Gå til innhold

70 grader (noe å bekymre seg over?)

Anbefalte innlegg

hei

Da jeg startet Oblivion og spilte i 5 min startet det en ganske høy raspelyd fra pcen. Jeg slo av pcen med en gang og sjekket. Det som hadde skjedd var at en sokk med ledninger hadde kommet borti cpuvifta. Jeg er ikke sikker på hvor varm cpuen var før men den er nå nesten oppi 70 grader i arbeid. Vifta går på 3183 rpm. er det noe å bekymre seg for

hvor mange rpm burde jeg ha?

takk for alle svar :)

Endret av coolermaster1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

50 grader idle og 70grader load er fortsatt for varmt etter min mening, men burde gå bra (noen som har mer erfaring enn meg ang dette?). Har du prøvd å blåst ren pc'en din for støv? Det har en tendens til å samle seg mye støv mellom rillene på cpu kjøleren.

Er det en selvbygd pc? Har du vifte som sirkulerer luften inni kabinettet?

Lenke til kommentar
50 grader idle og 70grader load er fortsatt for varmt etter min mening, men burde gå bra (noen som har mer erfaring enn meg ang dette?). Har du prøvd å blåst ren pc'en din for støv? Det har en tendens til å samle seg mye støv mellom rillene på cpu kjøleren.

7919560[/snapback]

har ikke vifte som resirkulerer lufta. burde jeg kjøpe en ny cpuvifte (zalman) og to vifter som tar både inn og ut

Lenke til kommentar

7919560[/snapback]

har ikke vifte som resirkulerer lufta. burde jeg kjøpe en ny cpuvifte (zalman) og to vifter som tar både inn og ut

7920786[/snapback]

Det er ingen dum idè :) Men du bør tenke deg om før du kliner til med Zalman CPU vifte. Les testen til HW .

Og gjennomstrømning i kabinettet er nesten viktigere enn en råtass av CPU kjøler, for selv den kuleste kjøleren vil slite med null frisk luft. Selv har jeg en bak som tar inn kald luft, en i front som tar inn kald luft og en i toppen som kvitter seg med dette. Alle 3 er 120mm vifter. Så jeg har ingen vifte på min Scytje Ninja+ kjøler. Akkurat nå har jeg 43 grader på CPU'en. Det er med ca 5/10 % load. Ved full last har jeg 55 grader ca. Testet med Intel TAT og målt med speedfan og Asus AI.

Det sier jo litt om hvor mye god sirkulasjon av luft betyr. Forøvrig spinner viftene mine på 750, 900 og 980 rpm. Hører kun en svak susing.

Lenke til kommentar

Hvis cpu kjøler er riktig montert, laget med kjølepasta er syltynt og luftsirkulasjonen i kabinettet er god, trenger du nødvendigvis ikke å kjøpe ny cpukjøler. Kommer an på hva du har fra før. En boxed kjøler skal normalt holde. Men støv, for tykt lag med kjølepasta og for dårlig luftsirkulasjon kan fort skape problemer uansett cpukjøler.

Blåste nettopp rein pc'n til min mor, da hennes cpu lå på ca 60grader idle, og den sank til 43 - 45grader idle etterpå. Den har heller ikke vifte som sirkulerer luft. Støv er en uting.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Hvis cpu kjøler er riktig montert, laget med kjølepasta er syltynt og luftsirkulasjonen i kabinettet er god, trenger du nødvendigvis ikke å kjøpe ny cpukjøler. Kommer an på hva du har fra før. En boxed kjøler skal normalt holde. Men støv, for tykt lag med kjølepasta og for dårlig luftsirkulasjon kan fort skape problemer uansett cpukjøler.

Blåste nettopp rein pc'n til min mor, da hennes cpu lå på ca 60grader idle, og den sank til 43 - 45grader idle etterpå. Den har heller ikke vifte som sirkulerer luft. Støv er en uting.

7921328[/snapback]

Støv lager mer varme enn en dårlig montert kjøler.. Hehe. Var hos en kompis og støvsugde hans stock kjøler. Det så et cm lag med støv under kjøleren hans. Merkelig at temp sank med 20 grader... Hehe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...