Gå til innhold

Skurring når pcen arbeider. Integrert lydkort


Anbefalte innlegg

Bygget meg pc for noen mnd siden. Lyden har fungert fint. Men nå skurrer lyden VELDIG når jeg for eksempel kopierer filer fra en harddisk til en annen (eller andre oppgaver som krever litt ressurser av pcen). Ellers fungerer lyden fint.

Noen som har vært borti dette?

 

- Asus P5W64 WS Pro hovedkort med integrert lydkort (SoundMAX Integrated Digital HD Audio) Driver versjon: 5.10.1.4560

- Windows XP.

- Har forsøkt å installere siste driver fra Asus sin hjemmeside, samt driveren på CD`en som fulgte med hovedkortet.

- Samme hvordan jeg spiller av lyden: WMP, winamp....

- Samme hvilket format: mp3, avi, mpg, wma...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om disken(e) din(e) står i PIO mode eller Ultra DMA mode (SATA dersom du har SATA-disk):

 

1. Høyreklikk på My Computer

2. Properties

3. Hardware

4. Device Manager

5. IDE ATA/ATAPI Controllers

6. Her finner du alle kontrollerne som 'styrer' harddiskene dine. Høyreklikk på hver av dem om du har flere kontrollere.

7. Primary Channel og Secondary Channel

 

Her finner du "Transfer mode", og vanligvis er disse grå/ikke-valgbar fordi "Let BIOS select transfer mode" står på. Du kan prøve å overstyre modus om du finner en eller flere harddisker som står i PIO mode, men jeg vil anbefale deg å heller gå i BIOS og velge Ultra DMA 5 (eller SATA for SATA-disker) for diskene dine der. CD/DVD er vanligvis Ultra DMA 2.

 

PIO mode er fy fy :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Jeg var akkurat kommet fram til samme konklusjon skag1 :) Ser ut som om det var det som var problemet. Av en eller annen grunn var den ene disken satt til PIO mode. :hmm: Ser ut som det ble bedre etter jeg fikk endret den til Ultra Mode.

 

Men hva kan grunnen være til dette?

 

Sjekk om disken(e) din(e) står i PIO mode eller Ultra DMA mode (SATA dersom du har SATA-disk):

 

1. Høyreklikk på My Computer

2. Properties

3. Hardware

4. Device Manager

5. IDE ATA/ATAPI Controllers

6. Her finner du alle kontrollerne som 'styrer' harddiskene dine. Høyreklikk på hver av dem om du har flere kontrollere.

7. Primary Channel og Secondary Channel

 

Her finner du "Transfer mode", og vanligvis er disse grå/ikke-valgbar fordi "Let BIOS select transfer mode" står på. Du kan prøve å overstyre modus om du finner en eller flere harddisker som står i PIO mode, men jeg vil anbefale deg å heller gå i BIOS og velge Ultra DMA 5 (eller SATA for SATA-disker) for diskene dine der. CD/DVD er vanligvis Ultra DMA 2.

 

PIO mode er fy fy :)

7921709[/snapback]

Lenke til kommentar

Dessverre vet jeg ikke hvorfor Windows eller BIOS setter diskene dine i PIO mode. Det har hendt med meg også, men hvorfor er et mysterium.

En mulighet kan jo være dersom det oppstår problemer med vanlig DMA/UDMA som gjør at Windows eller BIOS setter disken i PIO fordi dette grensesnittet er så utrolig enkelt, men dessverre veldig tregt og bruker store mengder CPU-kraft.

Lenke til kommentar
Har selv samme problem. Støy fra lydkortet til høyttalerene og sub.

 

Kanskje vi skulle prøvd en sånn en?

7931908[/snapback]

 

Nei, det er ikke noen jordsløyfe, det er bare dårlig isolasjon internt på hovedkortet som er problemet. Nytt lydkort er løsningen.

7932088[/snapback]

 

Det funka som bare F... for meg og bytte lydkort i hvertfall :D

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme problem med mitt ABIT KV8 pro hovedkort. Kjedelig...

 

I enhetsbehandling -> primær IDE-kanal er overføringsmodus satt til "DMA hvis tilgjengelig" men gjeldende overføringsmodus er satt til "PIO-modus". Er dette riktig jfr. innlegg over?

 

Løsninga er vel kanskje å kjøpe separat lydkort...

Lenke til kommentar
I enhetsbehandling -> primær IDE-kanal er overføringsmodus satt til "DMA hvis tilgjengelig" men gjeldende overføringsmodus er satt til "PIO-modus". Er dette riktig jfr. innlegg over?

7945903[/snapback]

Nei, PIO mode er fy fy som jeg sa tidligere. Om du ikke får lov av Windows å bytte til Ultra DMA er du nødt til å gå i BIOS og gjøre det derfra.

 

Grunnen til at PIO mode hakker så voldsomt (ikke bare lyd) er at CPU'en setter operasjonene PIO mode-disker spør om som første prioritet, og dropper alt annet mens CPU'en jobber med disse. Dette blir heller ikke noe bedre ved av PIO mode også krever store ressurser av CPU'en mens den har CPU'ens "oppmerksomhet" helt for seg selv.

 

Å bytte lydkort mens en disk står i PIO mode vil gjøre absolutt ingenting; det vil hakke like mye inntil du bytter til Ultra DMA.

Lenke til kommentar

Jeg kan vel nevne at jeg har en SATA-disk og kun den. Under enhetsbehandling står det oppført 2 primære IDE-kanaler. På den ene står det som nevnt over, på den andre er gjeldende overføringsmodus "ultra DMA-modus 2". Gjør dette saken anneredes eller skal jeg hoppe inn i BIOS og gjøre endriner der?

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar

Jeg fant ikke ut hva eg skuille endre i BIOS egentlig. Jeg har er ABIT kv8 pro hovedkort om det har noen betydning. Legger ved screenshot av instillingene slik de står i enhetsbehandling nå.

post-62963-1171566322_thumb.jpg

 

Skal jeg ta et bilde av min BIOS slik at noen kan quide meg til riktige instillinger?

Endret av Chatrine17
Lenke til kommentar

Hmm, antar det er Windows XP Home du har? I Proffesional kan man hvertfall overstyre modusen om det lar seg teknisk gjøre av datamaskinen.

Men i BIOS tipper jeg du må gå til skjermen hvor lista over harddiskene og CD/DVD er, så velger du disken som står i PIO-modus og velger spesifikt at det skal være Ultra DMA 5 som overføringsmodus (transfer).

Lenke til kommentar

Hadde det vært jordingsfeil som forårsaket ulydene hadde det vært en jevn og konstant brumming. Jeg forsto det slik at lydden hakker kun når PCen jobber, i og med at du viste oss bildet av at disken står i PIO-modus..?

 

Med fare for å gjenta meg selv; Gå i BIOS og inn i menyen (mener denne skal hete Standard Setup/CMOS eller noe slikt) hvor alle harddiskene og CD/DVD er på listet opp. Der skal du kunne velge disken som står i PIO og velge denne, for så å kunne konfigurere detaljene, deriblant øverføringsmodus som skal settes til UltraDMA 5. Husk å lagre til CMOS når du er ferdig.

 

Edit: Ifølge denne (noe gamle) artikkelen skal PIO/DMA-valgene være under Integrated Peripherals-menyen, så ta en titt der og.

 

Mer info om hvordan du kommer deg inn i BIOS, lagrer til CMOS, et cetera, finner duher.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...