Gå til innhold

Søke til VGS

operg

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en elev i 10-klasse i Bergen som skal søke på VGS i år. Er bestemt på å søke studiespesialisering men har noen spørsmål. :)

1. Må jeg ha mer enn studiespesialisering på søkaden min på vigo.no? Har hørt noe om at jeg må ha to andre programmer men vigo.no sier ingenting om det.

2. Har lagt til 6 skoler med studiespesialisering på søknadslisten. Halvparten av de er skoler jeg har liten sjanse for å komme inn på (har 4.6-4.7 i snitt i år) hvis ikke noe spesielt skjer. Er det noe galt i å sette opp skoler som jeg sikkert ikke kommer inn på?

Takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg er en elev i 10-klasse i Bergen som skal søke på VGS i år. Er bestemt på å søke studiespesialisering men har noen spørsmål. :)

1. Må jeg ha mer enn studiespesialisering på søkaden min på vigo.no? Har hørt noe om at jeg må ha to andre programmer men vigo.no sier ingenting om det.

2. Har lagt til 6 skoler med studiespesialisering på søknadslisten. Halvparten av de er skoler jeg har liten sjanse for å komme inn på (har 4.6-4.7 i snitt i år) hvis ikke noe spesielt skjer. Er det noe galt i å sette opp skoler som jeg sikkert ikke kommer inn på?

7920468[/snapback]

1) Du må ikke ha forskjellige programmer. Om du kun vil søke studiespesialiserende kan du godt gjøre det.

2) Det er ikke noe galt i å liste opp skoler du mener du ikke kommer inn på.

Lenke til kommentar

7920468[/snapback]

1.Du har rett i at det ikke står noe om dettte på VIGO men trodde at man minst måtte liste opp 3 studieretninger og så 3 skoler på hver.Spør rådgiveren din for sikkerhets skyld.

2.Det smarteste er jo selvfølgelig å liste opp skoler du har litt sjangs på å komme inn på.Syns jeg.

:thumbup:

Lenke til kommentar
1.Du har rett i at det ikke står noe om dettte på VIGO men trodde at man minst måtte liste opp 3 studieretninger og så 3 skoler på hver.Spør rådgiveren din for sikkerhets skyld.

7921411[/snapback]

Det har seg slik at du _IKKE_ trenger å liste opp 3 skoler pr. stdudierettning og 3 studierettninger. Om du vil liste opp en skole, så kan du godt gjøre det. Det er ikke et krav. Da jeg søket meg inn på grunnkurs så listet jeg opp 9 skoler totalt når jeg var hjemme, men når rådgiver liksom skulle hjelpe meg å søke så sa hun at jeg like godt kunne ta bort noen skoler.

P.S. operg, med 4,6-4,7 i snitt kommer du deg nok inn på de fleste grunnkurs. Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg listet de skolene jeg ville mest inn på øverst. Hvis du ikke kommer inn på en av de, kommer du uansett inn på et av de andre valgene, i henhold til rekkefølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...