Jan_jabj Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 hei! Jeg redigerer litt film både til skolearbeid, underholdning og familiefilmer. Jeg bruker Adobe Premiere Elements, og er svært fornøyd med programmet. Men på et punkt svikter det. Det er vanskelig å skru volumet opp på lyden, uten at det skurrer veldig. Det er ikke høytalerene, for selv etter at filmen er rendret og spilt på TV/annen PC skurrer det der det er "mest" lyd (flest layers, høy lyd). Er det noen som vet hva dette er? Har det noe med et (manglende) lydkort å gjøre? Utrolig kjedelig at jeg ikke kan skru musikk eller lydspor høy opp. Takk for all hjelp - Jan Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Det er rett og slett av lydnivået vert for høgt, so ein opplever det som vert kalla «clipping». Set du opp eit spor, må du truleg setje ned eit anna, for at dette ikkje skal skje. For å kontrollere at dette ikkje skjer, opne lydmiksaren og sjekk at målaren aldri går opp i raudt. Hugser ikkje nøyaktig kvar du finn den, men eg trur du finn den i Window-menyen (som Audio mixer e.l.). Lenke til kommentar
Jan_jabj Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 hmm. Ja akkurat ja. Skal se på det neste gang jeg redigere noe. men er det da noen mulighet til å øke lydnivået ytterligere? Det er jo på ingen måte høy lyd.. -Jan Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Dette er jo ofte et problem for amatører. Helst skal man bearbeide all lyd i et program som er egnet for dette. Man skal helst bruke eq og kompressor på riktig måte, for ikke å snakke om riktig opptaksutstyr og mikrofoner. Det avhenger av mye. Men det viktigste du kan gjøre er, som nevnt over, å passe på volumet. Hvis du blir kvitt problemet ved å passe på at volumet ligger under rødt, er jo saken grei. Hvis ikke dette hjelper er det selve lydfila det er problemer med, og dette kan være vanskelig/umulig å gjøre noe med, og lyden må antakelig bli spilt inn på nytt. Bruker du mange lag med lyd er det lett å gå i den fella at du vrenger volumet opp på enkelte lyder for å framheve disse. Ikke gjør det med mindre du er kyndig i bruk av kompressor. Demp heller de andre lydene, og få en harmonisk middelvei hvor alle lydene kommer godt frem uten at det vrenger. Det er tross alt bedre med litt lavere volum, enn lyd som skurrer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå