kjøres på alt som implementerer en full JVM. Inkludert win, osx og lin.

- Kommer JAVA i framtida til å ta over alt? Siden PCene blir bare mer og mer kraftig?

Nei. Hvis du tenker deg om så er det veldig få desktop programmer som er laget i Java. Azureus er det første folk tenker på. Men på serversiden så tror jeg det har noe for seg. Og i distribuerte systemer.

Men java er et bra språk for å lære seg programmering.

-C-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...