Gå til innhold

Er dette et greit oppsett?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe ny pc og lurer på om dette er bra til litt gaming og video og musikkproduksjon:

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 320GB S - ATA

Minne: Kingston ValueR. DDR2 PC5300 2048MB RAM (2x 1024 mb)

Hovedkort: Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI (AM2)

Kjermkort: ATI Radeon 1950 Pro 512 PCI - E

Strømforskyning: Hiper type - r 580w

Og MASSE kjøling!

Har også tenkt til å kjøre Vista etterhvert

Takker for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg skal kjøpe ny pc og lurer på om dette er bra til litt gaming og video og musikkproduksjon:

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 5200+ 2.6GHz

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 320GB S - ATA

Minne: Kingston ValueR. DDR2 PC5300 2048MB RAM (2x 1024 mb)

Hovedkort: Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI (AM2)

Kjermkort: ATI Radeon 1950 Pro 512 PCI - E

Strømforskyning: Hiper type - r 580w

Og MASSE kjøling!

Har også tenkt til å kjøre Vista etterhvert

Takker for svar! :thumbup:

7920620[/snapback]

Ser ut som et godt oppsett generelt

Eneste som forundrer meg bittelitt er at:

* AMD Athlon 64 X2 5200+ virker litt lite kostnadseffektiv - AMD Athlon 64 X2 4800+ koster noe mindre og yter godt

* Minnet ditt kan være litt kan være litt lettvekter, til tyngre oppgaver ville jeg muligens valgt en annen RAM.

* Skal du bruke maskinen til ulike oppgaver går harddiskkapasitet fort unna.

Her er 2 * 250 eller 500 GB et alternativ

Andre kan kanskje ha erfaringer spesifikt om disse delene sammen ?

M.v.h. Jan

Lenke til kommentar

minnet i den orginale posten er fint

Velg heller en C2D CPU. E6300/E6400m (og såklart et passende MB). Mer ytelse for pengene. du kan go gå ned på PSU. Du vil ikke trenger 580W på det systemet der. Du klarer deg lenge med 400-450W (uten å vite hvor mye MYE kjøling vil si).

Ellers virker ting bra. Glem det Jan sier om minnet digg og harddisk. 320GB er et hav for vanlige folk.

Lenke til kommentar
minnet i den orginale posten er fint

Velg heller en C2D CPU. E6300/E6400m (og såklart et passende MB). Mer ytelse for pengene. du kan go gå ned på PSU. Du vil ikke trenger 580W på det systemet der. Du klarer deg lenge med 400-450W (uten å vite hvor mye MYE kjøling vil si).

Ellers virker ting bra. Glem det Jan sier om minnet digg og harddisk. 320GB er et hav for vanlige folk.

7922196[/snapback]

Hei dere!

Beklager at jeg har gitt feilaktig råd til Penn.

Jeg tok utgangspunkt i at det skulle være rom for evt. overklokking m.h.p. minnet. Reagerte slik grunnet hans ønske om mye kjøling.

Dessuten regnet jeg med at hvis Penn skulle drive med musikkproduksjon i tillegg til flere andre oppgaver var romslig HD ok.

Jeg ble selv nylig svært fornøyd Intel C2D-bruker, men ønsket ikke å vende posten hans mot dette fordi han hadde allerede valgt en noe kraftigere AMD enn mange velger.

Men som nyopprettet foruminnlegger skal jeg ha pepper til jeg lærer mer om rådgivning her.

Til Penn: Håper du blir fornøyd med pc'en din etterhvert, plukker du noen råd herfra forumet får du et ypperlig produkt !

Lenke til kommentar
Anbefaler Mist 500W (stille)

Ikke no problem med value ram, viss du ikke skal overklokke da.

7922526[/snapback]

Jeg vil gjerne klokke litt.

Men har klokking av prosessoren noe å si på minnet?

7927458[/snapback]

Kort sagt: Ja.

som regel settes FSB:RAM 1:1 (vertfall for nybegyndere). Det vil si at om FSB er 400 så er ram frekvensen satt til 400.

Et eksempel: DDR2-6400 ram har en frekvens på 800mhz. Siden det er DDR2 kan man si at frekvensen er 800/2=400.

CPUen som jeg nevnte over (E6400) har en frekvens på 2,13ghz og en multiplier på 8. 2,13ghz/8 = 266mhz.

Som du ser er rammen raskere en CPUen, så når man setter FSB:RAM 1:1 blir rammen skrudd ned til 266mhz*2.

Når man så begynder å klokke opp CPUen stiger hastigheten på rammen også. Ved 3,2ghz (/8 = 400) vil 6400ram nå sin rette frekvens åp 800mhz (400*2).

Du kan såklart sette FSB:RAM 1:2 dersom du ønsker det, men jeg er ikke sikker på fordelene.

Det finnes også andre ting på rammen som kan oppjusteres. Det calles timing og sier noe om hvor lang tid rammen bruker på en operasjon (tror jeg). Den oppgis gjerne slik: 5-5-5-15.

Min value ddr2-5300 ram er 667mhz 5-5-5-15 , men jeg har klokket den til 800mhz 4-4-4-12 sammen med en C2D E6400 som er klokket til 3,2ghz.

Jeg er INGEN ekspert på området, så jeg regner ikke med alt over stemmer 100%. Dette er slik jeg har forstått det etter å ha lest en del artikkler og forumposts om emnet i forbindelen med innkjøp av min nye pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...